چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
خستین موسسه خوشنویسی در اسلام آباد تاسیس می‌شود

حوزه/ مشاور نخست وزیر پاکستان در بخش تاریخ ملی و میراث ادبی، روز جمعه در نمایشگاه بین المللی خوشنویسی، از تاسیس نخستین موسسه خوشنویسی در اسلام آباد پاکستان در سال جاری خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از thenews، نخستین موسسه خوشنویسی در اسلام آباد در سال جاری تاسیس می‌شود.

عرفان صدیقی مشاور نخست وزیری پاکستان در تاریخ ملی و میراث ادبی روز جمعه اعلام کرد نخستین موسسه خوشنویسی با هدف ترویج هنر باشکوه خطاطی و خوشنویسی اسلامی به زودی تاسیس می‌شود.

وی که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی خوشنویسی چهار روزه که توسط این سازمان با همکاری مرکز تحقیقات تاریخ، فرهنگ و هنر اسلامی (ایرسیکا) و سازمان همکاری اسلامی برگزار شده بود سخنرانی می‌کرد، وعده تشکیل نخستین موسسه خوشنویسی را در اسلام آباد پاکستان داد. این نمایشگاه خوشنویسی به عنوان بخشی از جشن‌های مربوط به روز استقلال پاکستان برگزار شده بود.

عرفان صدیقی درباره نمایشگاه خوشنویسی گفت: این نمایشگاه به عنوان نقطه عطفی در جهت ارتقاء این هنر و راه‌های جدید همکاری در زمینه‌های تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی با کشورهای دیگر خواهد بود. مشارکت خطاطان برجسته از سرتاسر کشور و سطح بین المللی فرصتی برای تعامل هنرمندان جوان و حرفه‌ای، و به اشتراک گذاشتن توانمندی‌هایشان و یادگیری تجربیات همدیگر ایجاد خواهد کرد.

صدیقی با بیان اینکه موسسه خوشنویسی امسال تاسیس خواهد شد، افزود: هنر خوشنویسی از زمان وحی الهی آغاز شده و در طول بیش از 1400 سال بدون هیچ حمایت و ارتقاء در سطح دولتی در پاکستان حفظ شده و باقی مانده است. هنرمندان خوشنویسی که در نقاط دور افتاده کشور به سر می‌برند، کسانی هستند که بدون هیچ تشویق و انگیزه این هنر را زنده نگه داشته و با 20 خط مختلف ارائه می‌دهند.

به گفته این سیاستمدار پاکستانی، این موسسه خوشنویسی آثار نوآورانه خوشنویسان از سراسر کشور را به نمایش گذاشته و هدف از ایجاد آن ارتقاء هنر خوشنویسی اسلامی و تشویق هنرمندان است. به علاوه بودجه ماهیانه و مبلغ بیمه‌های زندگی برای هنرمندان و افراد در حیطه ادبی نیز افزایش یافته و این تسهیلات به زودی به خوشنویسان داده خواهد شد.

در نمایشگاه خوشنویسی روز جمعه بیش از 100 آثار هنری از خوشنویسان حرفه‌ای و تازه‌کار از کشورهای مختلف به نمایش گذاشته شدند. در این نمایشگاه حدود 43 اثر هنری متعلق به خطاطانی از کشور‌های مصر، مراکش، ایران، ترکیه، سوریه ، عراق، تونس، اندونزی، بوسنی و هرزگوین، اسپانیا، بریتانیا، تایلند، سودان و اردن به نمایش گذاشته شد. 36 اثر خوشنویسی نیز از خطاطان مختلفی از سرتاسر پاکستان در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha