جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام حق‌جو

حوزه/ مشاور امور خانواده و جوانان تصریح کرد: اصل کفویت در امر ازدواج جوانان نباید فراموش شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حق‌جو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک اول ذی الحجه، سالروز ازدواج امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه (س) و گرامیداشت روز ازدواج، اظهار داشت: در اهمیت و جایگاه امر مقدس ازدواج و نهاد خانواده در آموزه های دینی هیچ شکی وجود ندارد، با این حال گاهی برخی خانواده ها و به خصوص جوانان، نسبت به یک مساله تا حدودی غفلت دارند و آن هم رعایت اصل کفویت و تناسب است .

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: "با هم‌کفو‌های خود ازدواج کنید"، افزود: طبعاً رعایت مساله کفویت نیاز به توجه جدی به شاخصه هایی در این باره دارد، از جمله این که دختر و پسر برای ازدواج دارای کفویت ایمانی باشند چه آن که در غیر این صورت در زندگی زوجین مشکلاتی پدیدار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حق‌جو اضافه کرد: البته پس از مساله ایمان، نکات و محورهای مهم دیگری چون اخلاق، موقعیت اجتماعی، مدارج علمی، زیبایی طرفین، وضعیت خانواده های هر کدام از آن ها، ابعاد روحی و روانی، تناسب سنی و ... مطرح است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: در این میان، یک ذهنیت عموماً اشتباهی وجود دارد مبنی بر این که برخی پسرهای در شرف ازدواج فکر می کنند اگر پدرزن پول‌داری داشته‌باشد، در مسیر زندگی با مشکل مواجه نخواهندشد و برعکس نیز صادق است به این معنی که گاهی برخی دخترها فکر می کنند با وجود پدرشوهر متمکن و پولدار،  زندگی راحتی خواهند داشت و حال این که این طور نیست، چون بارها تجربه شده که این افراد و خانواده ها در ادامه زندگی به مشکل جدی برمی خورند، مگر موارد استثنائی که پسر یا دختر، دارای ایمان قوی و درک و فهم بالایی باشند.

وی افزود: البته این نگاه مادی به زندگی که از عوارض زندگی مدرن و ماشینی است باید به درستی حلاجی و آسیب شناسی شود چه آن که کم نیستند دختر و پسرهایی که فکر می کنند برای ازدواج در همان آغاز زندگی مشترک می بایست دارای منزل، خودرو و نیز شغل مناسب باشند و این وضع وقتی اسفناک است که ببینیم گاهی پدر و مادر دخترها نیز دارای چنین تفکراتی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حق جو بیان داشت: البته به عقیده بنده، مشکل اصلی از آن جا نشات می گیرد که برخی از خانواده ها در امر ازدواج فرزندان خود از فرهنگ و تفکر دینی تا حدود زیادی فاصله گرفته و دچار تفکر و نگاه غربی و غیر دینی شده اند و لذا می بینیم که در مباحث مهمی همچون مقدمات ازدواج، انتخاب همسر، برگزاری مجالس جشن، تعیین مهریه و از این قبیل امور به سراغ چشم و هم چشمی ها، نگاه های صرفاً مادی می روند که با نگاه دینی چندان تناسبی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha