جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همزبان

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی علامه امینی(ره)تبریز گفت: از نظر قرآن، وحدت امری بنیادی و اساسی بوده و سنت پیامبر(ص) و ائمه‌ اطهار (ع) به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت الاسلام رحیم همزبان ، عصر چهارشنبه در نشست علمی تخصصی «غدیر منادی وحدت، در سایه سار ولایت»، در تبریز با تبریک دهه‌ ولایت، به بیان موانع و تسهیل‌ کننده‌های هم‌ گرایی و وحدت بین مسلمین پرداخت و اظهار داشت: حضرت علی (ع) علیرغم نقض حق شرعی و الهی خود، همواره برای حفظ وحدت مسلمین با خلفا همکاری می ‌کرد و همین امر ضرورت وجود وحدت بین مسلمین و حتی بین انسان ‌ها را نمایان می ‌سازد.

مدیر مرکز تخصصی علامه امینی(ره) تبریز در این زمینه به آیات ۱۵۵ سوره‌ انعام و ۱۰۳ سوره‌ آل عمران اشاره کرد و افزود: از نظر قرآن وحدت، امری بنیادی و اساسی بوده و سنت پیامبر و ائمه‌ اطهار (ع) به شمار می رود.

وی در ادامه با تشریح زمینه‌ برقراری وحدت در بین مسلمین خاطرنشان کرد: وجود منافع و منابع مشترک، برگزاری عبادات دسته‌ جمعی مانند حج، توجه به اصول و مشترکات، وجود محبت اهل بیت (ع)، جهان ‌شمول بودن اسلام، امت واحده بودن مسلمانان، و وجود دغدغه ‌های مشترک از جمله زمینه های برقراری و تقویت وحدت بین مسلمین است.

مدیر مرکز تخصصی علامه امینی(ره) تبریز به موانع برقراری وحدت نیز اشاره کرد و افزود: موانع عمده‌ برقراری وحدت در بین مسلمین، ملی‌ گرایی، جهالت و نادانی، هواپرستی، مطلق ‌گرایی، عدم وجود عقلانیت و خردگرایی، فرقه ‌گرایی، جزئی ‌نگری و جزم‌ اندیشی، افترا زدن و دسیسه‌ های دشمنان خارج از اسلام می تواند وحدت بین مسلمین را به خطر بیندازد.

حجت الاسلام همزبان در پایان به تعهد حضرت علی (ع) به برقراری وحدت در بین مسلمین در زمان حیات خویش اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) به تک ‌تک زمینه ‌های برقراری وحدت، توجه جدی داشت و بدان عمل می‌ کردند، به گونه ‌ای که در پاسخ به برخی خناسان، از جمله ابوسفیان که با انگیزه‌ های غیرالهی با حضرت بیعت کرده و خواستار خروج ایشان علیه خلفا بودند از این امر امتناع کرده و برای حفظ وحدت با خلفا همکاری می ‌کردند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha