چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 شهادت امام جواد علیه السلام

حوزه/کریم بودن، جواد بودن، سخاوتمند بودن و خیر رساندن به مردم از جمله صفات و القاب امام جواد(علیه‌السلام) است و فضل و جود امام جواد(علیه‌السلام) نسبت به مردم جامعه در تاریخ ثبت و ضبط شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام محمدرضا قائمی مقدم امروز در محفل عزای شهادت حضرت امام جواد(علیه‌السلام) که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه‌الزهرا(س) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: امام جواد(علیه‌السلام) اولین امامی است که در کودکی به امامت رسیدند و تنها فرزند امام رضا(علیه‌السلام) هستند.

*امام جواد(علیه‌السلام) مولودی پرخیر و برکت برای شیعیان بودند

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: زمانی که امام جواد(علیه‌السلام) متولد شدند، امام رضا(علیه‌السلام) ایشان را مولودی پرخیر و برکت نامیدند و فرمودند: «هذَا الْمَوْلُودُ الَّذی لَمْ یُولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلی شیعَتِنا مِنْهُ؛ این مولودی است که با برکت‌تر از او برای شیعیان ما زاده نشده است».

حجت الاسلام  قائمی مقدم افزود: برکت، جود و سخاوت امام جواد(علیه‌السلام) از همان زمان کودکی برای شیعیان روشن شد؛ همه تصور می‌کردند که بعد از امام رضا(علیه‌السلام)، نظام شعیه از هم می‌پاشد و وضعیت شیعه رو به نابودی می‌رود، اما با تولد آن حضرت، فرایند امامت تداوم یافت.

*فضل و جود امام جواد(علیه‌السلام) نسبت به مردم در تاریخ ثبت و ضبط شده است

وی یادآور شد: کریم بودن، جواد بودن، سخاوتمند بودن و خیر رساندن به مردم از جمله صفات و القاب امام جواد(علیه‌السلام) است و فضل و جود امام جواد(علیه‌السلام) نسبت به مردم جامعه در تاریخ ثبت و ضبط شده است.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: در روایات آمده است که جماعتی از مردم به حج رفته بودند و عده ای از دزدان به آنان هجوم برده و هرچه داشتند، بردند؛ یکی از افراد مالباخته به خدمت امام جواد(علیه‌السلام) مشرف شد و جریان را برای حضرت تعریف کرد؛ امام جواد(علیه‌السلام) محموله ای از مواد مختلف شامل لباس و سایر نیازمندی‌ها و پول به ایشان عطا کردند تا میان جماعت تقسیم کند که بنا به گفته آن فرد، این محموله به همان اندازه ای بود که دزدان از این جماعت بردند.

حجت الاسلام قائمی مقدم به جود و کرم امام جواد(علیه‌السلام) نسبت به حیوانات اشاره کرد و افزود: احسان و جود و کرم امام جواد(علیه‌السلام) انواع و اقسام گوناگون دارد؛ گاهی دادن وسایل مورد نیاز زندگی، گاهی دادن پول و گاهی نوشتن نامه بود.

*با امور معنوی هم می‌توان از کار مردم گره گشود/یکی از مسیرهای جود و کرم، کمک به خلق خداوند است

وی با بیان اینکه با امور معنوی هم می‌توان از کار مردم گره گشود، ادامه داد: یکی از ویژگی‌های امام جواد(علیه‌السلام) این بود که با مردم همراهی می‌کردند؛ در روایات آمده است که امام جواد(علیه‌السلام) برای گره گشایی و رفع مشکلات مردم نامه می‌نوشتند و یا برای افرادی که به مصیبتی دچار می‌شدند، پیام تسلیت می‌دادند.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه یکی از مسیرهای جود و کرم، کمک به خلق خداوند است، عنوان کرد: یکی از مصادیق جود و احسان این است که اگر می‌توانید مشکل مردم را راحت تر حل کنید؛ افراد جامعه از جمله مسئولان و کارکنان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) می‌توانند به نحوی راحت تر به مراجعه کنندگان پاسخ دهند.

*حرص به علم‌آموزی از نشانه‌های مومن است

حجت الاسلام قائمی مقدم در ادامه به ویژگی‌های شخصیتی حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه‌السلام) اشاره کرد که به محضر امامانی چون امام رضا(علیه‌السلام)، امام جواد(علیه‌السلام) و امام هادی(علیه‌السلام) رسیده بود و افزود: یکی از ویژگی‌های انسان این است که نسبت به علم حریص باشد؛ حریص بودن نسبت به مال و جان و مقام مذموم است، اما حرص به علم آموزی از نشانه‌های مومن است که این ویژگی در رفتار حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه‌السلام) نمود داشت؛ به طوریکه ایشان در حدیثی مفصل از امام جواد(علیه‌السلام) درخواست می‌کنند تا سخنانی از امامان گذشته برای ایشان نقل کنند.

وی ادامه داد: حضرت عبدالعظیم حسنی در این روایت، ۱۴ بار از امام جواد(علیه‌السلام) درخواست می‌کنند تا آن حضرت سخنانی از اهل بیت(علیهم‌السلام) روایت کنند و آن حضرت سخنان ارزشمندی بیان می‌کنند که در کتاب «عیون اخبار الرضا» و «الأمالی» شیخ صدوق آمده است.

*انجام کار خیر باعث ایجاد محبوبیت اجتماعی در جامعه می‌شود

استاد جامعه‌الزهرا(س) به احادیثی از امام جواد(علیه‌السلام) اشاره کرد و اظهار داشت: امام جواد(علیه‌السلام) در بخشی از این حدیث به نقل از امام علی(علیه‌السلام) و پیامبر گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: «انکم لن تسعوا الناس باموالکم فسعوهم باخلاقکم؛ شما هرگز نمی‌توانید با مال خود، مردم را راضی و خشنود نگهدارید، پس تلاش کنید که به وسیله اخلاق نیک و برخورد خوب مردم را از خود خرسند نمایید».

حجت الاسلام قائمی مقدم با بیان اینکه انجام کار خیر باعث ایجاد مودت، محبت و محبوبیت اجتماعی در جامعه می‌شود، تصریح کرد: مکتوب ماندن اسرار، حسن و نعمتی است که شامل انسان‌ها شده است؛ اما گاهی خداوند متعال برخی از خوبی‌های انسان را در برابر دیگران جلوه گری می‌کند تا محبت بین مردم بیشتر شود.

وی بیان داشت: امام جواد(علیه‌السلام) در بخشی دیگر از توصیه‌های خود به حضرت عبدالعظیم حسنی به نقل از امام علی(علیه‌السلام) می‌فرماید: «بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ، الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ؛بدترين توشه براى آخرت ستم بر بندگان (خدا) است» که امید است برای کمک به بندگان خدا از هیچ تلاشی فروگذار نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha