جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جامعه مدرسین

حوزه/رسالت حوزه‌های علمیه در تبیین معارف دین و پاسداری از اسلام ناب بخصوص در عصر حاضر اقتضاء می‌کند، چون سدّی محکم در برابر هجمه گسترده دشمنان و توطئه‌های آشکار و پنهان آنان برای ایجاد بحران فکری و تضعیف مبانی اسلامی و احیانا نفوذ در صفوف حوزویان، با قدرت و صلابت بایستد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» متن اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به مناسبت فرارسیدن سال تحصیلی 1396-1397 حوزه‌های علمیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: «وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» (سوره توبه / آیه 122)
 

آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه هم‌زمان با ایّام نورانی ذی‌الحجه، شهر ولایت و امامت نویدبخش تجلی روح معنویت و اشتیاق بیشتر طلاب محترم علوم دینی در کسب معارف اهل بیت «علیهم السلام» می‌باشد. خداوند تبارک و تعالی رسالت نبیّ مکرم اسلام «صلی‌الله علیه و آله و سلم» را نعمتی سنگین و بزرگ برای مؤمنین دانسته تا بتوانند با آشنایی نسبت به آیات پروردگار و تحکیم مبانی اعتقادی، تزکیه نفوس و تعلم کتاب و حکمت به کمال مطلوب برسند و از حیرت و گمراهی نجات یابند. بدون تردید تفقّه در دین همراه با بصیرت، رشد فکری و دست‌یابی به مراحل عالیه عبودیت در پیشگاه الهی تنها عاملی است که می‌تواند زمینه را برای انذار جامعه و هدایت آنان در شئون دین و دنیا فراهم سازد و تار و پود زندگی انسان‌ها را بگونه‌ای که مرضی خداوند سبحان و اولیائش «علیهم‌السلام» باشد تنظیم نماید.


جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که خود را مرهون هدایت پروردگار متعال عز شأنه و عنایت خاصه حضرت بقیة‌الله الاعظم «ارواحنا له الفدا» و رهنمودهای مراجع عالی مقام بخصوص بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام «اعلی‌الله مقامه الشریف» و رهبر بزرگوار انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «مدظله العالی» می‌داند، ضمن تجلیل از شخصیت‌های علمی و حوزوی و تقدیر از فقهاء بزرگی که در تأسیس و تداوم حوزه‌های علمیه نقش بس ارزنده‌ای را ایفاء نموده، در بسط علوم و معارف اسلامی و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند، وظیفه می‌داند توجه طلاب گرام و فضلای عظام را به نکات ذیل معطوف دارد. «فانّ الذکری تنفع المؤمنین».

1.رسالت حوزه‌های علمیه در تبیین معارف دین و پاسداری از اسلام ناب بخصوص در عصر حاضر اقتضاء می‌کند چون سدّی محکم در برابر هجمه گسترده دشمنان و توطئه‌های آشکار و پنهان آنان برای ایجاد بحران فکری و تضعیف مبانی اسلامی و احیانا نفوذ در صفوف حوزویان، با قدرت و صلابت بایستد و با توکل به خداوند و استنصار از ساحت مقدس امام زمان «عجل‌الله تعالی فرجه» و مجهز شدن به سلاح علمی و عملی با اسلام‌ستیزان معاند مقابله نموده، اقشار مختلف جامعه بخصوص نسل محترم جوان را از سقوط اخلاقی و افتادن در دام منحرفان نجات دهد. عموم فضلاء به ویژه طلاب جوان و انقلابی که سرمایه‌های آینده حوزه به شمار می‌روند وظیفه دارند با فراگیری سبک زندگی اولیاء الهی و آگاهی از روش‌ها و منش‌های امامان معصوم «علیهم‌السلام» خود را برای مبارزه با خرافات و زدودن تبلیغات مسموم دشمنان از دامان پاک اسلام آماده نموده، یقین داشته باشند وعده الهی که فرموده «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» پشتوانه راه و کار آنان خواهد بود.

2.تأسی به سیره پیامبر بزرگ اسلام «صلی‌الله علیه و آله و سلم» و ائمه اطهار «علیهم‌السلام» که با توجه به مقتضیات زمان شخصیت‌های بارز، مجاهد، عالم و با تقوی را تربیت نموده و به آنان راه و روش صحیح نشر معارف دین و مقابله با معاندین را آموزش داده تا بتوانند با قلم و بیان و تحمل سختی‌های فراوان و بذل مال و جان از میراث گرانبهای اسلام محافظت نمایند و به نسل‌های پس از خودشان منتقل سازند. این سنت حسنه در عصر غیبت امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف» با تلاش فقهاء عظام و دیگر عالمان برجسته اسلام ادامه پیدا کرد، تا نتیجه آن فداکاری‌ها و زحمات، امروز در اختیار ما قرار گیرد. ما نیز وظیفه داریم با امکانات گسترده خود و با توجه به شرائط حساس زمان، از این امانت عظیم خداوند پاسداری نموده و آن‌گونه که شایسته‌ است به اهلش برسانیم و بدانیم کوچکترین سهل‌انگاری و غفلت در انجام این مهم گناهی نابخشودنی است که باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم.

3.از آنجا که انقلاب شکوهمند اسلامی با فداکاری و ایثار و قیام علماء دین به رهبری امام عظیم‌الشأن «قدس‌الله نفسه الزکیه» آغاز گردید و با همراهی مردم شریف و متدین و ایثار جوانان مؤمن و اقشار مختلف به پیروزی رسید، وظیفه‌ ما است که از این رویداد بزرگ و بی‌سابقه در تاریخ، پاسداری نمائیم و با روحیه انقلابی همراه با رهنمودهای مراجع بزرگ تقلید خاصه مقام معظم رهبری «ادام الله ظلهم» اجازه ندهیم خدعه و توطئه دشمنان در ضربه زدن به نظام اسلامی و تضعیف مبانی انقلاب تحقق یابد و خون پاک صدها هزار شهید که تعداد قابل توجهی از آنان تربیت شده در حوزه‌های علمیه هستند به بوته فراموشی سپرده شود. و همین بدانیم اهمال در این وظیفه که همراه با فروپاشیدن اساس اسلام و مکتب تشیع خواهد بود مستضعفین جهان را ناامید ساخته، سلطه استکبار را بنحو چشمگیر تقویت خواهد کرد.

4.مراجع معظم تقلید که به منزله قله‌های علمی و فقهی برای حوزه‌های علمیه می‌باشند، بهترین راهنمایانی هستند که می‌توانند چالش‌های فکری و مدیریتی حوزه را برطرف ساخته و طلاب محترم را در مسیر تحول و تکامل به نحو احسن ثابت قدم بدارند. این مراجع معظم می‌توانند با راهنمایی‌های خود روحیه انقلابی و شادابی در تحصیل را در آنان تقویت کرده و راه را برای ورود در عرصه‌های جدید فقهی و متناسب با نیاز‌های روز و بهره‌گیری از سیره علماء سلف و فقه جواهری هموار نمایند و مبانی فقه حکومتی بر اساس ولایت فقیه را برای محصلین علوم دینی تبیین کرده، با ارشاد و هدایت شورای عالی و مدیریت محترم حوزه‌های علمیه، توان علمی و اخلاقی حوزه را بالاتر ببرند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تبریک فرارسیدن سال تحصیلی جدید به طلاب محترم و اساتید بزرگوار از خداوند توفیق بیشتر همگان را برای بالندگی و تقویت حوزه‌های علمیه مسئلت می‌نماید.
 

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
محمد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha