پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین واعظی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین واعظی، اخلاق را حلقه گم شده دیروز و امروز جامعه دانست و گفت: به برکت انقلاب اسلامی بستری برای حضور روحانیت فراهم شده و لازم است طلاب امروز بیش از گذشته به مسئله تهذیب و اخلاق توجه کنند، چراکه کار حوزه ها با تهذیب گره خورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین  احمد واعظی، پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب مرزبان اخلاق حضرت  آیت الله مظاهری با محوریت فلسفه نکوداشت این مرجع تقلید با بیان این که در دفتر تبلیغات اسلامی رسالت های متعددی تعریف شده است، عنوان کرد: یکی از رسالت هایی که بر عهده دفتر تبلیغات است، احیای آثار و شخصیت های علمی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار کرد: نکوداشت و چاپ آثار بزرگان علمی علاوه بر ارج نهادن به شخصیت ها، یک فعالیت فرهنگ ساز و هویت ساز است، چراکه هر ملیتی شخصیت های بزرگ علمی و فرهنگی اش بخشی از تاریخ آن می باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی،پیرامون ضرورت احیای شخصیت های فرهنگی جامعه عنوان کرد: زمانی بر آن شدیم معطوف به شیعیان حوزه جبل عامل شویم تا آنان به تاریخ خود بازگردند از این رو بزرگان لبنانی همچون شهید اول و شهید ثانی را در طی 10 سال کار علمی احیا کدیم و از میان معاصرین نیز مرحوم مغنیه شرف الدین و بلاغی مورد توجه قرار گرفت و موسوعه آنان چاپ و در لبنان رونمایی شد بدینوسیله هویت پیدا کرد.

وی با بیان اینکه احیای شخصیت های معاصر علاوه بر احیای فرهنگ یک اسوه سازی برای طلاب و فضلای جوان خواهد بود اظهار کرد: حدود 2 سال پیش تصمیم گرفتیم مراسم نکوداشتی برای آیت الله آصفی برگزار کنیم و آثار ایشان را تجمیع و در یک مجموعه چاپ و احیا کنیم ایشان با تواضعی که داشت نمی پذیرفت تا اینکه در یک سفر تبلیغی با ایشان دیدار داشتم و به ایشان گفتم که ما به دنبال جلسه تشریفاتی نیستیم بلکه بدنبال الگوسازی برای طلاب جوان هستیم تا طلبه جوان ما بفهمد در همین کوچه و بازار هستند، شخصیت های علمی که به مدارج بالای اخلاق و معنویت و علم رسیدند و بدانند که چنین امری لاممکن نیست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به این که در زمان حیات یک خدمتگزار دین باید از او قدردانی شود و این امر ارزشمند و نشان از رشدیافتگی یک جامعه دارد، اظهار کرد: بدترین چیز برای یک جامعه آن است که قدردان شخصیت های خدوم خودش نباشد، آن موقع سفیهان صدرنشین خواهند شد و جامعه به انحطاط کشیده خواهد شد و بزرگترین عذاب برای یک عالم آن است که در میان جاهلان غریب واقع شود.

وی افزود: بنده در  سفری که به اصفهان داشتم به توصیه بزرگان بنا بر آن شد که نکوداشتی برای حضرت آیت الله مظاهری برگزار شود که ایشان مخالفت می کردند، بنده در ملاقات با معظم له گفتم این قضیه یک مراسم تشریفاتی نیست، لکن این مراسم با یک کار علمی در زمینه احیای آثار شما همراه خواهد بود و بدین وسیله یک نشر دانشی صورت خواهد گرفت، ایشان موافقت کردند و یک موسوعه 27 جلدی نتیجه این تلاش بود.

وی با اشاره به تجربه ای که در زمینه بزرگداشت بزرگان داشته، عنوان کرد: در زمینه شخصیت حضرت آیت الله مظاهری به انتشار مجموعه 3 جلدی مرزبان اخلاق مشتمل بر دو نوع مقاله که یک نوع ناظر به جهات علمی معظم له و بخشی ناظر بر کارهای علمی است که برخی تهیه کرده اند و به  حضرت آیت الله مظاهری اهدا می کنند .

حجت الاسلام والمسلمین  واعظی با بیان اینکه توجه و اهمیت حضرت آیت الله مظاهری به مسئله اخلاق باید به فال نیک گرفته شود، اخلاق را حلقه گم شده دیروز و امروز جامعه دانست و گفت:  به برکت انقلاب اسلامی بستری برای حضور روحانیت فراهم شده و لازم است طلاب امروز بیش از گذشته به مسئله تهذیب و اخلاق توجه کنند، چراکه کار حوزه ها با تهذیب گره خورده است. 

وی تصریح کرد: اگر می بینید  حضرت آیت الله مظاهری هرجا هستتند مفید است این امر را مرهون بعد اخلاقی خود هستند، بروز و ظهور روحانیت و حوزه ها اگر با چاشنی اخلاق و معنویت همراه نشود، بی اثر خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha