پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نیروهای امنیتی نیجریه بار دیگر تظاهرات مسالمت آمیز شیعیان را سرکوب کردند

حوزه/شیعیان جنبش اسلامی نیجریه که برای آزادی رهبرشان شیخ زکزاکی، دست به راهپیمایی مسالمت آمیز زده بودند، قبل از اینکه بتوانند گردهمایی اعتراضی برگزار کنند، توسط نیروهای امنیتی مختلف و زیادی که در محل آمده بودند سرکوب و متفرق شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از naij، نیروهای امنیتی در نیجریه روز گذشته، تظاهرات مسالمت آمیز شیعیان را سرکوب کردند. شیعیان عضو جنبش اسلامی نیجریه روز گذشته در ابوجا، پایتخت این کشور راهپیمایی مسالمت آمیز برای آزادی رهبرشان شیخ ابراهیم زکزاکی برگزار کردند که نزدیک به 2 سال است بدون هیچ جرم و دادگاهی در زندان به سر می‌برد. نیروهای امنیتی و پلیس نیجریه، تظاهرات مسالمت آمیز شیعیان را نیز تاب نیاورده و این راهپیمایی مردمی توسط عوامل امنیتی از پلیس نیجریه گرفته تا نیروهای ارتش، نیروی هوایی و دفاع مدنی مختل شد.

با وجود مختل شدن زودهنگام تظاهرات، برگزارکنندگان موفق شدند به طور مخفیانه با خبرنگاران مصاحبه‌ای داشته باشند.

مولتاب عبدالرحمان یکی از اعضای گروه، فضای امنیتی ایجاد شده در کشور و اسارت رهبر شیعیان نیجریه را غیرقانونی و نقض حقوق بشر خوانده و گفت: امروز 626‌امین روزی است که رهبرمان در حبس به سر می‌برد. آن‌ها می‌گویند برای محافظت از جان ایشان او را محبوس کرده‌اند، که این غیرقانونی است. ما امروز اینجا تظاهراتی برای اعتراض به این اقدام آن‌ها برگزار کردیم اما پیش از آنکه بتوانیم تجمعی تشکیل دهیم نیروهای امنیتی از پیش سازماندهی شده به ما حمله کرده و ما را سرکوب کردند.

وی افزود: بوهاری جای دموکراسی را با دیکتاتوری عوض کرده‌ است. اگر آن‌ها بخواهند هم‌چنان رهبر ما را بدون هیچ دلیلی در زندان نگه دارند ما تا زمان آزادی رهبرمان به طور مسالمت آمیز اعتراض خواهیم کرد. بوهاری باید رهبر ما را بدون قید و شرط و بلافاصله آزاد کند.

لازم به ذکر است روز گذشته عفو بین الملل از مقامات نیجریه خواسته بود درباره ناپدید شدن بیش از 600 عضو جنبش اسلامی نیجریه توضیح دهد. گفته می‌شود در دسامبر 2015 ارتش نیجریه به محل اقامت شیخ زکزاکی رهبر شیعیان حمله کرده، حسینیه شیعیان را تخریب کرد و نزدیک به 1 هزار عضو این جنبش را به شهادت رساند. تاکنون یک گور دسته جمعی متعلق به 350 تن از شهدای جنبش نیجریه توسط تصاویر ماهواره‌ای آشکار شده، با این حال سرنوشت دیگر شهدا نامعلوم است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha