سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ مراسم احیاء شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مسجد مقدس جمکران

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، بازگشت به دامان مسجد را راه مقابله با فتنه های فرهنگی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین صالح قنادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به هجمه های فرهنگی دشمن در زمانه حساس کنونی، ابراز داشت: در چنین شرایطی که هجوم فرهنگی دشمن بیش از هر زمان دیگری هویت فرد و جامعه و به خصوص نهاد خانواده را دستخوش تغییرات و آسیب هایی جدی کرده ، برپایه آموزه های قرآنی و دینی یکی از مهم ترین راهکارها در مواجهه با این وضعیت، پناه بُردن به کلام وحی و نیز تقویت پایگاه مسجد در سطح جامعه است.

وی افزود: حتی در روایتی داریم که مردم آخرالزمان همه در فتنه ها گرفتار می شوند مگر آنان که اهل مسجد هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین ادامه داد: در زمان حاضر که انواع و اقسام فتنه ها در جامعه به ویژه فتنه های فرهنگی ظهور و بروز یافته، مطمئن ترین و جامع ترین راه برای نجات از این فتنه ها، تمسک به قرآن و پناه بُردن به مسجد است، چه آن که کلام وحی هم از حیث صدور و هم منابع شناخت و نیز محک داوری، ما را از قرائت های مختلف و تحمیل ها دور می کند و از آن سو مسجد، ما را از زد و بندهای جناحی و سیاسی و وابستگی های گروهکی برحذر داشته و راه سعادت و فلاح حقیقی را فراروی ما می گشاید.

وی با اشاره به اهمیت نقش امام جماعت در مسایل فرهنگی گفت: معمولاً در هر محله ای که افراد آن، اهل قرآن و اهل مسجد هستند این مساله هویداست که یک روحانیِ دغدغه مند و خلاق و پیگیر، عهده دار کسوت امام جماعتی مسجد آن محله است.

حجت الاسلام و المسلمین قنادی بیان داشت: از سوی دیگر چنانچه مسجد در محله ای نقش واقعی خود را در ابعاد فرهنگی ، اجتماعی و ... خود به درستی ایفا کند و از آن سو مومنین مسجد رو در همه حال بر اساس آموزه های قرآنی عمل نمایند، درصد آسیب های اجتماعی در آن محله به حداقل ممکن می رسد و اگر آسیب و مشکل جدی نیز پدیدار شود خود اهل مسجد آستین همت بالا زده و مشکل را به نوعی مرتفع می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع مسجد به عنوان پایگاه مهم اجتماعی و فرهنگی علاوه بر آن که خود زمینه ساز و بسترساز ایجاد وحدت و همبستگی هرچه بهتر و بیش تر در میان اقشار مختلف جامعه اسلامی است، دارای چنان ظرفیت عظیمی می باشد که با بهره گیری درست و هوشمندانه از آن می توان به اصلاح بسیاری از معضلات اجتماعی و کاهش چشمگیر آسیب ها اُمید بست.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha