چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام محمد شمس مدیر حوزه علمیه یزد

حوزه / مدیر حوزه علمیه یزد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب تهران، بر ضرورت برنامه ریزی و سیاست گذاری حوزه برای انتقال حرف نو به دنیا و حضور روحانیت در فضای مجازی تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب و فضلای حوزه تهران اشاره کرد و گفت: معظم له فرمودند «امروز بشریت به ویژه نسل های جوان به شدت نیازمند حرفهای نو هستند و اسلام حرف های نو و جذابی در زمینه انسان، جامعه و سیاست دارد که اگر به گوش جهانیان رسانده شود، قطعاً پذیرنده بسیاری خواهد داشت». این مطلب تاکید بر ضرورت حضور فعال حوزه و روحانیت در فضای بین الملل است.

حوزه در عرصه های بین الملل حرف های بسیاری برای گفتن دارد

مدیر حوزه علمیه یزد با بیان اینکه خوشبختانه حوزه های علمیه در عرصه های بین الملل حرف های بسیاری برای گفتن دارد، گفت: لازمه پیشرفت در این زمینه و ارتباط بهتر، فراگیری زبان های بین المللی توسط طلاب است.

وی با تاکید بر اینکه باید نخبگان در عرصه بین الملل را در کشور شناسایی کنیم، گفت: با شناسایی این افراد و جذب آنها به سمت حوزه ها، می توانیم با برگزاری همایشات و نشست های علمی، ترویجی دین مبین اسلام را به شکل جدید و نو به جهانیان معرفی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس، میزبانی از میهمانان خارجی را یکی از راه های موثر در شناسایی و معرفی حوزه های علمیه در سطح بین الملل عنوان کرد و افزود: با این کار آنها هم حوزه های علمیه را از نزدیک می بینند، با فرهنگ دین در حوزه ها آشنا می شوند و خلاف مطلبی که برخی عنوان می کنند که حوزه ها به دور خود دیوار کشیدند ثابت خواهد شد زیرا دین اسلام با همه ارتباط دارد.

مدیر حوزه علمیه یزد ادامه داد: بیان آداب و رسوم دین، تعامل با ادیان، برگزاری نشست های علمی از دیگر دستاوردهای میزبانی از میهمانان خارجی خواهد بود.

ضرورت پاسخگویی به شبهات روز

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از الفاظ را باید به صورت الفاظ جدید و نو برای مخاطبین بیان کنیم، خاطر نشان کرد: خوشبختانه شبهاتی که امروزه مطرح می شود، جدید نیست و از صدر اسلام تاکنون با آنها روبه رو هستیم و علمای تشیع نیز به این شبهات پاسخ داده اند.

مدیر حوزه علمیه یزد ادامه داد: امروزه شبهات را با الفاظ متغیر به کار می برند و در اینجا وظیفه روحانیت این است که با تغییر الفاظ در شبهات، آنها نیز پاسخ شبهات را که از گذشته تاکنون مشخص بوده است را به روز و جدید بیان کنند. برای پاسخگویی به شبهات باید خوب درس بخوانیم.

لزوم ارتقاء نصاب علمی حوزه

حجت الاسلام والمسلمین شمس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر «ارتقاء نصاب علمی حوزه» و  «جدی‌گرفتن درس و بحث علمی» از سوی طلاب، بر تقویت بُعد آموزشی حوزه های علمیه تاکید و اظهار کرد: برخی از طلاب می گویند که مطالعه درس اصول چه فایده ای دارد ، در صورتی که نمی دانند که بسیاری از پاسخ های شبهات در درس اصول است.

تاکید بر بهره برداری از فضای مجازی و رسانه ای

مدیر حوزه علمیه یزد با اشاره به این مقام معظم رهبری وجود وسائل و ابزارهای ارتباطاتی و رسانه‌ای فراگیر به واسطه شکل‌گیری فضای مجازی را یکی دیگر از ویژگی‌های دوران کنونی برای رساندن پیام حیات بخش اسلام، برشمردند، با اشاره به اینکه ما همیشه فضای مجازی یک تهدید تلقی می کنیم، در صورتی این فضا، یک فرصت بسیار عالی به حساب می آید، گفت: اگر به دقت به این فضای مجازی بنگرید متوجه خواهید شد که همین شبکه های اجتماعی بود که با شهادت محسن حججی در دفاع از حرم اهل بیت(ع) توانست دوباره فرهنگ ایثار و شهادت را در بین مردم پویا و زنده کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس اضافه کرد: شهید حججی اثبات کرد که فضای مجازی نمی تواند در وجود انسانی که اراده دین داری دارد، تاثیرگذار باشد بلکه او با شهادتش در فضای مجازی تاثیرات مثبت بسیار را گذاشت.

وی خاطر نشان کرد: ما باید در حوزه های علمیه ، طلاب را به درستی با فرصت ها و تهدیدها آشنا کنیم و راه های معرفی فرهنگ و دین خود را به جهانیان به آنها آموزش دهیم و سپس از آنها بخواهیم تا در این فضا به فعالیت بپردازند.

تربیت طلاب انقلابی؛ مطالبه حضرت آقا از حوزه

مدیر حوزه علمیه یزد در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که رهبر معظم انقلاب برداشت برخی افراد و نویسندگان مبنی بر تمام‌شدن مبارزه و انقلاب اسلامی را نادرست و «خیانت به انقلاب» خواندند، بر ضرورت تربیت طلاب انقلابی تاکید کرد و گفت: حوزه های علمیه باید حضرت آق را در این باره استخراج و آنها را به طلاب منتقل کنند و آنها نیز در جهت ترویج و تبیین آن در جامعه تمام تلاش و جدیت خود را گیرند.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha