جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام عابدینی

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: این برداشت اشتباه است که از تقوا، تفسیر به ترس می‌شود، چرا که اهل تقوا صاحب بصیرتی هستند که شیطان قدرت نفوذ در آن‌ها را ندارد و این بخش مربوط به دانایی عقل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امروز در اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان سراسر کشور در بخش خواهران که در قزوین برگزار شد، اظهار کرد: خوشحال هستیم استان قزوین میزبان فعالان و معلمان عرصه معنوی، فرهنگی، هنری و اجتماعی شده و حضور همه مهمانان گرانقدر را خیر مقدم عرض می‌کنیم.

چند اصل از هدف آفرینش نظام هستی

وی  در ادامه به چند اصل از هدف آفرینش نظام هستی اشاره و تصریح کرد: خداوند همه عالم هستی را برای انسان خلق کرده و انسان را نیز برای عبادت آفریده و توجه داشته باشیم عبادت تنها نماز خواندن نیست.

امام جمعه قزوین با تأکید بر این که خداوند اصرار دارد فقط خدای یگانه را عبادت کنید، خاطرنشان کرد: همه کسانی که در این عالم هستی زندگی می‌کنند، مشغول عبادت هستند، اما برخی خدای یگانه را عبادت می‌کنند و برخی دیگر، شیطان را ولی و سرپرست خود در نظر می‌گیرند.

بشر تلقی‌های اشتباه خود را از عبادت کنار بگذارد

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: اگر بشر تلقی‌های اشتباه خود را از عبادت کنار بگذارد و به درک درستی از عبادت و بندگی دست پیدا کند، همه آرزوهای متعالی خود را در آن می‌یابد.

وی، رسیدن به تقوا را هدف اصلی عبادت دانست و عنوان کرد: خداوند اصرار دارد هدف اصلی عبادت، رسیدن انسان به جایگاه عظیم و والای تقوای الهی است و «عقل دانا» و «اراده توانا» ره‌آوردهای تقوا محسوب می‌شوند و همه اهل بشر آرزوی برخورداری از این سرمایه‌های عظیم را دارند.

وی با بیان این که برخورداری از تقوا انسان را صاحب قدرتِ تشخیص می‌کند، افزود: این برداشت اشتباه است که از تقوا، تفسیر به ترس می‌شود و به ندرت آیاتی داریم که تقوا با ترجمه ترس جور در می‌آید.

کرامت، مادر همه فضایل اخلاقی است

وی به حدیثی از رسول گرامی اسلام(ص) در خصوص «توانایی اراده» اشاره و ادامه داد: پیغمبر(ص) فرمود هر کس اهل تقوا باشد، از اراده قوی برخوردار می‌شود و صاحب تدبیر و درایت می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه کرامت را مادر همه فضایل اخلاقی برشمرد و اذعان کرد: کرامت ریشه همه خوبی‌هاست که از تقوا بر می آید.

 رئیس شورای حوزه علمیه قزوین با تأکید بر این که معلمان بالاترین و گرانقیمت‌ترین سرمایه‌های معنوی ملت ما هستند، اظهار کرد: خداوند خود را معلم معرفی کرده و به رسول گرامی اسلام(ص) تأکید می‌کند، به تو چیزهایی آموختم که به تنهایی نمی توانستی آن‌ها را فرا بگیری.

وی با تاکید بر ضرورت تکریم معلمان، اظهار کرد: خداوند پیغمبر(ص) را نیز معلم معرفی کرده و تأکید می‌کند، پیغمبر (ص) به شما علومی را آموزش می‌دهد که اگر از ایشان فرا نگیرید، شما آن کسانی نیستید که به آن علوم دست پیدا کنید.

امام جمعه قزوین در پایان رابطه بین دین و خِرَد را این گونه تعریف کرد که هر کسی از خِرَد بیشتری برخوردار باشد، احساس به دین و آئین ابراهیمی(ع) نیاز بیشتری پیدا می‌کند.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha