پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فقه حکومتی

حوزه/ محقق حوزوی در تبیین نظریه «فقه نظام ساز و اجتهادتمدن ساز»، اظهار کرد: دین قدرت رهبری و ساخت جامعه و نظام های اجتماعی را دارد و تمام ظرفیت مدیریت اجتماعی را دارا است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از مشهد، حجت الاسلام بخشی در نشست هم اندیشی فقه حکومتی، در مشهد با اشاره به نظریه آیت الله اعرافی با عنوان «فقه نظام ساز و  اجتهاد تمدن ساز»،  گفت: پیش فرض اول این نظریه پرداز این است که دین اسلام برای نیازهای ثابت بشر در نظر گرفته شده و برای شرایط متغیر هم تدبیر کرده است. پیش فرض دیگر این است که دین قدرت رهبری و ساخت جامعه و نظام های اجتماعی و تمام ظرفیت مدیریت اجتماعی را دارا است.

مقرر نظریه آیت الله اعرافی با این توضیح که فهم این نکته که غرب با سیستم و منظومه واحد و منسجم در مقابل اسلام قرار گرفته است و برای دفاع از حریم دین باید ساز و کار مناسب را فراهم کنیم،  افزود: بسنده کردن به تک گزاره ها نمی تواند ما را به مقصود برساند و به همین علت نیاز است که ما نرم افزارهای اداره جامعه را تولید کنیم.

فقه در همه شئون زندگی برنامه دارد

حجت الاسلام بخشی ادامه داد: این نظریه در تعریف «فقه بایسته» می گوید فقهی است که با نگاه خرد و کلان به صورت سیستمی نگریسته می شود و در همه شئون زندگی برنامه ارائه می دهد. فقه در حوزه حکومت اگر بخواهد اثرگذار باشد باید الزاماتی را رعایت کند که مهم ترین آن نظام سازی است.

وی درباره آسیب های فقه موجود نیز با اشاره به این که یکی از آسیب های فقه موجود، نگرش فردگرایانه است که در سه سطح ارزیابی می شود، اظهار کرد: این سه سطح، مقطع دوره انزوای فقه شیعی تا عصر صفویه، از مشروطه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و از پیروزی انقلاب اسلامی به بعد می باشد که در مقطع اول استراتژی فقه شیعه، موضع منتقد بوده و مبارزه منفی و سلبی که با دولت های جائر داشته و در جایی هم که همکاری بین فقها با حاکمان بوده است به دلیل حفظ تراث شیعه و نفوس مردم و راندن بیگانگان از بلاد اسلامی بوده است.

مقرر نظریه آیت الله اعرافی ادامه داد: دوره سوم که در گام های آغازین آن هستیم، با مراجعه به منابع اصیل دینی و شیوه های فقه جواهری واقع می شود که البته با گشودن عرصه های جدید صورت می پذیرد.

وی، نکته دوم را دور بودن از موضوع شناسی علمی و تخصصی دانست و خاطر نشان کرد: امروزه مسائل و موضوعات از نظر تکثر، تنوع، ابهام و درهم تنیدگی موضوعات با یکدیگر، موضوع شناسی را دشوار ساخته است و موضوع شناسی پیشینه چندانی ندارد و عموماً به عرف واگذار شده است.

اصول، دانش فهم دین است

حجت الاسلام بخشی در این نشست نکته سوم را این مطلب عنوان کرد که علم اصول تنها ناظر به فقه است، اما از نگاه استاد اعرافی، اصول، دانش فهم دین می باشد.

وی در پایان به الزامات تحقق «فقه بایسته» پرداخت و آن را شامل مراحل تحلیل ورصد وضعیت موجود، اجتهاد منظومه سازی و دانش سازی؛ سیستم های قضایی و حقوقی، اجتهاد نظام ساز، امتداد اجتهاد در قلمروهای معرفتی بشر ناظر به علوم انسانی و اجتماعی و مدل سازی دانست که برای اجرا و طی کردن فرایند رفع کاستی ها و معایب آن و مهیا شدن زمینه به منظور کارآمدی وپاسخگویی به نیاز های بشر می باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha