جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سید مجید قریشی- معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها در اختتامیه ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان

حوزه/ معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: هرچند وظیفه دانشگاه، تربیت پزشک، پرستار و تولید داروی خوب و آموزش مهارت های لازم برای امرار معاش و ارتقای علمی می باشد، ولی به شدت نیاز به مهندسی فرهنگی در دانشگاه ها داریم .

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه در کاشان، حجت الاسلام سید مجید قریشی، امروز در مراسم اختتامیه طرح ضیافت اساتید دانشگاه علوم پزشکی کاشان که با حضور اساتید و خانواده محترم مدافع حرم شهید طهماسبی، در سالن قریب دانشگاه علوم  پزشکی کاشان  برگزار شد، بر لزوم همکاری مسئولان نهاد نمایندگی مقام رهبری، روسا و دبیران هم اندیشی دانشگاه ها در جهت افزایش پویایی ساختار علمی دانشگاه ها، گفت: این گونه نیست که با ایجاد یک معاونت فرهنگی توانسته باشیم  بحث فرهنگ دانشگاه را دگرگون کنیم

نیازمند مهندسی فرهنگی در دانشگاه ها هستیم

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، با بیان این که برنامه های معاونت فرهنگی و نهاد رهبری در دانشگاه ها، فوق برنامه می باشد، گفت: هرچند وظیفه دانشگاه، تربیت پزشک، پرستار و تولید داروی خوب و آموزش مهارت های لازم برای امرار معاش و ارتقای علمی می باشد، ولی به شدت نیاز به مهندسی فرهنگی در دانشگاه ها داریم .

حجت الاسلام قریشی با بیان این که نوع رفتار استاد می تواند در مهندسی فرهنگی  اثر داشته باشد، افزود: هرچند تغییر عادت یک انسان از جابجا کردن یک کوه سخت تراست،  ولی کسی می تواند فرهنگ را مهندسی کند که بتواند ذهن جوانانی را که در دوران دبستان به سوی شبکه های اجتماعی  سوق داده، با رفتار خوب، محبت آمیز و شگردهای مختلف عوض کند.

ویژگی های استاد موفق

وی، مهربان بودن، تواضع و فروتنی استاد را مهمترین فرصت فرهنگی برای دانشجو دانست و افزود: هرچند کار فرهنگی نسبت به سایر امور بسیار سخت تر می باشد، ولی لحظه به لحظه می توانیم در فرهنگ همدیگر خصوصا در محیط دانشگاهی  تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم .

حجت الاسلام قریشی، با بیان این که اساتید باید کار آموزشی خودشان را در جهت فرهنگی مدیریت کنند، افزود: هرچند بعضی از دانشجویان علاقه ای به مطالعه ندارند، یا با مشکل بی نظمی، عدم احترام دانشجو به استاد روبرو هستیم، ولی یک  استاد با سخن، جزوه، نوع برخورد و آموزش، می تواند مدیریت فرهنگی کند.

دانشجوی امروز کمتر محقق بار می آید

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، فرمایشات پدرشهید مدافع حرم طهماسبی را یک نوع تبلور فرهنگی دانست و گفت: برای این که در همدان و کرمانشاه با داعش نجنگیم، چنین جوانانی در سوریه و عراق با بردن مرز کشومان به خارج،  تبلور فرهنگی را به ارمغان می آورند.

وی، با بیان این که دانشجوی امروز کمتر محقق بار می آید، گفت : باید با مهندسی فرهنگی دانشجویی باربیاوریم که اهل گذشت، تواضع، مدارا با مریض و ارباب رجوع، احساس غرور ملی، وجدان کاری، اهل مشورت، مراعات دیگران، گفتگو و تعامل، کنترل احساسات، اهل تشخیص دادن مسائل فرعی و اصلی و قدرت نه گفتن به دیگران باشد.


وظایف و اثر گذاری رفتار یک استاد در قبال دانشجو

حجت الاسلام والمسلمین قریشی، به وظایف و اثر گذاری رفتار یک استاد در قبال دانشجو اشاره کرد و گفت : اگر استادی در کلاس به داشجوی خود احترام نگذارد، نباید انتظار داشته باشیم که آن فرد به به پدر و مادر، بیماران خود و دیگران احترام بگذارد.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، با بیان این که  90 درصد مهندسی فرهنگی در کلاس های درس شکل می گیرد، به وجود روحیه نقد پذیری در استاد اشاره کرد و گفت: با توجه به این که کارهای فرهنگی تنها وظیفه نهاد فرهنگی در دانشگاه نیست، بلکه مهندسی فرهنگی نیاز به برنامه ریزی و رصد فعالیت های فرهنگی دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha