پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر ضرورت حفظ سنت های اصیل و عمق علمی و دانشی حوزه، تصریح کرد: باید پاسخگوی نیازهای جهانی بود و در فضای بین الملل حرف های جدید زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از همدان، آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علیمه استان همدان، در مدرسه مرحوم آیت الله آخوند(ره)، طلاب را آینده سازان کشور و حرکت آفرینان انقلاب اسلامی خواند و گفت: طلاب پایه های اصلی حوزه های علمیه به شمار می روند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با گرامیداشت دهه نخست ذی الحجه، افزود: طلاب باید با درک معنویت این ایام به قله معنویت در روز عرفه برسند.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که حوزه از خوان نعمت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بهره می گیرد، ابراز داشت: باید دانست که امام باقر(ع) فرزند عاشوراست و در سنین نونهالی در عاشورا حاضر و ناظر بر مسائل بودند.

وی با بیان این که بسیاری از مسائلی که در زمان امام باقر(ع) وجود داشت در این زمان هم وجود دارد، افزود: در زمان آن حضرت چند رویداد در تاریخ وجود داشت که برخورد امام(ع) با این رویدادها بسیار جالب است.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: برخلاف این که جریان خلافت بعد از پیامبر(ص) در محور درستی قرار نگرفت، اما فتوحات گوناگون بعد از پیامبر(ص) و گرایش مردم به اسلام مساله ای انکار ناپذیر است و موج اسلام و انقلاب پیامبر(ص) ادامه داشت و انرژی تولید شده توسط بعثت آن حضرت همچنان ادامه داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: در دو قرن اول بسیاری از قاره ها تحت سیطره اسلام قرار گرفت و افکار گوناگون وارد دنیای اسلام شد و هر چه جلو می رفت؛ تعامل و تقابل و تضارب اندیشه ها در اسلام رو به فزونی گذاشت.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: در متن مدینه و پایگاه اصلی اسلام، از افکار زرتشتی و مسیحیت و یهودیت وارد دنیای اسلام شده بود و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تلاش کردند که چاچوب های اسلام و فکر اسلامی مصون بماند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که وظیفه دوم امام باقر(ع) و امام صادق(ع) صیانت از حدیث و عرضه درست آن در غوغای حدیثی در جامعه آن زمان بود، ابراز داشت: تفاوتی که میان اهل سنت و شیعه وجود دارد، مساله حدیث است و برخورد جهان اسلام با حدیث پیامبر(ص) دو موضع بود که برخی می گفتند که نباید حدیث را مد نظر قرار داد .

وی خاطرنشان کرد: در مکتب اهل بیت(ع) منع حدیث نبود و حدیث آزاد و منشا آرای افراد بود، و در زمان عمر بن عبد العزیز حدیث آزاد شد، در حالی که احادیث جعلی در جامعه فراوان بود و دنیای اسلام با اندیشه های مختلف حدیثی مواجه شده بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که همواره انحرافات درونی در جامعه اسلامی رخ داده، گفت: بعد از هر امامی که به شهادت رسید، چند انشعاب پیدا شد و عده ای بر قطار اهل بیت(ع) سوار و عده ای پیاده شدند که غالبا از بین رفته اند.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: در عصر امامان این ریزش ها فروان بود و هر امامی موظف بود که این انشعابات را معالجه کند و جامعه شیعه را از انشعابات محافظت نماید.

وی تصریح کرد: هچ گاه مبارزه با ظلم و ستم از مکتب پر فروغ امام باقر(ع) و امام صادق(ع) محو نشد و اگر  این راهبرها نبود، امروز حوزه ای وجود نداشت.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که جهان اسلام به برکت انقلاب اسلامی با تمدن مادی گرای غرب رویارویی دارد، بیان داشت: امروز با تمدن غربی روبرو هستیم که فکر و اندیشه بشر را با اندیشه های غیر الهی پر کرده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: امروز غرب با علم و دانش، سبک زندگی و ابزار قدرت خود به دنبال ترویج اندیشه خود در جهان است و البته نباید دستاردهای مثبت غرب را نفی کرد.

وی به سخنی از مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب به شورای عالی حوزه فرمودند «حوزه عصر انقلاب با حوزه عصر انزوا متفاوت است و وجه تمایز آن این است که حوزه باید عالم و اندیشه ساز داشته باشد».

آیت الله اعرافی با اشاره به این که در علوم انسانی غوغایی وجود دارد، و جایگاه حوزه در این بین کجاست، ابراز داشت: در برابر این همه نیاز، بسیار نیروی کمی داریم و در آینده به انسان های بزرگی در حوزه نیازمندیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر این که حوزه باید پاسخ گوی نیازهای جهانی و بین المللی باشد، افزود: ما با همه ملت ها و کشورها به غیر از کشورهایی که با ما سر جنگ دارند، دوست هستیم و باید پاسخگوی نیازهای آنان باشیم.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: در تعامل با مذاهب اسلامی راه درست را برویم و تشیع انگلیسی و روشن فکری های غلط و التقاطی را کنار زده و از فکر ناب و درست اسلامی را صیانت کنیم.

آیت الله اعرافی با بیان این که خط سیاسی و فکری امام باقر(ع) باید در حوزه و جامعه اسلامی حاکم باشد، تاکید کرد: حوزه باید تنظیم کننده فکر درست در جامعه باشد و  در برابر مسائل موضع عالمانه و حکیمانه داشته باشیم.

وی در ادامه با تاکید بر این که باید به علمای شیعه افتخار کرد، در توصیه هایی به طلاب و روحانیون، گفت: هیچ چیزی سبب نشود که از عمق علمی عقب بیفتید و مبادا از پیشرفت علمی جا بمانید باید  به علمای شیعه افتخار کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که باید در عرصه های جدید حرف های جدید زد، افزود: پژوهش باید محور اصلی حوزه باشد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: پیش مطالعه، مباحثه، اشکال و جواب حین درس و بعد از درس، مقاله نویسی، تدریس همراه با تحصیل، مطالعه کتاب ها جانبی و نوشتن درس های اصلی و تقریر، از سنت های بزرگ رایج در حوزه است و درسی به نتیجه می رسد که مطالعه و مباحثه شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تاکید کرد: حوزه از سنت اصیل آموزشی خود جدا نمی شود و باید دانست که کار اخلاقی و معنوی نیازمند استاد و مراقبه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه علما و شهدای سترگ استان همدان اظهار داشت: این بزرگوارن سرمایه های بزرگی هستند که باید به سیره آنها توجه ویژه داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان گفت: بسیاری از این افراد منشا خدمات و سلسله جنبان علوم عقلی و نقلی بوده اند که پدران معنوی همه افراد جامعه هستند و یکی از کارهای طلاب آشنایی با چهره های برجسته علمی، فرهنگی و اخلاقی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha