جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام اباذر بیگی

حوزه/ رئیس دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی گفت: اگر مدیریت مساجد با یک روحانی باشد و هیئت امنا، کانون و پایگاه بسیج هماهنگ با او فعالیت کنند، بی شک هیچ وقت دچار مشکل نخواهیم شد

حجت الاسلام اباذر بیگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، با بیان اهمیت و کارکردهای موثر مسجد، اظهار داشت: مسجد پل پیوند بین نیروهای مختلف مردم از اقشار مختلف جامعه باهم می‌باشد، به طوری که با ارتباط گیری موثر بین افراد در مساجد بی شک شاهد تحقق یافتن اقتصاد مقاومتی نیز خواهیم بود.

وی افزود: خداوند متعال در آیات الهی مسلمانان را به اهتمام در عمران و آبادانی مساجد امر کرده، البته نکته قابل تأمل این است که آبادانی مسجد فقط توجه به ظواهر، لوستر و مناره نیست، بلکه آبادانی مسجد منوط بر کارهای تشکیلاتی و فرهنگی است که باید در آن صورت گیرد.

رئیس دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: اگر به دوران پیامبر اکرم(ص) توجه کنیم، می‌بینیم اولین انقلاب و زمینه‌های اسلام توسط ایشان در مسجد قبا تشکیل شد که پیامبراکرم(ص) در مسجد قبا هم به انجام امور فرهنگی می پرداخت و هم دستور جنگ و نیز دستور صلح را از این مکان صادر می‌کردند و این امر نشان می‌دهد که مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و دینی و تمام کارهای روزمره، در کنار عبادت و امور معنوی زمان پیامبر در مسجد انجام می‌شد و ما نیز این رویه زمان پیامبر را به عنوان الگو، سرلوحه کارهای خود در مساجد قرار دهیم.

حجت الاسلام بیگی با اشاره به این که عمران ظاهری مساجد با توجه به آبادی فرهنگی نمود پیدا خواهد کرد، تشریح کرد: عمران ظاهری مساجد در صورتی نمود پیدا می‌کند و با ارزش خواهد بود که در مساجد کنار توجه به این امر به کارهای فرهنگی و مسائل ون یازهای جامعه نیز بپردازیم.

وی همچنین ازعان داشت: زمان انقلاب نیز مسجد نقش پررنگی در این امر داشت تا جایی که حضرت امام (ره) انقلاب خود را از مسجد سلماسی‌های قم و همچنین مسجد شیخ انصاری نجف آغاز کردند و بعد از انقلاب و زمان جنگ نیز رزمندگان اسلام از مسجد به جبهه‌های جنگ اعزام می‌شدند.

سال 71 کانون فرهنگی هنری مساجد تشکیل شد

رئیس دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی تصریح کرد: بعداز انقلاب و جنگ تحمیلی، فضایی ایجاد شد تا در مساجد کارهای تشکیلاتی، هنری و فرهنگی انجام شود، به طوری که در کنار مساجد، کانونی به عنوان کانون فرهنگی هنری تشکیل شد و هم اینک نیز با ربع قرن فعالیت، بهترین کارهای فرهنگی وهنری در این کانون ها انجام می‌شود که حقیقتا درخشش‌های ویژه‌ای دراین زمینه داشته‌است.

این مسئول فرهنگی تأکید کرد: اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی جامعه را کاهش دهیم، باید به فرهنگ سازی در مساجد توجه ویژه داشته باشیم، هرکسی که به مسجد رفت وآمد داشته باشد، قطع به یقین در رفتار خود با همسر، تربیت فرزند و دیگر امور اخلاقی ومعنوی نسبت به افراد دیگر موفق‌تر خواهد بود و تا زمانی که این تعامل فرد با مسجد بیشتر باشد، شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به امتیازات حضور مستمر و پرشور افراد در مساجد، بیان داشت: حضور مستمر وپرشور افراد در مسجد، باعث خواهد شد تا سیره‌های علوی وفاطمی در زندگی همه سیطره داشته باشد و نیز اخلاق‌های نبوی بر زندگی حاکم و تربیت دینی زیباتر خواهدشد.

مساجد باید محل فکر و انجام کارهای فرهنگی باشند

رئیس دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی در ادامه یادآور شد: حضرت آقا می‌فرمایند بنده توصیه می‌کنم که کارهای فرهنگی را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج و در جایی می‌فرمایند با یکدیگر متحد، همفکر باشید و با روی خوش پذیرای جوانان باشید، ایشان همچنین در سخنان خود شاهراه اصلی را به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نشان داده‌اند که تأکید می کنند جوانان را با روی خوش، صماحت و مدارا پذیرا باشید.

حجت الاسلام بیگی افزود: مهم‌ترین کاری که در آذربایجان غربی باهمکاری نماینده ولی فقیه انجام داده‌ایم، برگزاری جلسات هفتگی برای بررسی مشکلات مربوط به مساجد است، در این جلسات نمایندگانی از امور مساجد، اداره کل اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، سپاه پاسداران و دفتر امام جمعه حضور دارند.

مدیریت مساجد با روحانی باشد

وی خاطرنشان کرد: اگر مدیریت مساجد با یک روحانی باشد و هیئت امنا، کانون و پایگاه بسیج هماهنگ با او فعالیت کنند، بی شک هیچ وقت دچار مشکل نخواهیم شد، نمونه بارز این امر در سطح شهر ارومیه مسجد اسماعیل بیگ می‌باشد و نکته قابل توجه دراین مسجد، هماهنگی و یکپارچگی بین کانون، پایگاه بسیج، هیئت امنا و امام جماعت می‌باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha