شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
استاد رشاد

حوزه/ استاد رشاد با اشاره به طرح علمی آموزشی پرورش مآل، گفت: مطالب مطرح شده در کتاب «نظام علمی آموزشی پرورش مآل» مورد توجه اندیشمندان و محققان حوزه های کشور واقع شده و برای اجرایی کردن مجموعه‌ای انباشته از تجربه‌های علمی که در این کتاب بدان اشاره شده، در سال تحصیلی جدید برنامه ریزی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه امام رضا(ع)، ظهر امروز با حضور حضرت آیت الله رشاد رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه استان تهران، برخی مدیران مدارس تهران، اساتید و طلاب، در محل حسینیه این حوزه برگزار گردید.

استاد علی اکبر، رشاد تولیت حوزه علمیه امام رضا(علیه‌السلام)، در این مراسم با تبریک حلول ماه ذی‌الحجه، اظهار داشت: تقارن آغاز سال تحصیلی جدید با روز ازدواج حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) به فال نیک می‌گیریم، زیرا اتفاق مهمی که در اول ذی‌الحجه روی داد، در حیات بشریت از عظیم‌‌ترین اتفاقات است.

رئیس شوراتی حوزه علمیه تهران افزود: هر چند عظمت این روز مغفول است، اما این پیوند نورانی و مقدس را به لحاظ ارزش و تاثیرگذاری و تاریخ سازی باید با روزهای مهمی چون بعثت، عاشورا و غدیر قیاس کرد. زیرا این پیوند نورانی و مبارک است که منشأ ظهور ناسوتی حضرات معصومین(علیهم السلام) است.

نهاد خانواده عظیم تر از تشکّل و ترکیب جامعه است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که نهاد خانواده عظیم تر از تشکّل و ترکیب جامعه است، ادامه داد: یازده فرزند حضرت امیر(ع) و حضرت زهرا(س) حاصل این اتفاق میمون و مبارک است که در این روز بسیار مهم واقع شده و نهاد خانواده که اصلی ترین نهاد اجتماعی است، در چنین روزی صاحب یک الگو شد.

استاد رشاد با تبریک آغاز سال تحصیلی به طلاب جدید الورود، گفت: این روز در حقیقت عید معرفت و ادراک است. به عبارت دیگر سال تحصیلی نوروز معرفت، شناخت و علم آگاهی قلمداد می شود. زیرا تفاوت انسان به عنصر علم و اراده او است و به جز این دو، انسان تهی از انسانیت است و افعال او فعل قلمداد نمی شود و عاملیت انسان که شاخصه وجود و هویت انسان است به این دو عنصر است.

توصیه ای مهم به طلاب

رئیس شورای حوزه علمیه تهران خطاب به طلاب حاضر گفت: داشتن برنامه در آغاز کار و تنظیم کارنامه در آخر کار، یکی از نکات مهمی است که یک طلبه باید به آن توجه داشته باشد. بنابراین هم استاد و هم طلبه هر کدام باید برنامه علمی و تهذیبی برای خود داشته باشند.

وی تصریح کرد: هر کدام از طلاب برای کسب علم، معرفت، بصیرت، تهذیب و مهارت باید برنامه داشته باشد. زیرا بدون برنامه نمی‌شود کار کرد و بدون ‌کارنامه، برنامه‌ای ارزیابی نمی‌شود. و با همفکری دوستان و اساتید هادی خود مشورت بگیرید و برای عمر ارزشمند خود برنامه ریزی کنید.

حرام‌ترین اسراف‌ها، اسراف در عمر است

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با بیان این که حرام‌ترین اسراف‌ها، اسراف در عمر است، اظهار داشت: یکی دیگر از نکات مهم برای یک طلبه، تهذیب و تزکیه نفس است. از این رو بحث ادب، اخلاق و تهذّب در مسیر کسب علم بسیار مهم است. زیرا عالم بی اخلاق قطعاً مضر به حال دین است و اگر طلبه‌ای در کنار علم و تهذّب، مهارت تبلیغی بلد نباشد، برای جامعه کارامد نخواهد بود.

لزوم اجرای نظام آموزشی پرورش مآل

استاد رشاد  با اشاره به طرح علمی آموزشی پرورش مآل، گفت: با این که از زمان انتشار کتاب بنده با موضوع «نظام علمی آموزشی پرورش مآل» مدت اندکی می گذرد، ولی مطالب مطرح شده در این کتاب مورد توجه اندیشمندان و محققان حوزه های علمیه در سراسر کشور واقع شده و برای اجرایی کردن مجموعه‌ای انباشته از تجربه‌های علمی که در این کتاب بدان اشاره شده است، در سال تحصیلی جدید برنامه ریزی کرده‌اند و امیدواریم این طرح را در حوزه علمیه امام رضا(ع) و در راستای ارتقای کیفی فعالیت‌های علمی و پژوهشی، به طور کامل اجرا و پیاده سازی کنیم.

وی با اشاره به تغییرات مدیریتی و آموزشی در حوزه علمیه امام رضا(ع)، ادامه داد: امسال با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته، بالغ بر 300 طلبه در سطوح مقدماتی و عالی در این مدرسه علمیه اشتغال به تحصیل خواهند داشت.

استاد رشاد با اشاره به تلاش های شبانه روزی مدیران و اساتید حوزه علمیه امام رضا(ع)، عنوان داشت: برگزاری منظم جلسات کاری در ایام تابستان منشاء برکات بسیاری در تغییر و تحولات علمی و پژوهشی برای طلاب حوزه خواهد بود و برگزاری کلاس های درسی تابستانه یکی از موفق‌ترین برنامه های علمی و آموزشی بود که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

تقدیر از تلاش های مدیر حوزه تهران

رئیس شورای حوزه علمیه تهران همچنین با تقدیر از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق در مدیریت حوزه استان، افزود: بار سنگین مدیریت حوزه‌ بزرگ، پرکار، خطیر، حساس، عریق، مهم، و تاثیرگذار تهران بر دوش این برادر عزیزمان است و همین جا از زحمات و تلاش های شبانه روزی ایشان تقدیر و تشکر می کنیم.

انتهای پیام 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha