پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 مساجد باستانی چین

حوزه/ دانشگاه معماری بنگلادش نمایشگاهی از عکس‌های گرفته شده از معماری ویژه مساجد بزرگ و باستانی در شهر‌های مختلف چین برگزار کرده و زوایای مختلف مربوط به معماری غنی و متنوع مساجد چین را به نمایش گذاشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از xinhuanet، نمایشگاه عکس مساجد باستانی چین روز گذشته در داکا، پایتخت بنگلادش برگزار شد.

دانشگاه معماری بنگلادش، یکی از معتبرترین موسسات تحصیلات عالی در این کشور، نمایشگاه عکاسی معماری مربوط به مساجد بزرگ و باستانی چین را برگزار کرد.

این نمایشگاه مجموعه تصاویر ویژه و قابل توجهی از معماری مساجد در چین را از زوایای مختلف به نمایش گذاشته و جنبه‌های ویژه معماری غنی و متنوع مساجد چین را برای دانشجویان، اسایتد دانشگاهیان و سایر بازدیدکنندگان به نمایش گذاشت. در این نمایشگاه‌ تصاویر گرفته شده از  شش مسجد بزرگ در شهرهای شیان، گوانگژو، هانگزو، پکن، کونمینگ و جیوجینگ  نیز وجود داشت.

تصاویر به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه در یک دوره هشت ساله توسط دکتر تنویر رضا، استاد سابق دانشگاه جیوجیانگ در چین گرفته شده‌اند.

رضا در این باره گفت: امروز بیش از 20،000 مسجد در چین تبدیل به یک بخش منحصر به فرد و جدایی ناپذیری از تاریخ و فرهنگ اسلامی شده‌اند.

دکتر رضا در ادامه افزود: مساجد در غرب چین منعکس کننده نفوذ و تاثیر فرهنگ آسیای مرکزی هستند درحالی که مساجد واقع در شرق چین ترکیبی از معماری محلی چینی همراه با حیاط خلوت‌های دیوار کشیده شده و گذرگاه‌های طاق دار و سرپوشیده هستند. از لحاظ زمانی نیز مساجد جدیدتر بیشتر منعکس کننده معماری معاصر هستند.

رضا که هم اکنون مدرس علوم پزشکی می‌باشد گفت: من هنگام اقامت در چین حداقل از 60 شهر و روستای چینی بازدید کرده و از دیدن مساجد باستانی به سبک معماری چینی شگفت زده شدم. سپس شروع به گرفتن عکس از معماری چینی باستانی مساجد کردم تا معماری غنی و متنوع آن را به مردم در بنگلادش و دیگر نقاط جهان معرفی کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha