پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
«تخصصی شدن فقه، بایسته عصر حاضر»

حوزه/ مولف کتاب «تخصصی شدن فقه، بایسته عصر حاضر» تخصصی شدن این رشته حوزوی را از ضروریات عصر حاضر دانست و درباره کتابش توضیحاتی بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر صديقه رضايي در نشست معرفی این کتاب در محل برگزاری سومین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی در مدرسه آیت الله العظمي خوئی مشهد، با بیان این که فقه و فقاهت همراه دین در همه عرصه هاي اجتماع وجود دارد، درباره پيشينه موضوع کتابش بيان كرد: كتاب مستقلي كه در اين زمينه نوشته شده باشد نداريم، البته در مقالات گوناگونی از جمله سخنان شهيد مطهري، علامه طباطبايي و... طرح موضوع شده، ولي به صورت مبسوط در این موضوع كاری انجام نشده بود.

وی درباره انگيزه تالیف کتاب «تخصصی شدن فقه، بایسته عصر حاضر»، ابراز کرد: از آنجا که در هر علمی به صورت جزئی نسبت به یک موضوع یا عنوان علمی ورود پیدا می کند و به طور مثال درباره چشم چندین تخصص وجود دارد، در مباحث فقهی نیز به تخصص های گوناگون نیاز است که همین امر موجب شد تا درباره این امر کتابی تالیف کنم.

رضایی با توجه به برگزاری و ضرورت ایجاد كرسي‌های آزاد انديشي در بين طلاب، ابراز کرد: با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و انتخاب موضوع به طلبه ها شجاعت دهيد تا با ورود به موضوع هاي جديد و ایده های ذهنی‌شان، شجاعت بيان عقيده را داشته باشند. 

رضايي با اشاره به اینکه کتاب «تخصصی شدن فقه، بایسته عصر حاضر»، «تطوّر» و «تحوّل» اجتهاد را در 9 دوره و زمان مورد بحث قرار داده است، اظهار کرد: این کتاب عصرهای حضور امامان اهل بيت(ع)، شكل بندي و تبويب فقه، تحوّل در عرصه  فقاهت، ركود و تقليد، تجديد حيات فقهي اهل بيت(ع)، پيدايش حركت اخباري گري، جديد حيات اجتهاد در فقاهت، نوآوري فقهي و ورود فقه به عرصه هاي اجتماعي را شامل مي شود.

گفتنی است، سومین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه آیت الله خوئی(ره) مشهد از 4 تا 9 شهریور و از ساعت 8 تا 19 برای بازدید عموم طلاب دایر می باشد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha