جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 424675
۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴
حجت الاسلام موینی

استاد حوزه علمیه قزوین گفت: در دعا غفلت های ما تبدیل به حضور، غرور ما تبدیل به خضوع می شود و دعا نشان دهنده جوهر عبودیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن موسوی موینی در جلسه هماهنگی برنامه های دعای عرفه که در دفتر امام جمعه شهر محمدیه برگزار شد، به اهمیت دعای عرفه پرداخت و اظهار داشت: در این دعا پیش از پرداختن به حاجات و دعا کردن، خداوند متعال به صفات جمالیه و جلالیه ستوده می شود.

بهترین راه ستایش خدا و اظهار بندگی

وی افزود: راه اظهار بندگی، تشکر و سپاسگزاری از معبود برای آن چه به ما بخشیده، در فرازهای دعای عرفه  بسیار فراوان است اما آیا توان ستایش و سپاسگزاری آن را داریم.

حجت الاسلام والمسلمین موینی ادامه داد: فرازی از دعای عرفه ناتوانی انسان از قدردانی خدواند متعال درباره نعمت ها را نشان می دهد و شاید بتوان گفت بهترین راه ستایش این است که به درگاهش اظهار عجز و ناتوانی کنیم، چرا که بنده ای که علم به ناتوانی خود دارد قدرت و توانایی معبود را به خوبی شناخته است.

باید به مضامین دعای عرفه بیشتر توجه کرد

امام جمعه شهرستان محمدیه خاطرنشان کرد: میزان تاثیر این دعا و چنین روزی در بین شیعیان می تواند متفاوت باشد؛ در این روز بیشتر باید به مضامین دعای عرفه توجه کرد و البته خیلی از افراد در این مراسم شرکت می‌کنند، اما کسب معرفت در بین افراد متفاوت است، در هر حال باید توجه داشت معرفتی حقیقی است که با زندگی و عملکرد افراد همراه با اخلاق و عرفان الهی پیاده شود.

‌وی اظهار کرد: وقتی در پیشگاه خدا سخن می گوییم و دعا می کنیم، باید چیزی را از خدا بخواهیم که هم سو با شأن حضرت حق باشد.

استاد حوزه علمیه قزوین بیان داشت: حضور چشمگير مردم در دعای عرفه، افتخاری است كه بايد رسانه‌ها آن را منتشر كنند.

دعاها و اعمال روز عرفه

وی اظهار کرد: عرفه روز برآورده شدن حاجات و نزول رحمت الهی و بخشیده شدن و قبول توبه حضرت آدم است؛ برای این روز دعاها و اعمال مختلفی ذکر شده که یکی از مهمترین اعمال این روز، قرائت دعای امام حسین (ع) در روز عرفه بعد از نماز ظهر و عصر است.

امام جمعه شهرستان محمدیه تصریح کرد: در روایات آمده خداوند متعال در شب عرفه درهای مغفرت و رحمت خویش را بر بندگانش باز می کند و در روز عرفه گناهان توابین را می بخشد، هرچند این گناهان به اندازه ریگ های بیابان، قطرات باران و تعداد روزهای عالم باشد، بنابراین روز عرفه بهترین فرصت برای توبه از گناهان و روز استجابت دعا است و همه باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha