شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ازدواج

نخستین روز از ماه ذی‌الحجه، سالروز بهترین و زیباترین ازدواج خلقت و پیوند آسمانی حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین علی(ع) است که الگوی سبک ازدواج این دو بزرگوار در جامعه امروز ما امروز بیش‌ازپیش رنگ‌باخته و به حلقه گمشده‌ای می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، از ماجرای ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(ع) نکات بسیار جالبی را می‌آموزیم که اگر خواهان سعادتیم و پیروی راستین اسلام، بایستی تا مرز توان تلاش کنیم تا مراحل اول ازدواج بر مبنای صحیحی صورت گیرد.

دوم آن که ساده زیستی در تمام شئون زندگی جامعه و بخصوص ازدواج راه یابد وگرنه قیدوبندهای اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر نشأت گرفته از فرهنگ غیر اسلامی و یا ساخته‌وپرداخته ذهن‌های کوتاه مادی و اشرافی است چون غل و زنجیر بر دست و پای جوانان و والدین آن‌ها می‌افتد و هرروز این غل و زنجیر بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌شود، تا جایی که امکان هر نوع حرکت صحیحی را می‌گیرد و حیات جامعه را به‌سوی نابودی می‌کشاند و بر فساد و نابسامانی‌های روانی و مشکلات اخلاقی می‌افزاید.

در جریان ازدواج آن دو بزرگوار که به فرموده حضرت رسول(ص) خداوند فاطمه را به ازدواج علی درآورد نکات بسیار مهم آموزشی و الگویی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به کفو و همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از اشرافی گری و تجملات، سخت نگرفتن بر همدیگر، ملاک قرار دادن معیارها و خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی از روی شناخت، حجب و حیا و... اشاره کرد.

به این خاطر است که یک پیوند با این ویژگی‌ها پیوند آسمانی لقب می‌گیرد که رضایت خدا و رسول خدا(ص) در آن وجود دارد.

در اسلام هیچ بنایی ساخته نشده است، که نزد خدای عزوجل محبوب‌تر و ارجمند‌تر از ازدواج باشد و این امر مهم به‌عنوان سنگ بنای اولیه خانواده و عاملی اساسی برای زوجیت و همدلی دو جوان و زمینه بالندگی و پیشرفت همسران به شمار می‌آید.

سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ شیعه است که ثمره این پیوند مبارک و سراسر از عشق و محبت، سلسله گهربار امامت است، از همین رو معیارهای ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) باید به‌عنوان الگو برای نسل جوان معرفی شود، زیرا این سبک ازدواج، الگوی گمشده جامعه امروز است.
کوچک‌ترین تردیدی در جایگاه عالی ازدواج در نگاه اسلام از منظر اخلاقی و اجتماعی نیست، ازدواج سنت حسنه‌ای است که خداوند در میان نوع بشر قرار داده تا جنس مذکر و مؤنث از رهگذر آن به آرامش برسند و سیر تکاملی خویش در رسیدن به سعادت را طی کنند.

در نظام الهی و فرهنگ قرآنی، هدف اصلی از ازدواج رسيدن به آرامش روان و آسايش خاطر، پيمودن طريق رشد، دستيابی به كمال انسانی و نزديكی به ذات حق است.

بدون تردید از تنهايی درآمدن، همسر و همراه شدن، خانواده مستقل تشكيل دادن، ارضای كشش‌های نفسانی و غرايز طبيعی و فرزند آوری از نتايج قهری ازدواج، نيز از مهم‌ترين عوامل مؤثر در آرامش روان، آسايش فكر و جان و احساس رضایتمندی درونی است.

ملاک های انتخاب همسر

خانم خراسانی از اساتید حوزه علمیه خواهران خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» گفت: با توجه به اهميتی كه همسر در زندگی دارد و آثاری كه بر آن مترتب است و نقشی كه هر يک از زن و مرد در آن دارند، باید برای انتخاب همسر ملاک‌ها و دستورالعمل‌هايی وجود داشته باشد تا افراد با توجه به آن ملاک‌ها، همسر موردنظر خود را انتخاب نمايند و سعادت دنيا و آخرت را به دست آورند.

وی ملاک‌های اساسی و کلیدی انتخاب همسر را تدیّن و ایمان، اخلاق نیکو، شرافت و اصالت خانوادگی و عقل عنوان کرد و گفت:  این ملاک‌ها نقش مهمی در ازدواج موفق دارند.

خراسانی همچنین با اشاره به ملاک‌های فرعی ازدواج گفت: ملاک‌های فرعی ازدواج بسیار مهم‌اند ولی درجه اهمیت آن‌ها به اهمیت ملاک‌های اصلی و کلیدی نمی‌رسد. کار آن‌ها مثل دیوارهای ساختمان است که بر روی پی (ملاک‌های اصلی) قرار می‌گیرند.

وی سلامت جسم و روح، زیبایی، تحصیلات و کفو و همتایی زوج‌ها را ازجمله ملاک‌های فرعی ازدواج برشمرد.

استاد حوزه خواهران خراسان شمالی همچنین خوب همسرداری کردن، تربیت دین‌محور فرزندان، رعایت حجاب و عفاف، تقید به نماز و عمل به احکام دین را از مهم‌ترین رسالت‌های یک بانوی خوب عنوان کرد.

راهکار‌های ترویج ازدواج آسان

وی درباره راهکار‌های ترویج ازدواج آسان در کشور گفت: تنها راه برون‌رفت از بحران ازدواج فعلی کشور برگشت به سنت‌های دین و تعالیم قرآن در زمینه ازدواج است. ریشه مشکل ازدواج جوانان تفکرهای فرهنگی جامعه است.

خراسانی اظهار داشت: در اصل ازدواج و لزوم آن برای جوانان شکی نیست، زمانی که جوان به سن ازدواج می‌رسد، تمایل دارد تشکیل خانواده بدهد، ولی موانع مختلفی در این راه مانند تجمل‌گرایی و باب‌شدن رسومات خاص در بین خانواده وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر در بحث ازدواج به سنت‌های دینی برنگردیم با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم، چراکه مهم‌ترین مانع ازدواج جوانان مسائل فرهنگی است.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: درحالی‌که می‌توان با وسایل کمتر و خانه‌ای کوچک‌تر نیز یک زندگی را تشکیل داد، هنوز خانواده‌ها نتوانسته‌اند در ذهن خود با این مسائل کنار بیایند و عموماً آرمانی فکر می‌کنند.

لزوم کاهش هزینه‌های ازدواج

وی با بیان این که یکی از راه‌های ترویج ازدواج جوانان فرهنگ‌سازی برای کاهش هزینه‌های ازدواج است، خاطرنشان کرد: باید به خانواده‌ها در زمینه خطرات سختگیری و برگزاری مراسم‌های پرهزینه هشدار دهیم و از طرفی از ترس جوانان برای ازدواج بکاهیم چراکه تجربه ثابت کرده کاهش ترس جوانان از ازدواج نتایج مثبتی به دنبال دارد

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha