پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام علیرضا شاه فضل قمصری

حوزه/حجت الاسلام شاه فضل قمصری، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب و فضلای تهران، تخصصی سازی علوم حوزوی نیاز امروز جامعه دانست و تاکید کرد: حوزه و روحانیت در پاسخ به شبهات جوانان باید قوی تر عمل کند.

حجت الاسلام علیرضا شاه فضل قمصری، درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب  و فضلای حوزه علمیه تهران، گفت: انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام راحل  به پیروزی رسید و با سکانداری مقام معظم رهبری تداوم یافت.

دبير جامعه روحانيت کاشان، با اشاره به این که خدامحوری در حاکمیت جهان بینی توحیدی از دیدگاه اسلام بسیار مهم می باشد، گفت: با توجه به این که حکومت ها و زندگی مردم باید براساس خدا محوری  اداره شود ، علما و حوزه های علمیه وظیفه دارند در زمینه های اجتماعی، سیاسی و شبهات دینی پاسخگوی مردم باشند تا بتوانند جهان بینی توحیدی را درسطح جامعه پیاده کنند.

سعادت انسان در خدا محوری است

وی، با تاکید بر این که قوانین اسلامی و دینی باید برای پاسخگویی شبهات در سطح جوامع بشری پیاده شود، گفت: غرب عقیده دارد که انسان به تنهایی و بدون نیاز می تواند به وحی  و آموزه های آسمانی، جهان را اداره کند، این در حالی است که بر اساس دیدگاه اسلام، خدا محوری می تواند انسانها را به سعادت و خوشبختی برساند.

حجت الاسلام شاه فضل، با تاکید براین که حوزه های علمیه نسبت به پاسخگویی مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و مدیریتی مردم  فعال تر عمل کنند،‌ گفت: هرچند درحوزه های علمیه  آموزش و پژوهش های زیادی در این زمینه  انجام شده، ولی هنوز به حد مطلوب نرسیده ایم و نیازمند پیاده کردن مسائل دینی به صورت کاربردی تر می باشیم.

گسترش حاکمیت دینی  در جهان

وی، با تاکید بر این که حوزه های علمیه باید بتوانند دیدگاه های دینی و اسلامی را در سطح بین الملل گسترش بیشتری دهند، گفت: درصورتی که حوزه های علمیه بتوانند در جمهوری اسلامی ایران دیدگاه های اسلام را با حاکمیت دینی  پیاده کنند، قطعا خواهند توانست حاکمیت دینی  را در جهان نیز گسترش  دهند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان، با اشاره به این که  هنوز نتوانسته ایم آموزه های دینی اسلام را درجهان گسترش دهیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران علی رغم تلاش های زیادی که انجام داده هنوز نتوانسته به صورت کامل این آموزه های دینی را عملی کند، لذا کشورهای جهان نیز این احساس را دارند که جمهوری اسلامی ایران هنوز نسبت به سایر کشورها در زمینه سیاست، صنعت و تکنولوژی و مسائل دیگر عقب می باشد و فکر می کنند که این عقب ماندگی به خاطر عمل به  آموزه های اسلام می باشد که این شبهه در ذهن خیلی از دانشمندان و روشنفکران ما هم می باشد که نیاز به زمان داریم تا بتوانیم اهداف و آرمان های خودمان را برای جهانیان اثبات کنیم .

ضرورت پاسخ های عالمانه و منطقی به شبهات


حجت الاسلام شاه فضل، به وجود شبهات زیاد در بین مردم، خصوصا درسطح مدارس در مورد مسائل دینی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: روحانیت و حوزه های علمیه وظیفه دارند با تیز بینی و آینده نگری این شبهات را شناسایی کنند و پاسخ های عالمانه و منطقی به آنها ارائه نماید.
 
وی، با اشاره به پاسخ گویی روحانیون و طلاب حوزه های علمیه به بعضی از شبهات، افزود: هرچند تمام شبهات پاسخ دارد و تلاش هایی هم در این زمینه به عمل آمده، ولی در رساندن این  پاسخ ها به مردم، جوانان، دانش موزان و دانشجویان مقداری هنوز عقب می باشیم که نیازمند تلاش بیشتر روحانیون ومبلغان دینی می باشد.


لزوم تقویت ارتباط روحانیون با مدارس و دانشگاه ها


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ایام محرم، صفر و رمضان را بهترین فرصت برای طلاب جوان حوزه های علمیه جهت پاسخگویی به شبهات دانست و تاکید کرد: روحانیون باید ارتباطشان را درمدارس و دانشگاهها با نسل جوان  بیشتر کنند.

وی با اشاره وجود پاسخ های لازم به شبهات دینی در جامعه و با بیان این که عدم برنامه ریزی درست برای حضور روحانیون درمدارس برای تدریس دروس قرآنی و دینی از مهمترین ضعف های نظام می باشد، گفت: آموزش وپرورش باید زمینه حضور بیشتر روحانیون را برای معلمین آموزش دروس دینی و قرآنی درمدارس فراهم کند تا بتوانند پیام اسلام را به نسل جوان منتقل کنند.

ضرورت حضور فعال روحانیون در فضای مجازی

وی با بیان این که حوزه های علمیه در پاسخ به شبهات نسل جوان باید قوی تر عمل کنند، گفت: با توجه به این که بخش زیادی از اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی انجام می شود، حوزه های علمیه و طلاب عالم و دانشمند با ایجاد کانال های مختلف باید حضورشان را در فضای مجازی بیشتر کنند، تا بتوانند پیام اسلام و وحی را به مخاطبان ارائه نمایند.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: روحانیون با حضور فعال در فضای مجازی می توانند کمبود حضور خودشان را درخیلی از صحنه های اجتماعی جبران کنند.

وی، با تاکید براین که آموزش در حوزه های علمیه باید متناسب با نیاز جامعه  و نسل کنونی باشد، گفت: هرچند علما و روحانیون در تمام دوران خدمات خوبی را در بخش های مختلف  آموزشی، پژوهشی و تبیین مسائل دینی انجام داده اند، ولی در مقطع فعلی جهت غنی شدن نسل جوان از آموزه های دینی، باید این خدمات متناسب با نیاز مخاطببین، نسل جوان و جامعه  ارائه گردد.

تخصصی کردن علوم حوزوی

مسئول  نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با تاکید بر تخصصی کردن علوم در حوزه های علمیه، گفت: همان طور که علوم در دانشگاه ها  نسبت به قبل تخصصی تر شده، در حوزه های علمیه نیز باید زمینه  آموزش  طلاب جوان در علوم تخصصی  فراهم شود تا بتوانند نسبت به مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و هنری نیز آگاهی بیشتری  پیدا کنند.
 

وی، با تاکید برانسجام بخشی هرچه بیشتر طلاب حوزه های علمیه در ایجاد تشکل های مختلف، گفت: وجود تشکل های صنفی طلاب می تواند موجب تقویت بخشی رسالت آنها در زمینه های مختلف دینی و فرهنگی جامعه  شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha