جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی رحیمی صادق-مدیر حوزه علمیه تهران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با اشاره به اتفاقات تلخ بعد از رحلت پیامبر(ص)، گفت: بعد از رحلت ایشان جامعه مسلمین دچار یک فتنه سهمگین شد و ریشه این فتنه هم در دنیا طلبی برخی انسان ها بود، زیرا تحمل اجرای عدالت نبوی و علوی را در جامعه نداشتند و از طرفی سکوت خواص به شعله ور شدن فتنه کمک کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تبریک عید ولایت و امامت، با تاکید بر بزرگداشت هر چه باشکوه تر این روز، اظهار داشت: در روایات اهل بیت(علیهم السلام) روز عید غدیر به عنوان بزرگترین عید اسلامی یا عید الله اکبر ذکر شده است و آن همه تاکیدات و اعمالی که در عظمت این عید وارد شده است، در واقع معلول یک علتی هستند و باید ببینیم علت این که این روز به عید الله اکبر نامگذاری شده و این همه بر بزرگداشت آن تاکید شده است، چیست؟

روز غدیر، عید ولایت و امامت است

مدیر حوزه علمیه تهران ادامه داد: آنچه از مجموع متون دینی استفاده می شود، این است که عید روز غدیر، عید ولایت و امامت می باشد و جایگاه امامت در دین اسلام به عنوان محور و زیر بنای همه مسائل اعتقادی است.

وی افزود: پیامبر(ص) در جریان انتصاب حضرت علی(ع) به امامت و ولایت جامعه اسلامی، به آیه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» اشاره دارد، بنابراین دینی که هم رسالت پیامبری را داشت و هم نماز، روزه، جهاد، زکات، خمس و سایر ارزش ها و احکام دینی را داشت، و هم پیامبری که خاتم پیامبران بود را داشت، اما آیه فوق اثبات می کند که تا دیروز این دین کامل نبود و تاکید دارد که الیوم! یعنی امروز دین اسلام کامل شد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق اظهار داشت: با کامل شدن دین اسلام در این روز، کفار از این که دین رخنه ناپذیر شد، مأیوس شدند «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْن». و این نشان می دهد جایگاه امامت، جایگاه اساسی و محوری در دین است.

پیام غدیر: امامت شرط توحید است

وی گفت: امام رضا(علیه السلام) در حدیث معروف سلسله الذهب به محوری بودن جایگاه امامت در دین اشاره دارد. حضرت در این رابطه می‌فرمایند «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی، بشرطها و شروطها و انا من شروطها». از این بیان روشن می شود که امامت شرط توحید است و به تعبیری امامت مغز توحید است. از این رو دین (توحید) بدون امامت، منجر به ظهور گروه های انحرافی مثل داعش و وهابیت خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه تهران ادامه داد: اگر امامت را کامل کننده دین بدانیم، و پیامبری پیامبر اسلام(ص) مکمل همه ادیان است و بدون امامت ناقص است، نتیجه این است که با عید غدیر رشته دین داری در طول تاریخ کامل شد. یعنی نبوت همه انبیاء با ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) کامل شد. و اگر امامت چنین حقیقتی است پس روشن است که عید غدیر، عید الله اکبر است و بر مبلغین فرض است که از همه توان خود برای تبیین، بزرگداشت و گرامی داشت این روز بزرگ استفاده کنند.

مهدویت و غدیر، جلوه یک حقیقت‌اند

وی با اشاره به رابطه غدیر با مهدویت، اظهار داشت: بعد از نبوت پیامبر اسلام(ص)، سه مقطع مهم در جهان اسلام رخ داد؛ غدیر، عاشورا و غیبت کبری یا همان مهدویت. و این سه مقطع مهم جلوه ای از نبوت پیامبر اعظم(ص) می باشند. و می دانیم که هدف از آیین پیامبر(ص)، آیین جهانی بود و آیه «لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه» به همین مطلب اشاره دارد. حال این هدف کجا باید تحقق پیدا کند؟ طبیعی است که فضا و شرایط لازم برای تحقق این امر هنوز فراهم نشده است و جز با آیین جهانی حضرت مهدی(عج) چنین چیزی تحقق پیدا نخواهد کرد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: پیامبر(ص) در خطبه غدیر ضمن بیان ویژگی های برتر امیرالمومنین(ع) و استناد به آیات قرآنی، و در کنار نصب حضرت علی(ع) به عنوان ولی و امام جامعه اسلامی، به 11 امام بعد از ایشان نیز اشاره صریح دارند و چندین بار از امامت حضرت مهدی(عج) و مسئله ظهور سخن به میان می آورند. بنا بر این از نگاه پیامبر(ص)، مهدویت و غدیر یک حقیقت‌اند.

سکوت خواص، علت اصلی فراموشی پیام غدیر

وی با اشاره به اتفاقات تلخ بعد از رحلت پیامبر(ص)، گفت: بعد از رحلت ایشان جامعه مسلمین دچار یک فتنه سهمگین شد و ریشه این فتنه هم در دنیا طلبی برخی انسان ها بود، زیرا تحمل اجرای عدالت نبوی و علوی را در جامعه نداشتند و از طرفی سکوت خواص به شعله ور شدن این فتنه کمک کرد و متاسفانه توده جامعه نیز در سایه سکوت خواص، دچار غفلت بزرگی شدند و بدین ترتیب بحث ولایت امیر المومنین(ع) در غربت و مظلومیت قرار گرفت.

تبیین معارف غدیر رسالت مهم مبلغین و حوزه های علمیه است

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با اشاره به سفارشات اهل بیت(علیهم السلام) در بزرگداشت عید غدیر، بیان داشت: البته بزرگداشت این روز صرفاً به برگزاری جشن، چراغانی، پوشیدن لباس نو و سرکشی به سادات منتهی و محدود نمی‌شود، و تبیین خطبه غدیر، حضور در راهپیمایی بزرگ غدیر خم که برخی بزرگان و علما نیز بدان تاکید دارند، و تشریح حقیقت واقعه غدیر به مردم و به ویژه جوانان باید در اولویت کار مبلغین باشد.

مدیر حوزه علمیه تهران افزود: تبیین معارف، فرهنگ و پیام غدیر، رسالت مهمی است که بر دوش طلاب و مبلغین حوزه های علمیه قرار دارد، و به صرف جشن گرفتن بدون محتوا و تبیین معارف غدیر، اکتفاء نشود و باید کام تشنه بشریت را از معارف چشمه جوشان غدیر سیراب کرد. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha