پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
​۵۰ سال دستگیری صدها هزار فلسطینی به جرم شرکت در راهپیمایی‌ها

حوزه/ به گفته عفو بین الملل، رژیم صهیونیستی ۵۰ سال پیش در چنین روزی قانونی تصویب کرد که بر اساس آن برگزاری هر گونه راهپیمایی و تظاهراتی از سوی مردم فلسطین ممنوع شده و اهتزاز پرچم فلسطین نیز غیرقانونی اعلام گردید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از maannews، عفو بین الملل اعلام کرد: پنجاه سال پیش در چنین روزی، رژیم صهیونیستی حکم ارتشی سختگیرانه‌ای را به منظور سرکوب آزادی بیان فلسطینیان در کرانه باختری اشغال شده تصویب کرده که بر اساس آن شرکت فلسطینیان در راهپیمایی‌ها و تجمعات غیرقانونی اعلام گردید.

به گفته این سازمان حقوق بشر، براساس این قانون سخت‌گیرانه مردم فلسطین در کرانه باختری تنها با اجازه یک فرمانده‌ نظامی ارتش صهیونیستی اجازه برگزاری راهپیمایی، تظاهرات و یا تجمعات بیش از 10 نفره را دارند. رژیم صهیونیستی با استفاده از این قانون سرکوبگرانه در 5 دهه اخیر، صدها هزار فلسطینی از جمله زنان و کودکان را تنها به جرم شرکت در راهپیمایی‌های صلح‌طلبانه دستگیر و زندانی‌ شده‌اند.

عفو بین الملل به ویژه به دو پرونده شخصیت‌های شناخته شده یعنی عیسی آمرو، بنیانگذار گروه جوانان مخالف شهرک‌سازی ساکن الخلیل و فريد الأطرش رئیس دیده بان مستقل حقوق بشر سازمان ملل متحد فلسطین تاکید کرد که هر دوی آن‌ها تنها به جرم حضور در یک راهپیمایی اعتراض آمیز در فوریه 2016 دستگیر شدند.

عفو بین الملل اعلام کرد که این دو نفر به سبب جرایمی بازداشت و زندانی هستند که از نظر سازمان‌های بین المللی جرم محسوب نمی‌شوند.

در ادامه این بیانیه از سوی عفو ملل آمده است: حق آزادی اجتماعات صلح آمیز همراه با حق آزادی بیان و ایجاد تشکل‌ها در معاهدات حقوق بشری که اسرائیل مدعی آن‌ها است میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی آمده هستند. بیش از 50 سال است که فلسطینیان تنها به خاطر داشتن یک پوستر در اتاق‌شان یا به اهتزاز درآوردن پرچم فلسطین دستگیر شده و به زندان‌های اسرائیل فرستاده می‌شوند. از نظر حکم نظامی اسرائیل هر گونه سخن و حمایت کلامی یا همدردی با فعالان و اهداف هر سازمانی برای مردم فلسطین ممنوع بوده و غیرقانونی است.

لازم به ذکر است حکم نظامی 101 تصویب شده توسط ارتش اسرائیل، به اهتزاز درآوردن هر پرچم، نشان یا انتشار هر گونه سند یا تصویری با محتوی سیاسی را بدون مجوز یک فرمانده نظامی ارتش رژیم صهیونیستی ممنوع کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha