جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید علی مهدی نژاد-مدیر حوزه علمیه سمنان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مهدی نژاد با بیان این که شهر بدون عالم و طلبه، کویر شوره‌زار است از راه اندازی مرکز تخصصی تبلیغ در حوزه شاهرود خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید مهدی نژاد، پیش از ظهر امروز در آئین افتتاحیه سال تحصیلی 96-97 حوزه‌ علمیه شهرستان دامغان، که با حضور معاون آموزش حوزه استان و اساتید و طلاب برگزار شد، اظهار داشت: هر جامعه و شهر و دیاری که از نعمت حضور علما برخوردار باشد یکی از برکات الهی نسبت به آن شهر است.

مدیر حوزه‌ علمیه استان سمنان تصریح کرد: فقری در جامعه بالاتر از حضور نداشتن عالم در منطقه و نبود عالم پاسخگو در جامعه نیست؛بنده 36 سال توفیق خدمت در سنگر امامت جمعه را داشتم، اما به‌ واسطه رسیدگی بهتر به طلاب حوزه‌های علوم دینی از سنگر امامت جمعه خداحافظی کردم.

وی با بیان اینکه شهر و منطقه بدون طلبه و عالم کویر شوره ‌زار و عدم حاصل خیز است، افزود: امروز جامعه از برکات و ثمرات حضور طلاب علوم دینی و عالمان در جامعه بهره‌مند می‌شوند

همه اساتید حوزه‌ سمنان حکم تدریس دارند

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی نژاد با اشاره به اینکه مدیریت حوزه‌ علمیه استان سمنان درزمینهٔ آماده‌سازی شرایط‌ های لازم برای تحصیل طلاب علوم دینی در این استان همواره در حال تلاش است، گفت: استان سمنان تنها استانی است که همه اساتید حوزه‌علمیه آن دارای حکم مجوز تدریس هستند.

وی با بیان اینکه 15 درصد از مدارس آموزش و پرورش استان سمنان تحت نظر طرح مدارس امین در این استان اداره می‌شوند، افزود: این آمار با توجه به آمار در سطح کشور 15 درصد جلوتر است و میزان نظارت طرح مدارس امین در سطح کشور یک درصد است.

مدیر حوزه‌ علمیه استان سمنان با اشاره به تعامل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در استان سمنان با اداره کل آموزش و پرورش این استان در زمینه‌های مختلف گفت:با این تعامل به دنبال رشد مدارس هستیم و در تلاشیم تا تمام مدارس این استان از نعمت نماز جماعت برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهایی که در حوزه‌های علمیه دنبال می‌شود، عمرانی و آبادانی مدارس علمیه است، افزود: یکی از رویکردها در عمران و آبادانی مدارس علمیه این است که مدارس با یک سبک جدید و به‌روز ساخته شود.

تهذیب و اخلاق؛ گمشده‌ جامعه امروز

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدی نژاد با اشاره به اینکه تهذیب و اخلاق، گمشده‌ جامعه امروز محسوب می‌شود که همه به دنبال آن هستند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت تهذیب نفس، رسیدگی به این مسأله از جمله اولویت‌های مهم مدیریت حوزه‌ علمیه استان سمنان است و باید آیت الله بهجت‌ها و علامه طباطبایی‌ها تربیت شوند.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان تصریح کرد: امروز باید با توجه به فراهم بودن امکانات لازم برای طلاب علوم دینی، باید شیخ مفید و شیخ طوسی های زمان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز جامعه متقاضی جذب و حضور طلاب علوم دینی در عرصه‌های مختلف است، بیان کرد: در زمان‌های مختلف از نهادهای متعدد برای حضور طلاب از جمله در کشتارگاه‌ها برای نظارت بر ذبح شرعی،اصناف،مدارس و... تماس می‌گیرند و این نشان‌دهنده اهمیت حضور آنان در جامعه است.

کسب مهارت لازمه کار طلبگی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی نژاد همچنین صبح امروز در آئین افتتاحیه سال تحصیلی 96-97 مدرسه علمیه باقرالعلوم (ع) بخش بسطام، با اشاره به ویژگی‌های لازم برای کسب علوم دینی توسط طلاب، اظهار داشت: خدابینی و دوری از خودبینی یکی از ویژگی‌های طلبه است و اگر خدا را  نبینیم و خود را ببینیم این خودبینی مانع کسب علم می‌شود.

مدیر حوزه‌ علمیه استان سمنان با اشاره به راه‌های محبوبیت در نزد خداوند متعال، تصریح کرد: یکی از راه‌های عزیز و محبوب شدن در نزد خداوند متعال این است که خود را در راه اطاعت از خداوند قرار دهیم.

وی با بیان اینکه کسب مهارت‌های مختلف لازمه کار طلبگی است، افزود: یکی از رویکردهای ارزشمند و حائز اهمیت آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور کسب مهارت توسط طلاب است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی نژاد تاکید کرد: طلاب باید در راستای کسب مهارت‌های لازم تلاش داشته باشند و حوزه‌های فرهنگی باید از ظرفیت طلاب بهره‌مند شوند.

جامعه به طلاب باسواد نیازمند است

وی با بیان اینکه جامعه به طلاب باسواد نیازمند است، اما از این ظرفیتکم استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: باید در حوزه‌های مختلف جامعه به‌ویژه حوزه فرهنگی طلاب مهارت‌های لازم را داشته باشند.

مدیر حوزه‌ علمیه استان سمنان با اشاره به اینکه طلاب باید در مسیر خداوند متعال باشند، افزود: یکی از راه‌های محبوبیت طلاب در اجتماع این است که طلبه برای امت پیامبراکرم (ص) خیرخواه باشد و طلبه‌ای که خیرخواه مردم باشد در جامعه عزیز می‌شود.

وی با اشاره به راه‌های مختلف خیرخواهی برای مردم در اجتماع، گفت: طلبه باید مسیر و راه اشتباه را به هر نحوی که شده در جامعه اصلاح کند و باید یکی از اهداف طلاب علوم دینی در حوزه‌های علمیه خیرخواهی برای امت پیامبر اکرم (ص) باشد.

لزوم آشنایی با آسیب های فضای مجازی

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مهدی نژاد با بیان اینکه مردم دشمنان زیادی در جامعه دارند، افزود: ماهواره، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از جمله دشمنان مردم در اجتماع هستند که طلاب باید در راستای خیرخواهی مردم با روشنگری‌های لازم، مردم را از این دشمنی‌ها آگاه‌ سازی کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های محبوبیت در نزد خداوند متعال تفکر شخص در عیوبش و اصلاح آن است، گفت: انسان باید در عیوبش تفکر کند و به دنبال اصلاح آن باشد و شخصی که معیوب باشد نمی‌تواند عزیز جامعه شود زیرا بوی تعفن گناه روز در جامعه پخش می‌شود.

مدیر حوزه‌ علمیه استان سمنان تصریح کرد: طلاب علوم دینی باید علم را بیاموزند و ضمن عمل به آن در راستای نشر و ترویج آن علم در جامعه تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان سمنان کسب مهارت طلاب است، افزود: کسب مهارت در تدریس و منبر و دیگر مهارت‌های لازم را طلاب باید دنبال کنند.

رویکرد تخصص محوری مدیریت حوزه سمنان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی نژاد با بیان اینکه در سطح استان سمنان به دنبال مراکز و مؤسسه‌های تخصصی برای کسب مهارت طلاب بودیم، گفت: در سمنان مرکز تخصصی علم کلام و در دامغان مرکز تخصصی تفسیر راه‌اندازی شده است و در آینده‌ای نزدیک مرکز تخصصی تبلیغ در شاهرود راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha