پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رهبر معظم انقلاب - خانم احمدی بی غش

حوزه/ خدیجه احمدی بی غش از بانوان طلبه ای که در محضر مقام معظم رهبری به بیان دغدغه های خود پرداخت، گفت: متنی که در دست ما بود هیچ وقت دست مرکز مدیریت حوزه قرار نگرفت و من هر چه می خواستم می توانستم بگویم، فقط به ما گفتند زمانتان ۵ تا ۷ دقیقه هست و هیچ اشاره ای برای حذف و اضافه مطالب نداشتند.

خبرگزاری حوزه - تهران/ خانم خدیجه احمدی بی غش، مشغول به تحصیل در سطح 4 حوزه کوثر تهران مجتمع علوم اسلامی، مدرس حوزه و دانشگاه و معاون پژوهشی مدرسه جواد الائمه(ع) و از طلاب درس خارج مقام معظم رهبری، عضو انجمن پژوهشگران آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع)، استادیار حلقه صاحین بسیج، نویسنده کتاب و مقالات مختلف، در جلسه دیدار جمعی از طلاب حوزه و فضلای حوزه تهران با مقام معظم رهبری نکاتی را در قالب نامه در محضر معظم ایراد کرد.

انتقاد از مدرک گرایی

وی در گفتگو با خبرنگار حوزه در تهران، با اشاره به طرح مطالب و دغدغه هایی در محضر رهبر معظم انقلاب، گفت: سخنان من از طرف سایر طلاب هم مورد پذیرش قرار گرفت و بخشی از نامه ام که در حضور معظم له قرائت کردم این بود که چه آسیب هایی را هنوز بعد از این همه سال که از انقلاب اسلامی ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم. در این نامه گفتم یک طلبه برای اینکه بخواهد کار کند و خودش را بروز دهد، باید مدرکش را با دانشگاه تطابق دهد، در حالی که سال های زیادی درس ها و واحدهای سنگینی را گذرانده است  با زهم طلاب ناچارند برای اثبات سواد علمی خود مدرک دانشگاهی ارائه دهند .

وی ادامه داد: گاهی تاکید روی نمره و معدل هست و روی اخلاق کم تر کار می شود، طلاب مشغول کسب نمره و معدل هستند و  از تهذیب اخلاق بازماندند، در نامه ام خطاب به حضرت آقا گفتم که با این حال باز طلاب پرشور و با نشاطند و تا الان موثر بودند و در زمینه های آموزشی، تبلیغی ،فرهنگی پژوهشی وارد شدند، اما معمولا طلبه را به عنوان یک طلبه مورد پذیرش قرار نمی دهند، بلکه به عنوان یک نیروی فرهنگی و کسی که دارای مدرک ارشد یا مدرک دیگر هست مورد توجه قرار می دهند و من از آقا خواستم که تدبیری بیندیشند و تذکری به مسولیین شورای عالی حوزه علمیه دهند و حداقل  از ریشه و اساس فکری کنند که حوزه گرفتار مسئله مدرک گرایی نشود.

توجه کامل حضرت آقا به دغدغه ها

احمدی بی غش اضافه کرد: در بخش دیگری از نامه ام گفتم همان طور که داریم پیش می رویم خانم ها ی حوزوی که مدرک می گیرند، نمی خواهند بروند با آن کار کنند، بلکه جامعه این قدر آن ها را  تحقیر کرده و به آنها گفته  که طلبه باید به مسائل دینی بپردازد و چه لزومی دارد که  به مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بپردازند. برایشان جا افتاده که این درسی که خوانده اند به درد نمی خورد و روحیه طلاب خانم را از نزدیک می بینم. خدمت حضرت آقا گفتم این وضعیت باعث می شود  طلبه ای که باید بصیرت افزایی داشته باشد محدود به خودش شود و  این آسیب را در محضر شما مطرح می کنیم و بعد از اینکه من بحثم تمام شد و خدمت ایشان رفتم آقا فرمودند من بحث شما رو با دقت می خوانم و مورد توجه قرار می دهم.

 دیدار طلاب حوزه تهران با رهبر معظم انقلاب

 

توصیه آقا به طلاب: خوب درس بخوانید و آتش به اختیار باشید

طلبه مدرسه علمیه کوثر با اشاره به مهترین منویات مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته، گفت: با توجه به اینکه طلبه هستم و فرمایشات آقا را خیلی با دقت گوش کردم، برداشتم از این فرمایشان این بود که حضرت آقا وقتی با جوان ها صحبت می کنند خیلی به نیروی جوان ها توجه می کنند.  دیروز هم آقا خطاب به طلاب فرمودند خوب درس بخوانید و حتما درس ها را دقیق بخوانید و اگر طلبه درس خوان نباشد نمی تواند رسالتش که رسالت انبیا است خوب انجام دهد. سپس ایشان فرمودند خودتان فکر می کنید حوزه های شما دارای  آسیب و مشکل هست خود شما حلش کنید و خودتان تصمصیم بگیرید این مشکلات را حل کنید و من احساس کردم ایشان بعد از شنیدن سخنان طلاب مختلف خودشان این درد ها را احساس کردند که در حوزه ها وجود دارد و مثل دفعه قبل در سخنرانیشان حکم را به خود طلبه ها دادند و خواستند که طلاب  آتش به اختیار باشند.

احمدی بی غش با اشاره به سفارشات دیگر رهبر معظم انقلاب، گفت: ایشان فرمودند که انقلاب ما در حال پیشرفت است و هیچ وقت از حرکت باز نایستاده و باید شما هم اثر بگذارید همچنان که اثر گذاربودید و در این مسیر اگر مانع و دست اندازی هست، شما هستید که باید حرکت کنید و به خاطر مشکلات متوقف نشوید چون هدف شما انقلاب اسلامی و رساندش به حکومت امام زمان(عج) است که به تلاش شما باید محقق شود.

تاکید بر حضور طلاب در فضای مجازی

وی خاطرنشان کرد: در مورد فضای مجازی رهبری فرمودند الان عالم مجازی تبدیل به عالم حقیقی شده است. به نظر من  بخشی از جامعه ما که طلاب هستند در حال حاضر اطلاعات دینی در گروه ها می گذارند و  پاسخگوی شبهات و سؤالات بوده و به راهنمایی نکات اخلاقی و تربیتی با اطلاعات حوزوی خود می پردازند، برای اجرای این سفارش حضرت آقا لازم است فضا برا ی طلبه ها ایجاد شود، یعنی باور اینکه طلبه می تواند موثر باشد برای طلبه شکل بگیرد، از این رو طلاب در فضای مجازی هم می توانند موثر باشند.

 دیدار طلاب حوزه تهران با رهبر معظم انقلاب

هیچ ممیزی و محدودیتی برای بیان دغدغه ها در محضر رهبری نداشتیم

وی در پاسخ به شایعاتی در خصوص ممیزی و نظارت بر روی متن قرائت شده در محضر رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: من خودم مطلب را آماده کردم و از چند ماه قبل در مورد مشکلاتی که  خواهران طلبه دارند، آسیب شناسی کردم  تا دو هفته قبل که با من تماس گرفتند و در 3 جلسه  مرکز مدیریت حضور پیدا کردم و به هیچ عنوان به ما نگفتند در این جلسه چه بگوییم یا چه نگوییم، فقط ما را در جریان اقداماتی که انجام می دهند، می گذاشتند تا  اگر خواستیم در آینده نگری هایمان مطرح کنیم، آنها را مد نظر داشته باشیم  .

احمدی بی غش افزود: اتفاقا وقتی متن خوانده می شد مسوولان استقبال می کردند و می گفتند از این جهت اگر شما آسیبی می بینید حتما مطرح کنید و در جلساتمان که با مسوولان حوزه داشتم تاکید می کردند  که اگر مشکلات را شما به عنوان طلبه درک کردید حتما مطرح کنید، چون برای ما هم یک تلنگر هست و باعث می شود شیوه نظارتیمان را تغییر دهیم.

این بانوی طلبه درس خارج مقام معظم رهبری در پایان تاکید کرد: متنی که در دست ما بود هیچ وقت دست مرکز مدیریت قرار نگرفت و من هر چه می خواستم می توانستم بگویم، فقط به ما گفتند زمانتان 5 تا 7 دقیقه هست و هیچ اشاره ای برای حذف و اضافه مطالب نداشتند.

 گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha