شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
استاندار خراسان شمالی

حوزه/ استاندار خراسان شمالی گفت: تقویت حوزه‌های علمیه، تقویت نظام و گامی در راستای خدمت صحیح و هدفمند به جامعه اسلامی در مسیر ارتقاء بینش اجتماعی و دینی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، محمدرضا صالحی، صبح امروز در نشستی با مدیران مدارس علمیه استان اظهار داشت: تقویت حوزه‌های علمیه را تقویت نظام اسلامی و گامی در مسیر ارتقاء بینش اجتماعی و دینی جامعه دانسته و بر فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای استقلال این مراکز دینی در بخش‌های مختلف اقتصادی و رفاهی تأکید کرد.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به فعالیت حوزه‌های علمیه، افزود:  تولید حوزه‌های علمیه فرهنگ و هنر اسلامی و دین است و هر چقدر به حوزه‌های علمیه بپردازیم جامعه انتفاع خواهد برد و متأسفانه کارکرد حوزه‌های علمیه در جامعه مغفول مانده است

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی تصریح کرد: متأسفانه حوزه‌های علمیه در این برهه زمانی مورد غفلت واقع شده اند، حوزه‌های علمیه ظرفیت و پتانسیل خوبی دارند و باید برای تقویت فرهنگ دینی از این فرصت استفاده شود.

لزوم حفظ استقلال حوزه

 وی، استقلال و عدم اتکا حوزه‌های علمیه به حکومت‌ها در طول تاریخ را یکی از رموز ماندگاری آن‌ها خواند و افزود: اگر شما می‌بینید علمای سلف درگذشته به‌عنوان محور مقابله با ناهنجاری‌های دینی و اجتماعی بوده‌اند و نقشه رهبری را در بیداری مردم ایفا نمودند به جهت برخورداری آن‌ها از پایگاه مردمی و جایگاهی بود که در بین اقشار مختلف جامعه داشتند.

 صالحی، استقلال مالی و تقویت حوزه‌های علمیه را یک اصل مهم در مصون‌سازی جامعه از انواع آسیب‌های مختلف دانست و گفت: اگرچه تلاش دولت و دستگاه‌های اجرایی باید بر این امر معطوف باشد تا بودجه لازم برای حوزه‌های علمیه به موازات دستگاه‌های اجرایی دیده شود، لکن باید سازوکاری در حوزه‌های علمیه فراهم شود تا خیران و واقفان جامعه با هدایت و راهنمایی بخش‌های مختلف دولتی و تأمین نیازهای حوزه‌ها را به‌عنوان اولویت کار خود قرار دهند.

استاندار خراسان شمالی تأکید کرد: باید تلاش شود تا با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مختلف زمینه استقلال مالی حوزه‌های علمیه فراهم شود.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین کار روحانیون پرداختن به مسائل علمی و حفظ دیانت مردم است، گفت: حوزه‌های علمیه می‌توانند موجب مصونیت افراد از خطرات اعتقادی شده و مردم آن شهرها را بیمه ‌کنند.

ضرورت استفاده از ظرفیت های حوزه

استاندار خراسان شمالی، ارتباط مستمر بین حوزه‌ها و دستگاه‌های اجرایی را فرصت بسیار مغتنم برای هر دو نهاد برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا با شکل‌گیری کارگروه ویژه، شناسایی ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه و استفاده از نظرات اساتید و صاحب‌نظران، امکان برنامه‌ریزی بهتر برای خدمت هدفمند به آحاد جامعه در دستگاه‌های اجرایی فراهم شود.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه ظرفیتی مهم برای نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، خاطرنشان کرد: به یقین وجود حوزه‌های علمیه در کشور موجب توفیقات بزرگی در زمینه‌های تحکیم نظام خانواده و باورمندی مردم در اعتقادات شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha