شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نشست تبیین برنامه های قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا(عج) در حوزه خواهران ایلام

حوزه/ امروزه فرهنگ هم خانگی در جامعه شیوع پیدا کرده و متاسفانه همه ما دیر به این مسئله پرداخته ایم ، باید راه حل های مناسبی برای از بین بردن آن به عنوان یک آسیب مهم در بین خانواده ها، پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ایلام، سیده فاطمه موسوی مقدم در نشست تبیین برنامه ها و فعالیت های فرهنگی قرارگاه خاتم الاوصیاء (عج)، در سالن کنفرانس مدرسه علمیه فاطمه زهرای اطهر(س) ایلام گفت: نهاد خانواده دارای قداست است و باید به سلامت آن توجه شود.

چهار مولفه مهم تحکیم خانواده

وی با تبیین و تشریح چهار مولفه مهم در تحکیم خانواده، اولین مولفه را «آرامش زن و مرد» معرفی کرد و بیان داشت: طبق تاکید قرآن کریم، امر ازدواج برای رسیدن به آرامش و سکینت است.

مدیر مدرسه علمیه فاطمه زهرای اطهر(س ) ایلام، «محبت» را دومین مساله در تحکیم خانواده عنوان کرد و افزود: به دلیل عدم وجود محبت و علقه خاصی که باید بین اعضای خانواده باشد. متاسفانه گاهی اوقات تزلزلی در برخی از خانواده ها به وجود می آید. لذا غفلت از این امر مهم، خانواده را به محل تشنج و ناآرامی و بگومگو تبدیل می کند.

استاد حوزه علمیه خواهران ایلام ادامه داد: بسیاری از افرادی که در آغوش گرم خانواده جا پیدا نکرده اند به دلیل نیاز به این امر عاطفی، به بیرون از خانواده پناه می برند و دچار معضلات و بداخلاقی هایی در اجتماع می شوند.

موسوی مقدم به سومین مولفه در تحکیم خانواده پرداخت و تصریح کرد: یکی از نیازهای طبیعی انسان «ارضاء غریزه جنسی» است. غریزه ای طبیعی که در وجود زن و مرد نهفته است و باید در چارچوب پیوند مقدس ازدواج ارضاء شود تا قداست و پاکی و سلامت خانواده حفظ شود.

وی با توجه به مولفه چهارم در تحکیم خانواده، بر «تربیت صحیح فرزندان» تاکید کرد و گفت: بقای نسل و تربیت صحیح فرزندان، اصلی ترین مساله است و برای اینکه یک نسل مومن، موفق، سالم و صالح  به جامعه تحویل داده شود باید به آرامش در خانواده و محبت به همدیگر توجه شود. 

مدیر مدرسه علمیه فاطمه زهرای اطهر(س) ایلام باتوجه به آیات ابتدایی سوره مومنون که ویژگی مومنین را معرفی کرده است، اظهار کرد: باید معانی فلاح و رستگاری را به درستی تبیین کنیم و در زندگی رضایت کامل و مورد قبول خداوند را مدنظر داشته باشیم و در کارها خلوص نیت و در عبادات حضور قلب داشته باشیم، لذا مادران این نکات مهم را به فرزندان خود آموزش و یادآوری کنند تا اخلاق دینی و اسلامی وارد خانواده ها شود.

وی تصریح کرد: در این دنیای فانی و گذارا که محل امتحان و ابتلا است، نباید دل خود را به چیزهای بی ارزش که غیر رضای خداوند است، مشغول کنیم.

استاد حوزه علمیه خواهران ایلام در پایان سخنان خود گفت: وظیفه مبلغین و طلاب، حضور در بین بانوان و تبیین مسائل و گفتگوی چهره به چهره است.

شیوع فرهنگ هم خانگی در جامعه

در ادامه این نشست، شهناز صفربیگی، مدرس حوزه و دانشگاه نیز به آسیب های پیش روی خانواده اشاره کرد و گفت: امروزه بحث هم خانگی در جامعه شیوع پیدا کرده و متاسفانه همه ما دیر به این مسئله پرداخته باید راه حل های مناسبی برای از بین بردن این معضل که به عنوان یک آسیب مهم در بین خانواده ها به وجود آمده است، پیدا کنیم.

وی با بیان این که فرهنگ سازی دینی باید از مهد کودک ها شروع شود و سهل اگاری ها باعث وارد شدن ضربه به جامعه شده است،  افزود: به فرموده مقام معظم رهبری، همه ما مسئول هستیم و باید فعالیت های پرثمری داشته باشیم.

این کارشناس حوزوی با اشاره به وظایف خطیر حوزویان، اظهار کرد: نباید بی تفاوت از کنار آسیب های وارده بر پیکر خانواده بگذریم، بلکه باید وظایف خود را به درستی انجام دهیم تا جامعه ای سالم داشته باشیم.

غفلت ما و پیشروی دشمن

صفربیگی به غفلت و بی توجهی مسئولین فرهنگی هم اشاره کرد و گفت: هرجا که ما عقب رفتیم و غفلت کردیم، دشمن پیشروی خود را به سمت جامعه و مخصوصا نهاد خانواده افزایش داده است.

وی بر ضرورت تبلیغ چهره به چهره تاکید و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند « اگر می خواهید تغییراتی انجام شود رشد فضائل اخلاقی را افزایش دهید».

این کارشناس حوزوی در پایان، یکی از اهداف قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء(عج) را ترویج فرهنگ اسلامی خواند و گفت: برگزاری این گونه جلسات برای مادران که مبدا تحولات هستند، در تمام امور خانواده و حتی اجتماع هم می تواند به خوبی موثر باشد.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha