جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام عابدی

حوزه/ حجت الاسلام عابدی در تبیین نظریه« دین پژوهانه اندیشه مدون در اسلام» استاد هادوی تهرانی گفت: در دین، باید برای همه حوزه های حیات بشر رهنمود داشته باشد و تمام ساحت های بشری را پوشش دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام عابدی در نشست هم اندیشی «فقه حکومتی» در هتل پاسداران مشهد به تبیین نظریه «دین پژوهانه اندیشه مدون در اسلام» استاد هادوی تهرانی پرداخت و بیان کرد: نظریه اندیشه مدون در اسلام یک نظریه دین پژوهانه است که به ساختار کلی آن می پردازم.

وی با بیان اینکه فقه دانشی است که از طریق آن  به احکام، مکاتب و نظام، علم پیدا می کنیم، توضیح داد: علم به احکام در تعریف رایج وجود داشته است و استاد هادوی تهرانی مکاتب و نظام را هم افزوده اند که با استفاده از برخی پیش فرض های فلسفی و کلامی و پذیرش خاتمیت و جامعیت دین نتایجی می گیرند، از جمله این که دین، باید برای همه حوزه های حیات بشر رهنمود داشته باشد و تمام ساحت های بشری را پوشش دهد.

مقرر استاد هادوی، ادامه داد: از دیگر نتایج به دست آمده این است که اسلام در مقام ثبوت خودش را مدون معرفی کرده  و آیا اسلامی که می خواهد جامع و کامل باشد، چه الگویی دارد و در قابل چه چارچوبی این رهنمود را بیان کرده است؟ و آیا در قضایای خرد و جزء جزء بیان کرده یا به صورت مرکب و سیستمی و مدون مطرح کرده است؟

وی با بیان اینکه اهداف و مبانی از نظر این نظریه پرداز یعنی مکتب و نظام یعنی آنچه که شما را مبتنی بر آن مبانی به اهداف می رساند، یادآور شد: بنابراین، نهاد اینجا تعریفی نزدیک به نهاد جهان شمول و ثابت و دائمی در جامعه شناسی است که یکسری رفتارهای تثبیت شده در جامعه است. به طور مثال، در اقتصاد می بایست با توجه به شرایط بومی منطقه پیاده شود که نیاز به یک دستگاه موقعیتی دارد که نام آن را سازو کار می گذاریم.

حجت الاسلام عابدی افزود: تا به حال فقها به «احکام» پرداخته اند، در حالی که فقه دارای مکاتب و نظام هم می باشد، بنابراین، فقه توسعه و دانش اکتشاف فقه هم توسعه پیدا می کند و به همین علت استاد هادوی تهرانی دو درس اصولی با موضوع استنباط احکام و مکاتب و اصول استنباط نظام را تدریس می کنند.

این محقق حوزوی با بیان اینکه استاد هادوی تهرانی امسال تدریس فقه مکتب و نظام را شروع کرده اند، اضافه کرد: یکی از خصوصیت های دیدگاهی استاد این است که بر اساس آنچه به عنوان یک نظریه گفته، نظر می دهد و عمل می کند و حجیت دارد. 

انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha