سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
شهادت امام باقر

حوزه/کارشناس مذهبی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به نقش تأثیرگذار امام محمدباقر(ع) در عرصه علمی و فقهی شیعه، اظهار داشت: امام باقر(ع) مؤسس نهضت بزرگ فکری، علمی و فقهی شیعه است.

حجت‌الاسلام رحمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام محمدباقر(ع)، اظهار داشت: امام باقر(ع) در دوران امامت خود، با وجود شرایط نا مساعدی که بر عرصه فرهنگ اسلامی سایه افکنده بود، با تلاش جدی و گسترده، نهضت بزرگ علمی و فقهی شیعه را بنیان نهاد.

وی، سیره علمی و عملی امام محمدباقر(ع) را بهترین الگو برای توسعه و گسترش فرهنگ دینی در جامعه اسلامی دانست و افزود: حضرت امام محمدباقر(ع) با تأسیس مکتب‌خانه به تربیت شاگردان دینی پرداخت که امروزه به برکت حرکت فرهنگی ایشان شاهد کارهای عظیم فرهنگی در جهان معاصر هستیم.

حجت‌الاسلام رحمانی تصریح کرد: امام باقر(ع) با توجه به شرایط حاکم بر اوضاع جهان اسلام، تلاش کردند تا پایه‌های مکتب تشیع را مستحکم‌تر از گذشته کنند و در این راستا اقدامات بزرگی را انجام دادند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در بیان برتری و بزرگی جایگاه امام باقر(ع) همین بس که بیشترین احادیث در میان جوامع حدیثی شیعه از آن امام همام و فرزند خردمندش، امام جعفر صادق(ع) است.

وی افزود: امام محمدباقر (ع) در زمان به قدرت رسیدن بنی‌عباس به ترویج و تبلیغ مذهب شیعه پرداخت و نخستین کسی بودند که آموزه‌های بنیادی شیعه را تدوین و با تربیت شاگردان برجسته و فراوان، به مقابله با تهاجم دشمنان اهل‌بیت(ع) اقدام کردند.

این محقق حوزوی با اشاره به تلاش‌های امام باقر(ع) در جهت تحکیم بنیادهای فکری شیعه، افزود: در آن روزگار بسیاری از شیعیان به‌مراتب عالی تشیع دست نیافته بودند، دسته‌ای از آن‌ها در کنار استفاده از احادیث اهل سنت علاقه زیادی به فراگیری دانش امام داشتند، از این‌رو امام باقر(ع) مانند دیگر امامان شیعه، امامت را به‌خوبی برای همگان معرفی کرده و برای تحکیم پایه‌های اندیشه شیعه بسیار کوشید.

حجت‌الاسلام رحمانی، اصول، فقه، احکام و اخلاق شیعه را از مهم‌ترین تعلیمات امام باقر(ع) در دوران امامت ایشان عنوان کرد و گفت: مشهورترین لقب این حضرت، باقرالعلوم(ع) است که به معنای شکافنده علوم است.

وی خاطرنشان کرد: امام باقر (ع) شاگردانی مانند محمد بن مسلم، زرارة بن اعین، ابوبصیر و برید بن معاویه را تربیت کرد که امام صادق(ع) فرمود: این چهار نفر مکتب احادیث پدرم را زنده کردند.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha