پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 424749
۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
روز عرفه

حوزه/کارشناس مذهبی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه خداوند متعال در روز عرفه به سه گروه عنایت خاصی دارد، گفت: خداوند متعال به کربلای حسینی و زائران سیدالشهدا (ع)، صحرای عرفات و حجاج بیت الله‌الحرام و نیز قرائت کنندگان دعای عرفه در تمام کره زمین در روز عرفه عنایت خاصی دارد.

حجت‌الاسلام رحمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی با تبریک فرارسیدن روز عرفه اظهار داشت: خداوند متعال به کربلای حسینی و زائران سیدالشهدا، صحرای عرفات و حجاج بیت الله‌الحرام و نیز قرائت کنندگان دعای عرفه در تمام کره زمین در روز عرفه عنایت خاصی دارد.

وی افزود: روز نهم ذی‌الحجه به‌عبارت‌دیگر روز عرفه از جمله روزهای خاص تقرب به خداوند متعال و از اعیاد و مناسبت‌های عبادی مسلمانان است.

حجت‌الاسلام رحمانی با بیان اینکه عرفه فرصت مناسبی برای جاماندگان شب قدر بوده و تجلی نیایش‌های خالصانه است، گفت: در حقیقت روز عرفه پس از ایام احیای شب قدر به‌عنوان با فضل‌ترین روز معرفی شده و اگر کسی نتواند در شب قدر به درگاه الهی توبه و استغفار کند، در روز عرفه می‌توانند به درگاه خداوند متعال پناه برده و با ستایش و مناجات وی زمینه‌های عاقبت‌به‌خیری را فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه عرفه به معنای شناخت و پی بردن به عظمت الهی است، اظهار داشت: ائمه اطهار الگوی کامل گفت‌وگو و نیایش خالصانه با خداوند متعال هستند، ازاین‌رو شیعیان نیز باید با تبعیت و الگو قرار دادن زندگانی ائمه اطهار و نحوه نیایش‌های خالصانه آنان با خداوند متعال زمینه را برای نزدیکی خود به بارگاه الهی مهیا کنند.

کارشناس مذهبی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: ازجمله اعمالی که برای درک این روز مبارک بر آن سفارش و تأکید شده غسل، انقطاع الی الله و استغفار از گناهان و شب‌زنده‌داری است، انسان با اقرار به گناه خود در پیشگاه پروردگار عالم زمینه تخفیف جرم را فراهم می‌کند، کسی که از گناه خود متنفر است با امید به بخشش خداوند به درگاهش پناه برده و استغفار می‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه یکی از اعمال خاص روز عرفه زیارت امام حسین (ع) است، گفت: فضیلت زیارت امام حسین(ع) در این روز برابر هزار حج، هزار عمره، هزار جهاد در راه خداوند متعال است که بنا بر روایتی برای هر قدم زائر امام حسین (ع) پروردگار عالم یک حج می‌نویسد. کسی که با این اعمال به درک این روز برسد، خداوند خزائن رحمت خود را به روی او باز می‌کند.

حجت‌الاسلام رحمانی با اشاره به اینکه روزه گرفتن در روز عرفه مستحب است، افزود: با وجود تمام عظمت و فضیلتی که روزه این روز مبارک دارد روایت است اگر کسی در این روز روزه بگیرد و به حال معنوی و دعایش آسیبی وارد شود بهتر است که روزه نگیرد.

وی با بیان اینکه در روایات آمده که نگاه خداوند متعال در روز عرفه ابتدا به زائرین امام حسین(ع) و سپس به حجاج سرزمین عرفات است، خاطرنشان کرد: توجه و دل سپردن به امام حسین(ع) رقت قلب، لطافت و نورانیت آورده و ارزش‌ها و کمالات را برای انسان متقی به همراه دارد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha