پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی

حوزه/ استاد حوزه علمیه مشهد با استناد به صحبت های مقام معظم رهبری، وظیفه اصلی حوزه علمیه را تمدن‌سازی بر اساس مبانی اسلامی دانست و تصریح کرد: یکی از لوازم حوزه تمدن‌ساز این است که تحصیل، تدریس و تحقیق، معطوف به تمدن‌سازی باشد و برنامه و متون درسی حوزه نیز باید ناظر به این وظیفه تدوین بشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه خان یزد با اشاره به شاخص های حوزه علمیه تمدن ساز، گفت: حقیقت عبودیت حداقل تصمیم گیری برای رضای خدا و حسن بندگی است.

استاد حوزه علمیه مشهد در ادامه با استناد به صحبت های مقام معظم رهبری، وظیفه اصلی حوزه علمیه را تمدن‌سازی بر اساس مبانی اسلامی دانست و تصریح کرد: یکی از لوازم حوزه تمدن‌ساز این است که تحصیل و تدریس و تحقیق در حوزه، معطوف به تمدن‌سازی باشد و برنامه و متون درسی حوزه نیز باید ناظر به این وظیفه تدوین بشود.

وی خاطر نشان کرد: هویت حوزه یکی عنوان مرکزی به عنوان تربیت اسلام شناس برای تفقه جامع است که در این راستا اسلام شناس به کسی گفته می شود که پاسخ سوال « نظر اسلام در مورد همه چیز» را بتواند بدست بیاورد و استدلال، استخراج و پاسخ برای همه چیز داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی درباره نسبت طلبه با علوم انسانی، گفت: طلبه باید با شبکه مسائل علوم انسانی آشنا باشد. در فضای طلبگی، بیشتر به چیستی و چرایی پرداخته می‌شود اما چگونگی در حد صفر است و حال اینکه بحث اصلی در علوم انسانی و تمدن سازی، فرآیندها است.

استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: اسلام شناسی یک تفقه جامع است بدین معنی که تفقه دین در تفقه نظام فکری، حقوقی و فرهنگی دینی است.

وی اظهار داشت: یک طلبه در خروجی کار خود سه کتاب را باید نوشته داشته باشد محصول کار علمی او نیز همین است که شامل نظام فکری اسلام، نظام حقوقی و نظام فرهنگی اسلام است.

استاد حوزه علمیه مشهد مقدس خاطر نشان کرد: ماموریت حوزه های علمیه نیز تولید فکری و تربیت نیروی انسانی برای تمدن اسلامی بر اساس نگرش اسلامی است.

انتهای پیام/313/23

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha