چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
صادق رمضانی

حوزه/ رییس مرکز مطالعات فلسطین نهاد ریاست جمهوری گفت: آنچه امروز فلسطینی ها به آن نیاز دارند وحدت داخلی جریان های سیاسی و احزاب مبارز و مقاومی است که به دنبال تحقق آرمان های شهدای فلسطینی هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر صادق رمضانی گل افزانی استاد دانشگاه و دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری و رییس مرکز مطالعات فلسطین این نهاد در گفت و گو با سرویس بین الملل حوزه به بیان آخرین تحولات فلسطین توطئه های خارجی علیه قضیه فلسطین و بررسی طرح تسلیح کرانه باختری پرداخت.

 

سوال: یکی از مهمترین توطئه های اسراییل در طول سال های گذشته تا به امروز موضوع یهودی سازی قدس شریف بوده است، گروه های مختلف فلسطینی در قبال این توطئه چه اقداماتی انجام دادند؟

تردیدی وجود ندارد که اسراییل در راستای سیاست های توسعه طلبانه خود با ایجاد دیوارهای حائل و توسعه شهرک سازی ها به دنبال یهودی سازی مناطق مختلف فلسطین از جمله مناطق 48 و مسجد الاقصی و تجزیه سرزمینی است به گونه ای که بتواند کرانه باختری را در اختیار اردن و غزه را در اختیار مصر قرار دهد، اما به هرحال سیاست های خبیثانه آمریکا و اسراییل برای بر هم زدن توافق نامه امضا شده میان حکومت خودگردان فلسطینی و اسراییل حکایت از این دارد که آمریکایی ها و اسراییل در انتظار خروج کامل فلسطینی ها از سرزمین پدری و مادریشان و تقدیم این سرزمین به اشغالگران صهیونیست هستند ، که ملت مسلمان و مقاوم فلسطین و احزاب جریان های سیاسی و مقاومت، مانع تحقق چنین خواسته ای بوده  و خواهند بود .

 

وی افزود:آنچه امروز فلسطینی ها به آن نیاز دارند، وحدت داخلی جریان های سیاسی و احزاب مبارز و مقاومی است که به دنبال تحقق آرمان های  شهدای فلسطینی هستند و فلسطینی ها بر این مسئله اجماع دارند که تنها راه حل بازگردان همه آوارگان فلسطینی، برگزاری همه‌پرسی و آزادی کامل فلسطین بدون تقسیم بندی سال های 48 و 67 است.

 گل افزانی گفت: مسجد الاقصی معراج گاه پیامبر(ص) و قبله اول مسلمانان از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و آتش سوزی مسجد الاقصی از 48 سال پیش توسط رژیم صهیونیستی و مسائلی که اخیرا در مسجد الاقصی به وجود آوردند؛ نشان داد که مردم فلسطین نسبت به مسجد الاقصی حساسیت بسیار زیادی دارند و ممنوع کردن پخش اذان و ایجاد دیوار های امنیتی و گیت های امنیتی برای ورود به مسجد الاقصی اگر چه آسیب هایی را به دنبال داشت، اما عاقبت منجر به وحدت جریان های مختلف درون فلسطین شد.

 

چند سال پیش مقام معظم رهبری تسلیح کرانه باختری را به فلسطینی ها پیشنهاد دادند این توصیه تاکنون چه مقدار در اراضی کرانه باختری جنبه عملی پیدا کرده است؟

در مسئله واگذاری طرح تسلیح کرانه باختری که پیشنهاد مقام معظم رهبری بود؛ مردم کرانه در حال حاضرمسلح اند و این نگرانی جدی برای اسراییل است و خوشبختانه فلسطین امروز به دلایل مختلف شاهد رویش نسل نو جوانان مقاومتی است که معتقد به استمرار انتفاضه و مقاومت هستند و اسراییلی ها را به شدت نگران کردند تا جایی که اسراییلی ها به دنبال سرزمین های جایگزین درآمریکا، اروپا و آفریقا و بخشی ازآسیا هستند.

 

اسراییل تا 25 سال آینده را نخواهد دید

وی افزود: پیروزی های جنگ 22 روزه غزه و 33 روزه لبنان و مسجد الاقصی در دو ماهه اخیر تمام اندیشه های پولادین پر ادعای رژیم صهیونیستی را فروریخت و نهایتا اثبات کرد اسراییل به هیچ عنوان نمی تواند برای آینده ادامه حضور در این سرزمین مقدس را داشته باشد و طبق پیش بینی های رهبر انقلاب، اسراییل تا 25 سال آینده را ان شاءلله نخواهد دید.

 

توطئه صهیونیستی واگذاری کرانه باختری به اردن و غزه به مصر در چه مرحله ای قرار دارد؟

طرح واگذاری کرانه به اردن و غزه به مصر با مخالفت این دولت ها روبرو شد و عملا  اسراییل در این پروژه شکست خورد. البته پروژه بسیار خطرناکی هست و توطئه ای که می تواندآینده فلسطین را به خطر بیاندازد . اما هوشیاری مردم فلسطین، احزاب  وجریان ها سیاسی و گروه های مسلح مانع از تحقق این طرح خواهد شد. چنانچه انتقال سفارت آمریکا به قدس با شکست مواجه شد، این نوع پروژه ها هم حتما با شکست مواجه خواهد شد.

 بیداری مردم مسلمان در کشورها مختلف حتی آزادگان در سراسر دنیا و حساسیت آنها به مردم مظلوم فلسطین بر خلاف اراده آمریکا و اسراییل خوشبختانه تاثیرات زیادی در عرصه تصمیم گیری های داخلی و بین المللی گذاشته است و مصوبه اخیر یونسکو در خصوص به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان سرزمین مسلمانان و اهتمام نسبت به آثار میراث فرهنگی، تمدنی و اسلامی این منطقه ارزشمند اسلامی حکایت از اختلافات جدی بین سازمان ملل و اجزای وابسته به سازمان ملل متحد با نهادهای سیاسی تصمیم ساز درون اداره آمریکا و صهیونیست ها است که موجب خشم مقامات آمریکایی و اسراییلی شده است و خوشبختانه امروزه با توجه به در اختیار داشتن فضاهای مجازی نخبگان، فلسطینیان و حتی آنهایی که به اجبار از سرزمین خودشان رانده شدند در گوشه و کنار دنیا به اطلاع رسانی اهتمام دارند وبه روشنگری می پردازند و جریان های سالم سیاسی در دنیا هم به دفاع و حمایت از ملت مظلوم  فلسطین اهتمام جدی دارند .

 

یکی از چالش هایی که در سال های اخیر برخی از گروه های جهادی فلسطینی بر سر موضوع سوریه با ایران داشتند اختلاف نظر در خصوص بحران سوریه بود و حالا بعد از گذشت 6 سال از بحران سوریه و روی کار آمدن اسماعیل هنیه از مسوولان حماس شاهد تبریک فرمانده سپاه قدس به ایشان بودیم به نظر شما در روابط جدید حماس و ایران شاهد چه تحولاتی خواهیم بود؟

آنچه مسلم هست؛ گروه های جهادی در فلسطین از جمله حماس با وجود خطاهای استراتژیکی که در مسئله سوریه داشتند ، سوریه را با حمایت های بسیار مهمی که از حماس داشت ترک کردند و به همه آن خدماتی که در طول سال های طولانی به حماس می شد، پشت پا زدند. اما حمایت رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی ایران از حماس ادامه پیدا کرد و مانع از سقوط حماس در دامان غرب و در واقع کشورهای وابسته عربی به جریان های صهیونیستی آمریکایی شد .در میان حماس هم برادران این جنبش مذاکرات خودشان را با ایران ادامه دادند تا این رابطق قطع نشود و خوشبختانه امروز اسماعیل هنیه بر مسندی نشست که می تواند رویکرد جدیدی به استمرار رابطه بین حماس و ایران را رقم بزند و تبریک سردار حاج قاسم سلیمانی در همین چارچوب معنا دار می شود . فلسطینی ها علارغم اختلافات و تنوع دیدگاه ها و رویکردهای خودشان مورد اهتمام ایران در بخش مردمی و مقامات هستند. ملت مسلمان ایران حمایت خودش از فلسطین را به صورت صد در صدی در تمامی شرایط ادامه خواهد داد و بنای جمهوری اسلامی ایران آزاد سازی تمامی سرزمین فلسطین است حتی اگر برخی از گروه های جهادی به این نتیجه برسند که باید در کنار رژیم صهیونیستی ادامه حیات دهند ایران قطعا علارغم اختلاف ماهوی با این نگاه خواهد داشت، ضمن احترام به گروه های جهادی علیه اسراییل مبارزه خودش را ادامه خواهد داد و همواره بر این سیاست عقلانی مبتنی بر حکمت تاکید می ورزد؛ که آن چیزی جز بازگشت آوارگان به سرزمین فلسطین و برگزاری رفراندوم و آزاد سازی تمام سرزمین های اشغالی فلسطین نمی تواند به عنوان راه حل وجود داشته باشد.

 

تنها راه حل در حال حاضر ادامه انتفاضه و مقاومت هست

گل افزانی ادامه داد:معتقدم با توجه به پیچیدگی هایی که امروز در منطقه خاورمیانه در مسئله فلسطین شاهدیم تنها راه حل در حال حاضر ادامه انتفاضه و مقاومت است و ایجاد وحدت میان احزاب و جریان های مسلح سیاسی در فلسطین و اهتمام به نیازهای مردم با تکیه بر کشورهایی که حامیان حقیقی و جدی فلسطین و فلسطینی ها هستند که بنابر واقعیت جهانی امروز کشوری را جز ایران نمی یابیم که به صورت 100 درصدی حامی فلسطین و آزاد سازی فلسطین و رهایی فلسطین از چنگال رژیم ددمنش اسراییل باشد .

امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک دست به دست هم داده و با وحدت بین کشورهای اسلامی و عربی در کنار ملت مسلمان فلسطین در مسجد الاقصی در حالیکه اسرایل نابود شده به اقامه نماز در محل معراج پیامبر(ص) بپردازیم.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha