پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 425181
۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲
غدیر

حوزه/ علي عليه السلام ، مردي كامل، و قد او مايل به كوتاهي بود؛ رنگ پوس او سبزه سير، با ريشي سفيد و بلند، و چشماني سياه و درشت. زيبا صورت، گشاده رو، بسيار متبسم. با گردني دراز چون اُريقي نقره اي ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، جرج جرداق مسیحی در کتاب امام علي (ع) صداي عدالت انسانيت (جلد ۱) به بیان مشخصات ظاهری حضرت امیر(ع) پرداخته است که به مناسبت عید غدیر خم به نشر آن خواهیم پرداخت.

در بخشی از این کتاب آمده است:        

* نموداري از امام

از جمله كساني كه وصف علي بن ابي طالب عليه السلام را مكتوب كرده اند، صاحب كتاب ذخائرالعقبي است. او مي نويسد: علي عليه السلام ، مردي كامل، و قد او مايل به كوتاهي بود؛ رنگ پوس او سبزه سير، با ريشي سفيد و بلند، و چشماني سياه و درشت. زيبا صورت، گشاده رو، بسيار متبسم. با گردني دراز چون اُريقي نقره اي، و شانه هايي پهن و استخوانهايي چون استخوانهاي شير، و بازو و ساعدي چنان به هم پيچيده كه از يكديگر پيدا نبودند. با پنجه هايي پهن و درشت. و شكمي مايل به چاقي امّا نه به افراط، و ساق پايي ضخيم و به هم پيچيده با انتهايي باريك. عضلات ساعد نيز به هم پيچيده و كلفت و انتهايش باريك. راه رفتنش تا حدي شبيه به راه رفتن پيغمبر بود. با حالت دو، قدم به عرصه كارزار مي گذاشت و در آن حال به چيزي توجه نمي كرد. نيرو و قدرتش چنان بود كه همه را به شگفتي وا مي داشت. بسيار ديده شد كه سواري به به چالاكي، بي هيچ زحمت و دشواري، چون كودكي شير خوار از روي زين بر مي كند و بر زمين فرو مي كوبد. و چه بسيار اتفاق افتاد كه مچ دست دلاوري را مي گرفت، گويي جانش را گرفته است؛ و قدرت نفس كشيدن از او سلب مي گرديد.

معروف است كه با هيچ جنگاوري، هر قدر هم كه نيرومند و قوي و بزرگ بوده، در ميدان نبرد به مبارزه بر نخاست، مگر آنكه او را به خاك هلاك افكند.

دري بزرگ و چندان سنگين را كه پهلوانان، توانايي كندن و جا به جا نموده آن را نداشتند، با يك دست بر مي گرفت و چون سپر عادي بر سر مي كشيد.

سنگ بزرگ و عظيم را كه اگر جمعي از نيرومندان براي برداشتنش همدست مي شدند، آن را نمي توانستند بردارند، او تنها و با يك دست بر ميداشت!

در ميدان نبرد، آنچنان نعره مي كشيد كه قلب دلاوران و رزمندگان به يكباره فرو مي ريخت! تركيب و ساختمان بدنش طوري بود كه تغييرات جوي بر آن اثري نمي گذاشتند، به همين دليل، باكي نداشت كه لباس زمستاني را در تابستان بپوشد، و پوشاك تابستاني را در زمستان در بركند!

منبع: کتاب امام علي (ع) صداي عدالت انسانيت (جلد ۱) به قلم جرج جرداق

انتهای پیام

313/35

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha