جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 425100
۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
نشست جریان شناسی مسیحیت ارتودکس روسیه

حوزه/ آنچه در ایران بیشتر درباره مسیحیت می دانیم، به مسیحیت غربی مربوط می شود، این در حالی است که مسیحیانی که در همسایگی ایران زندگی می کنند، اکثرا ارتدوکس بوده و این می تواند یکی از چالش های پیش روی اندیشمندان دین شناس ما باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، نشست تخصصی "جریان شناسی فکری معرفتی مسیحیت ارتودکس در روسیه"با حضور کارشناسان این رشته از سوی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص)، پژوهشکده مطالعات منطقه ای در قم برگزار شد،.

مرتضی اشرافی دبیر علمی این نشست در ابتدا گفت: مسیحیت در روسیه ریشه‌ای بیش از هزار ساله دارد و تاریخ  پذیرش این مذهب در روسیه به سال 988 میلادی بر می گردد. بیشترین دینداران روسیه، پیرو مسیحیت ارتدوکس هستند و بیش از 40 درصد جمعیت این کشور را شامل می شود.

وی افزود: اسلام در روسیه دومین دین محبوب به شمار می‌رود که بیشترین تعداد مسلمانان به ترتیب در شهرهای وارونیژ، یکاترینبورگ، کازان، مسکو ، کراسنادارو کراسنایارسک  است.

تاریخ پرمخاطره مسیحیت در روسیه

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) بیان داشت: پس از به قدرت رسیدن كمونیست‌ها ، مبارزه با دین پا گرفت؛ كلیساها، مساجد و دیگر مكان‌های مذهبی تعطیل شده و یا به موزه و مدرسه تبدیل شدند و تفكر خداجویی تقبیح و كسانی كه تمایلات مذهبی داشتند سركوب و تحقیر می‌شدند. اما پس از فروپاشی شوروی، كلیسا بار دیگر فعالیت آزاد خود را آغاز كرد.

ارتدوکس روسیه کلیسای رسمی این کشور می باشدنشست جریان شناسی ارتودکس در روسیه

دبیر علمی نشست"جریان شناسی فکری معرفتی مسیحیت ارتودکس در روسیه"  خاطر نشان کرد: ارتدوکس روسیه کلیسای رسمی این کشور می باشد که رهبری کلیساهای بلاروس، بخش هایی از اوکراین و چند کشور دیگر از جمله در قاره های اروپا، آمریکا و آسیا را برعهده دارد. در حال حاضر نیز رهبری كلیسای ارتدكس روسیه به عهده پاتریارک کریل است.

مسیحیت را از دو نگاه متفاوت می توان دید

حجت الاسلام الیاس عارف زاده سخنران علمی این نشست بود که در ابتدای سخنان خود به نگاه های متفاوت در مسیحیت اشاره کرد و گفت: مسیحیت را از دو نگاه متفاوت می توان دید، یکی از خود مسیحیت و دیگری درباره مسیحیت، درباره مسیحیت یعنی این که مسیحیت را از دیدگاه ادیان دیگر بررسی نماییم ، با این حال بحث حاضر بیان مسیحیت از دیدگاه خود دین مسیحیت می باشد.

وی بیان داشت: مسیحیت در ساحتی کاملا متفاوت به وجود آمد، بین رومیان و یونانیان، ملت هایی که در نگاه به الهیات و دنیا با هم فرق داشته و ساحت های مسیحیت در این تفاوت ها شکل گرفته، هر دو ساحه را نیز امپراتوری روم می گویند، حال چرا معروف به امپراتوری روم شد، در نقش انشقاقی این دین بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

مسیحیت ارتودکس در شمایل ها خلاصه می شود

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: در اسلام هم می توان گروه های مختلف دینی را در یک کلمه خلاصه کرد، مثلا تشیع یعنی امامت، لذا در مسیحیت، کاتولیک یعنی تدبیر خداوند برای نجات انسان، پروتستان ها نیز در کتاب مقدس خلاصه می شود و مسیحیت ارتودکس هم در شمایل ها خلاصه می شود؛ به عبارت دیگر اعتقاد دارند که تدبیر توسط مقدس ها و شمایل ها به ما منتقل می شود.

حجت الاسلام عارف زاده با اشاره به دو گرایش مسیحیت شرقی و غربی گفت: آنچه که در ایران بیشتر درباره مسیحیت می دانیم، به مسیحیت غربی مربوط می شود، این در حالی است که مسیحیانی که در همسایگی ایران زندگی می کنند اکثرا ارتدوکس بوده  و این می تواند یکی از چالش های پیش روی اندیشمندان دین شناس ما برای شناخت بیشتر مسیحیت شرقی باشد ، زیرا ما عموما از دیدگاه مسیحیت غربی به این دین نگاه می کنیم که با مسیحیت ارتودکس در تضاد می باشد.

تفاوت های میان مسیحیت ارتودکس و مسیحیت کاتولیک

وی با بیان برخی تفاوت های میان مسیحیت ارتودکس و مسیحیت کاتولیک اظهار داشت: در مسیحیت ارتودکس بیان می شود به همان اندازه ای که نهضت اصلاحات در غرب اهمیت دارد، برای ارتودکس ها بی اهمیت است، کاتولیک ها همان پروتستان ها بوده؛ پاپ نیز همان پروتستانی است که آگاهی از پروتستان بودن خود ندارد، لذا این مسیحیت در دو ساحه کاملا جدا از هم وجود دارد که همان مسیحیت شرقی و غربی است و با اتفاقات تاریخی که به وجود آمد، جدایی مسیحیت شرقی و غربی بیشتر نمایان شد.

مسیحیان ارتودکسی اعتقاد به سنت دارند

سخنران نشست"جریان شناسی فکری معرفتی مسیحیت ارتودکس در روسیه"  افزود: مسیحیان ارتودکسی اعتقاد به سنت دارند، سنت شامل کتاب مقدس و دیدگاه آباء اولیه می باشد، اما برخلاف ارتودکس ها، کاتولیک ها به کتاب مقدس و کلیسا اعتقاد داشته و سخنان کلیسا برای ایشان اهمیت فراوانی دارد، مفسر کتاب مقدس را کلیسا می دانند و هرچه کلیسا بگوید، مبنای اعتقادی کاتولیک ها است.

مدیر گروه ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب به دیگر اختلاف های ارتدوکس ها و کاتولیک ها اشاره کرد و بیان داشت: در ارتودکس ها سنت ادامه دار نیست و در 7 شورا خلاصه می شود ، اما کاتولیک ها اعتقاد به ادامه دار بودن سنت  دارند و بر همین اساس شورا ها نیز باید ادامه داشته باشد و در همین راستا تا کنون 21 شورای جهانی برگزار شده است.

مسیحیت  ارتودکس می گوید مسیح برای نجات انسان نیامده.نشست جریان شناسی ارتودکس در روسیه

حجت الاسلام عارف زاده افزود: از دیگر اختلاف های مسیحیت ارتودکس و کاتولیک ها این است که مسیحیت غربی یا همان کاتولیک ها به دنبال نجات است که حاصل به صلیب کشیده شدن مسیح، نجات یافتن انسان بود؛ لذا تدبیری که خداوند برای بشر دارد، تدبیر نجات است، اما مسیحیت شرقی یا ارتودکس ها می گویند مسیح برای نجات انسان نیامده،‌بلکه خداوند انسان شد تا انسان بتواند خدا شود، یعنی انسان بتواند یاد بگیرد چگونه خدا باشد، بنابراین مسیحیت ارتودکس به دنبال خداگونه گی هستند.

مباحث دینی در روسیه رونق گرفته است

وی در خصوص مسیحیت ارتودکس روسیه روسیه گفت: بعد از روی کار آمدن پوتین، مباحث دینی در این کشور رونق گرفته است، رئیس جمهور روسیه تمامی فاحشه خانه ها و کازینو ها و قمار خانه ها را از شهر های مهم روسیه خارج نموده و ممنوع اعلام کرده است، همچنین برای تقویت ادبیات دینی نیز، بزرگترین شخصیت دینی یعنی رهبر ارتودکس ها را به عنوان  ریاست فرهنگستان ادبیات منصوب کرد.

راهکارهایی برای ترویج معارف اهل بیت(ع) در روسیه

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: کارهای قابل انجام توسط نهاد های جمهوری اسلامی  ایران، خصوصا جامعه المصطفی(ص)، در روسیه  این است که بایستی زبان روسی  در کشور ما، در بین مبلغان علوم دینی تقویت شود تا بتوان با زبان روسی، به راحتی در میان ملت روسیه تبلیغ دین را انجام داد؛ همچنین بایستی نسبت به شناخت مسیحیت شرقی کارهای علمی بیشتری انجام داد، چرا که در کشور هایی مانند عراق، ارمنستان، ازبکستان، ترکیه، لبنام، روسیه، مصر، گرجستان و حتی در ایران، پیروان مسیحیت بیشتر از نوع شرقی یا همان ارتودکس هستند.

وی از دیگر راهکارهای ایران در روسیه را تبادل علمی دانست و افزود: ما باید در ابتدا اسلام ناب محمدی(ص) و معارف اهل بیت(ع) را به ملت روسیه معرفی نماییم و با نهاد های علمی روسیه در ارتباط باشیم، این ارتباطات علمی می تواند در قالب نشست های علمی مشترک، تبادل استاد و دانشجو و راه اندازی کرسی های تدریس اسلام شناسی در دانشگاه های روسیه باشد که به آشنایی بیشتر ملت روسیه با معارف اهل بیت(ع) منجر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha