جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دیدار رییس بانک مهر اقتصاد

حوزه/ روزانه ۱۰ میلیون تراکنش مالی به ثبت می رسد. اگر هر یک از این تراکنش ها را یک معامله به حساب بیاوریم که از لحاظ فقهی مشروع واقع نشود، آثار وضعی تخریبی در جامعه به جای خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، خانی، رئیس بانک مهر اقتصاد استان کرمانشاه در دیدار با حجت الاسلام  والمسلمین ایرانی، مدیر حوزه علمیه استان، با اشاره به پیشینه تشکیل و بیان وضعیت فعلی بانک مهر اقتصاد، عنوان کرد: در هفته بانکداری اسلامی قرار داریم و یکی از برنامه های ما در این هفته، ارائه گزارش به مسئولین استانی است.

وی ادامه داد: امروز در ایران حدود 300 میلیون حساب بانکی داریم. یعنی به ازای هر ایرانی چهار حساب؛ همچنین روزانه 10 میلیون تراکنش مالی به ثبت می ­رسد. اگر هر یک از این تراکنش ها را یک معامله به حساب بیاوریم که از لحاظ فقهی مشروع واقع نشود، آثار وضعی تخریبی در جامعه به جای خواهد گذاشت.

این کارشناس امور بانکی ادامه داد: پدیده بانکداری اسلامی حدود ۶۰ سال پیش ظهور پیدا کرد. در ایران از سال ۶۲ با کتاب شهید صدر که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت رقم خورده که قرار بود پنج سال مورد استفاده قرار گیرد. اکنون نیز حدود ۲ سال است که بانکداری اسلامی مجدداً در مجلس مورد توجه قرار گرفته است.

ویژگی های بانکداری اسلامی بدون ربا

رئیس بانک مهر اقتصاد استان کرمانشاه در توضیح بانکداری اسلامی گفت: در بانکداری اسلامی بدون ربا، بانک از طرف مشتری وکیل می­ شود تا وجوهی را که از مشتری می­ گیرد، طبق قانون در مسایل اقتصادی تعریف شده به کار گیرد. همچنین از سود حاصله، سود علی الحساب ماهانه به مشتری پرداخت می شود و پس از سر رسید سال مالی اگر سود بیشتری حاصل شده باشد، به آن­ها سود قطعی پرداخت می کند. بانک مهر اقتصاد جزو معدود بانک‌هایی است که به پرداخت سود قطعی برای سپرده سرمایه گذاری اقدام کرده است. ما ۵ سال متوالی سودی که از محل پرداخت تسهیلات داشتیم، از سود علی الحسابی که به مشتری دادیم بیشتر بوده است. لازم به ذکر است که ما سال مالی داریم و هرسال محاسبه سود و زیان داریم که نتیجه آن به اطلاع مشتریان می رسد و اگر سود علی الحساب پرداخت شده به مشتریان از سود کسب شده باشد، به مشتریان اطلاعات داده شده که مازاد آن در حق مشتریان صلح شده است.

 خانی، متولیان امر را در نظام بانکی دارای وظایفی که قانون آنها را تبیین کرده، دانست و افزود: به صورت عمده دو وظیفه را می توان نام برد اول اینکه من به عنوان یک کارمند باید از شرع و قوانین اطلاع کامل داشته باشم و در ادامه اطلاع رسانی کافی به مشتری انجام بدهم.

هدف راهبردی بانک مهر اقتصاد  توسعه بانکداری اسلامی است

وی در ادامه افزود: با توجه به این که هدف راهبردی بانک مهر اقتصاد را توسعه بانکداری اسلامی تعریف کرده ­اند، این بانک جزو معدود بانک‌هایی است که اداره بانکداری اسلامی را در بدنه اش با استفاده از اساتید حوزه و دانشگاه از جمله اعضای مرکزی آن حاج آقای موسویان که جزو شورای فقهی بانک مرکزی هم هست تشکیل داده است.

رئیس بانک مهر اقتصاد کرمانشاه اضافه کرد: بحث بعدی که ارائه مشاوره فقهی بهکارکنان می باشد. به گونه ای که هر سوالی و ابهامی داشته باشند، می ­توانند رفع کنند. همچنین از اقدامات خوب دیگری که صورت گرفته این است که نمایندگانی در استان ها وظیفه نظارت شرعی بر بانک را در حوزه بانکداری اسلامی به عهده دارند.

 خانی در پایان گفت: در بانک مهر اقتصاد به هفته بانکداری اسلامی رنگ و بوی دیگری داده شده به گونه ای که مشتریان ما متوجه می شوند که این هفته به نام هفته بانک داری اسلامی نام گذاری گردیده است. در این هفته باجه پاسخگوی به مسایل شرعی در حوزه  بانکداری را در حد توان در شعبه ها ایجاد کرده ایم. همچنین آموزش هایی برای کارکنانمان ترتیب داده ­ایم. علاوه بر آموزش های مستقیم مسابقاتی را برای کارمندانمان تدارک دیده ایم که برایشان بیشتر جنبه آموزشی دارد. در کنار این اقدامات، کتبی را که توسط همان اساتید حوزه و دانشگاه تدوین شده، در اختیار کارکنان قرار داده ایم.  روز جمعه نیز نمایشگاهی در مسجد جامع کرمانشاه در رابطه با بانکداری اسلامی و شبهات پیرامون آن برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha