پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
علی اصغر سهرابی - حوزه تهران

حوزه/ حجت‌الاسلام سهرابی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار طلاب و فضلای تهران، گفت: تاکید حضرت آقا مبنی بر تاثیر اراده طلاب در ایجاد تحول در حوزه یک جمله کلیدی، بسیار مهم و بی سابقه بود و این نشان می دهد ایشان به نسل امروز حوزه امید و توجه جدی دارند.

حجت الاسلام  علی اصغر سهرابی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به دیدار اخیر طلاب حوزه علمیه تهران با مقام معظم رهبری، گفت: اگر حمل بر اغراق نشود، جمع بندی و تحلیل بنده این است که این دیدار یک نقطه عطفی در فرایند ارتباطات حضرت آقا با حوزه بود. این تحلیل را بر اساس انس مستمری که با بیانات مقام معظم رهبری درباره حوزه دارم، عرض می کنم.

معاون پژوهش حوزه علمیه تهران افزود: به نظر می‌آید حجم تعاریف و استقبال مقام معظم رهبری از محتوای جلسه، بی سابقه بود و فصل جدیدی از ارتباط بین آقا و حوزه را ایجاد کرد. شکل و قالب این دیدار هم بی سابقه بود، و ما حوزویان، تاکنون جلسه ای بدین صورت نداشتیم که فقط طلاب جوان خدمت مقام معظم رهبری رسیده باشند و فقط آنان در محضر ایشان سخن گفته باشند. تاکنون، جلسات حوزوی ایشان، با حضور طبقات مختلف حوزه از مسئولان، مدیران و اساتید و طلاب برگزار شده و در طرح بحث ها، فرصت محدودی هم در اختیار طلاب جوان بوده است.

دبیر اجرایی مراسم دیدار طلاب و فضلای تهران با رهبر معظم انقلاب ادامه داد: در این دیدار فقط طلاب جوان در حال تحصیل حضور داشتند و همه سخنرانان مراسم نیز فقط از طلاب بودند و آزادانه و در فضایی آکنده از محبت و صمیمیت دیدگاه ها و نکته نظرات خود را بیان کردند.

حجت الاسلام سهرابی اضافه کرد: ظاهرا کم و کیف نظرات طلاب مورد توجه حضرت آقا واقع شد. ایشان در این رابطه فرمودند «مطالبی که در این جلسه گفته شد -چه آنهایی که اینجا دوستان بیان کردند و نوشته‌هایشان را من گرفتم که ان‌شاءالله بعداً شاید بتوانم بیشتر تدقیق در آن بکنم، چه آن مطالبی که چند نفری از برادران عزیز ایستادند و به‌عنوان اعتراض یا به‌عنوان درخواست مطرح کردند- همه‌ی اینها مطالب خوبی بود و برای بنده خرسندکننده است».

معاون پژوهش حوزه علمیه تهران افزود: رهبر معظم انقلاب مجدداً در تایید مطالب ارائه شده توسط طلاب جوان فرمودند «الحمدلله انسان مشاهده میکند که در حوزه‌ی علمیّه، رویش‌های برجسته‌ای وجود دارد. مطالبی که گفتید، من به دقّت گوش کردم؛ البتّه مجددّاً ان‌شاءالله بایستی همین مطالبی که گفته شد را مرور کنم، نگاه کنم و اگر خداوند توفیق بدهد رویَش فکر کنم؛ ولی همین مقداری که الان شنیدم برای من خرسندکننده و امیدوارکننده بود؛ بسیار خوب بود». سابقه نداشت که مقام معظم رهبری در یک سخنرانی و مراسم رسمی تعابیر مختلفی را در بیان رضایت و خرسندی اظهار کرده باشند و یا چندبار تاکید کنند که حتما مطالب مطرح شده را تدقیق و بررسی مجدد نمایند.

وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب از طلاب جوان به عنوان نهال های قدکشیده بوستان امامت و ولایت، گفت: به جرأت می توان گفت که جمله طلایی این دیدار همین بود که حضرت آقا طلاب و فضلای جوان را نهال‌های قدکشیده‌ی بوستان امامت و ولایت خطاب کنند. و بالاتر از آن، از به ثمر نشستن این نهال‌ها سخن بگویند. چنان که ایشان فرمودند «بحمدلله این نهال ها قد کشیده‌اند؛ بعضی به ثمر رسیده‌اند، بعضی هم انسان را خاطرجمع می کنند که به ثمر خواهند رسید؛ از حرف ها و از مجموع دیدار، انسان این را احساس می‌کند».

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: حضرت آقا در تبیین قرآنی نهال های قد کشیده بوستان امامت و ولایت به آیه «وَ مَثَلُهُم فِی‌ الاِنجیلِ‌ کَزَرعٍ اَخرَجَ شَطئَه‌و فَئازَرَه‌و فَاستَغلَظَ فَاستَوی‌ عَلی سوقِه یُعجِبُ الزُّرّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار» اشاره داشتند و فرمودند «ایستادن شما بر روی پا، قد کشیدن شما، حجیم شدن معنوی شما، توانایی‌های گوناگون شما، هم زُرّاع را به شگفت می‌آورد، هم آن کسانی که این بذرها را پاشیده‌اند؛ وقتی نگاه می کنند و این پیشرفتها را، این فکرهای نو را، این چهره‌های امیدوار را می‌بینند، خودشان به شگفت می‌آیند. و مهم‌تر از این، «لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار» است، دشمنانِ شما را خشمگین می کند؛ و این[طور] باید باشد».

معاون پژوهش حوزه علمیه تهران افزود: به نظر بنده، مصادیق تام و تمام "یُعجِبُ الزُّرّاع"، شخص رهبر معظم انقلاب می باشند. نزدیک به سی سال است که ایشان با صبر و تدبیر، در حال تولید و تفصیل و تبیین گفتمان تحول حوزه هستند و گویا در این دیدار، احساس کردند که زحمات ایشان در سه دهه اخیر، به بار نشسته و نسلی نو در این سالها شکل گرفته اند که به تعبیر ایشان یا به ثمر نشسته اند و یا دیگر می توان مطمئن بود که به ثمر خواهند نشست.

دبیر اجرایی مراسم دیدار طلاب و فضلای تهران با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: با این مقدمه و در ادامه، مقام معظم رهبری مطالبه تحول در حوزه و رسیدن به نقطه مطلوب را بر دوش طلاب جوان می گذارند. در رابطه با این موضوع و نقش طلاب در بحث تحول برخی اشارات از جانب رهبر معظم انقلاب مطرح می‌شد، ولی در این دیدار رهبر انقلاب طلاب جوان را رکن اصلی در بحث تحول در حوزه معرفی کردند. ایشان فرمودند «شما انتقادهایی به حوزه دارید -حالا یا حوزه‌ی تهران یا کلّاً حوزه‌ی علمیّه- خیلی خب! این حوزه‌ای که شما میخواهید و به قول شما الان وجود ندارد، این را شما به وجود بیاورید. حوزه را اراده‌ شما و خواست شما به وجود می‌آورد».

حجت الاسلام سهرابی افزود: تاکید حضرت آقا مبنی بر تاثیر اراده طلاب در ایجاد تحول در حوزه یک جمله کلیدی، بسیار مهم و بی سابقه بود. و این نشان می دهد ایشان به نسل امروز حوزه امید و توجه جدی دارند و اطمینان دارند که نسل حاضر می تواند بار سنگین مسئولیت حوزه های علمیه را در آینده نزدیک به دوش بگیرند و اهداف آن را به ثمر برسانند. لذا می فرمایند «تحقّق خواسته‌های مطلوب، صرفاً با داشتن یک مدیریّت و داشتن منابع مالی به دست نمی‌آید، حتّی گاهی با داشتن آنها [هم] به دست نمی‌آید؛ چیز دیگری لازم است. آن چیز دیگر همان است که شما دارید: انگیزه، میل، وضوحِ مطلوب و غایت مورد نظر؛ اینها لازم است».

وی گفت: در کنار همه این مطالب حضرت آقا خطاب به طلاب جوان تصریح می کنند که در مقام اقدام و عمل، ایده و طرحی را ارائه بدهید که با شرایط فعلی و با امکانات موجود، قابلیت اجرائی داشته باشد. این که انگیزه و اراده قوی دارید و اینکه به وضوح می دانید چه می خواهید، شرط لازم است که محقق شده و در مسیر، باید قدم بعدی را بردارید و آن، ارائه طرح های قابل تحقق در شرایط واقعی است.

معاون پژوهش حوزه علمیه تهران با اشاره به فرآیند انتخاب طلاب در بیان دیدگاه ها و موضوعات مطرح شده، گفت: در فرایند انتخاب طلاب ادعا نداریم که بهترین و بی نقص ترین طریق را پیش رفتیم و لزوما به بهترین و قویترین افراد رسیدیم. ولی باید توجه داشت همین افرادی که در محضر ایشان سخن گفتند، مکرر مورد تایید جدی و بی تعارف معظم له قرار گرفت و زمینه ای شد برای بیانات ایشان در دیدار که در اول بحث، عرض کردم.

حجت‌الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: حضرت آقا در دیدار سال قبل، فرمودند مایل هستند افق فکری طلاب تهران را بسنجند. بر این اساس، هدف گزاری ما برای دیدار، این بود که بتوانیم رویش های نسل جدید طلاب را خدمت ایشان عرضه کنیم. اما در دیدار، به برکت نگاه نافذ و حکمت فائض ایشان، به اهدافی بسیار بالاتر از آنچه انتظار داشتیم رسیدیم. یعنی ایشان هم پیام ما را دریافت کردند که نسل نویی در حوزه در حال شکل گیری و بالندگی است و می توان روی آنها حساب کرد. و هم با تاکید، فرمودند که «این حوزه‌ای که شما میخواهید و به قول شما الان وجود ندارد، این را شما به وجود بیاورید. حوزه را اراده‌ی شما و خواست شما به وجود می‌آورد» و دیگر اینکه «سنگینیِ بارِ مسئولیّتِ آن را بر دوش خودتان احساس کنید. شما هستید که باید این کارها را انجام بدهید؛ حالا ممکن است ده سال دیگر، پنج ‌سال دیگر، پانزده سال دیگر نوبت شما بشود که نقش ایفا کنید؛ به‌هرحال این کار خواهد شد و شما هستید که میتوانید اقدام کنید»

دبیر اجرایی مراسم دیدار طلاب و فضلای تهران با رهبر معظم انقلاب در پایان گفت: در مجموع، مبتنی بر این شواهد، می توان گفت مقام معظم رهبری در این دیدار، میدان جدیدی فرا روی طلاب جوان گشودند و تکلیف مهمی بر گردن فضلای جوان نهادند. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha