شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پنجمین همایش علمای مذاهب اسلامی افغانستان در کابل

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی در همایش علمای مذاهب اسلامی افغانستان، گفت در حال حاضر تمام سرمایه مسلمانان به خاطر رژیم صهیونیستی در آتش نفاق و تفرقه می سوزد، اما با وجود تمام نشانه های نا امیدی، می توانند با وحدت و انسجام، زخم‌های دنیای اسلام و گسست های اجتماعی برخاسته از قوم، نژاد، مرز و به خصوص دینی مذهبی را معالجه کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزرای «حوزه» پنجمین سمینار "علمای اسلامی در افغانستان" به منظور تقریب مذاهب، انسجام مسلمانان در مبارزه با تفکر و اندیشه افراط و تکفیر، به ابتکار "جامعة المصطفی العالمیه" در کابل برگزار شد.

آیت الله اعرافی: افغانستان نماد وحدت اسلامی است

آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه جمهوری اسلامی ایران و رئیس جامعة المصطفی که میهمان این سمینار بود، در سخنان خود، افغانستان را نماد برجسته وحدت و همگرایی در میان کشورهای اسلامی خواند و تاکید کرد: با وجود تمام مشکلات و ناامنی‌های موجود، مردم این سرزمین وحدت را حفظ کرده و پرچم همگرایی و تعامل را همواره استوار نگه‌داشته است.

وی با اشاره به این که جهان اسلام در شرایط کنونی به شدت نیازمند پیوست های فرهنگی مذهبی می باشد، افزود: سمینارهای مشترک می تواند برای پیروان مذاهب مختلف، الهام بخش و برای مسلمانان جهان الگو باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور در ادامه سخنان خود گفت: امروز اسرائیل به عنوان یک غده سرطانی با اینکه تخم نفاق را در منطقه پاشیده است، اما خود را کنار کشیده و مسلمانان را به جان هم انداخته است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در حال حاضر تمام سرمایه مسلمانان به خاطر رژیم صهیونیستی در آتش نفاق و تفرقه می سوزد، اما با وجود تمام نشانه های نا امیدی، مسلمانان می توانند با وحدت و انسجام، زخم‌های دنیای اسلام و گسست های اجتماعی برخواسته از قوم، نژاد، مرز و به خصوص گسست های دینی مذهبی را معالجه کنند.

وی تاکید کرد که مسلمانان برای ترمیم گسست های دینی مذهبی هرگز موفق نخواهند شد، مگر این که با وحدت و انسجام خود بر محورهای بنیادی و فکری از نگاه کلام و فلسفه، عقل و همچنین براساس متغیرهای اخلاق، منطق و استدلال کار کنند.

هدف تروریست ها ایجاد نفاق مذهبی میان مردم است

مولوی عبد القادر ابراهیمی، معاون شورای اخوت اسلامی افغانستان در این سمینار گفت: در شرایط کنونی برای نجات از اندیشه افراط گرایی، بحث پیرامون انسجام، همگرایی و تقریب مذاهب یک ضرورت جدی است.

به گفته ابراهیمی درحالی که روح اسلام با افراط و تکفیر در تضاد کامل قرار دارد، اما در طول تاریخ اندیشه افراط گرایی ضربه های سنگینی را بر پیکر اسلام وارد کرده است.

وی افزود هرچند فرهنگ همزیستی همواره در افغانستان حاکم بوده است و علمای دین توانسته اند پیروان مذاهب مختلف را از سقوط در کام افراطی گرایی نجات بدهند، اما نفوذ و توسعه تفکر باطل به خصوص در مراکز علمی و اکادمیک کشور طی چند سال اخیر نگرانی هایی را به وجود آورده است.

معاون شورای اخوت اسلامی افغانستان تاکید کرد: دشمن و یا هر گروه افراطی و ضد دینی دیگر در افغانستان ۳ هدف عمده زیر را دنبال می کنند ۱. تلاش می کنند نیروهای امنیتی را به چالش بکشند ۲. ایجاد نفاق میان مردم ۳. افزایش اختلافات میان پیروان مذاهب.

به گفته ابراهیمی دشمن در دو گزینه اول تاکنون دستاوردهایی داشته، اما در ایجاد اختلافات مذهبی هنوز موفق نشده اند، هر چند کارهایی را انجام داده اند.

معاون شورای اخوت اسلامی، از علمای کشور خواست با هماهنگی و وحدت در برابر تروریسم و افراط گرایی مواضع معینی داشته باشند.

تا زمانی که علمای اسلامی متحد نشوند امت اسلامی متحد نخواهد شد

سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان نیز با بیان این که امروز بهترین خدمت برای مسلمانان ایجاد وحدت می باشد، افزود: امروز متاسفانه دنیای اسلام به خصوص مردم افغانستان در آتش نفاق می سوزند و افراد بیگناه در گوشه و کنار کشور قتل عام می شوند، اما هیچ صدای بلندی در اعتراض به این جنایتها شنیده نمی شود.

وی با اظهار این که امروز آیه "وحدت" در قرآن کریم از مظلوم ترین آیات این کتاب آسمانی در میان مسلمانان می باشد، افزود: تنها با شعار، کار به جایی نمی رسد، بلکه در راه وحدت و انسجام مسلمانان باید گام‌های علمی برداشته شود.

عالمی بلخی ادامه داد: یک عده امروز تمام پیروان مذاهب را مشرک دانسته و جان و مال آنها را حلال می دانند، بنابراین تمام مسلمانان به خصوص علمای دین باید در برابر این تفکر موضع واحد اتخاذ کنند و مسئولیت اسلامی خود را ادا نمایند.

نیازمند جریان فکری تحت رهبری علمای اسلامی می‌باشیم

دکتر عباس بصیر، مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان از سخنرانان دیگر این سمینار نیز وحدت و صلح را از ضرورتهای اولیه مردم افغانستان خواند و گفت: برای تامین امنیت و صلح پایدار در کشور ابتدا باید زمینه های فکری ایجاد شود.

وی افزود: در جامعه‌ای که خشونت ریشه فرهنگی دارد و انسانها در آن ارزش ندارند، تنها سخن گفتن از صلح کافی نیست. به عبارت دیگر صلح پدیده شعار محور نیست، بلکه خرد محور بوده و از راه معقول و منطقی باید به آن دست یافت.

او همچنان گفت: با توجه به اینکه به صورت پیوسته اماکن مقدس و مساجد از سوی گروه های تروریستی مورد حمله قرار می گیرد، لازم است که در کنار کارهای سیاسی و نظامی به مسائل فکری و فرهنگی نیز پرداخته شود.

مشاور رییس جمهور ادامه داد: مردم افغانستان امروز به یک جریان فکری به رهبری علما نیازمند دارند تا میان پیروان مذاهب اسلامی گفتگو و تعامل را ایجاد کرده و روحیه تحمل پذیری و همگرایی را ایجاد کند.

علمای شیعه و سنی هردو قربانی تروریسم هستند

حسن بسطامی، رئیس نمایندگی دانشگاه المصطفی در کابل نیز گفت: نقش علما در میان جامعه روشنگری است و آنان نباید از احساسات مردم سوء استفاده کنند.

وی افزود که علمای شیعه و سنی هردو قربانی تروریسم هستند و اجازه افراط گرایی را در جامعه افغانستان نمی‌دهند.

بسطامی تأکید کرد: علما باید در برابر حکومت روحیه پرسشگری داشته باشد و از روند حکومت نظارت کنند.

 

پنجمین همایش علمای مذاهب اسلامی افغانستان در کابل

 

پنجمین همایش علمای مذاهب اسلامی افغانستان در کابل

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha