جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پروانه معصومی

حوزه /بازیگر سینما گفت: از نگاه من پرداختن به زندگی هر شهیدی می‌تواند الهام بخش یک فیلم سینمایی باشد، اما متاسفانه این داشته و سرمایه به خوبی در سینما و تلویزیون ما دیده نشده است.

خانم پروانه معصومی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این‌که هیچ گاه سینمای دفاع مقدس موضوعاتش قدیمی نخواهد شد، گفت: در زمان جنگ سینمای دفاع مقدس یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های فیلمسازی بود که تا حدودی نیز با توجه به فضای موجود جنگ طبیعی می‌نمود، اما با گذشت زمان این وضعیت تغییر کرد، به نحوی که بعد از گذشت تنها دو دهه، دیگر فیلم‌های دفاع مقدسی به عنوان آثاری حاشیه‌ای در سینمای ما مطرح شده‌اند، اما نکته جالب اینجاست باز هم در چنین شرایطی هر گاه فیلم خوبی در این ژانر ساخته می‌شود، آن کار جز کارهای پرفروش سینما می‌شود.

با تکراری شدن سینمای دفاع مقدس موافق نیستم

وی افزود: توضیح فوق را دادم تا به روی این نکته تاکید کنم که من به هیچ وجه با تکراری شدن سینمای دفاع مقدس موافق نیستم، چون باور دارم این حوزه، اقیانوسی است که ما هنوز بخش کوچکی از آن را هم نپیموده‌ایم. برای درک بهتر موضوع مثالی می‌زنم بیش از 70 سال است از جنگ جهانی دوم می‌گذرد، اما هنوز هم در سینمای جنگ پیرامون این اتفاق فیلم ساخته می‌شود، فیلم‌هایی که اتفاقاً موضوعات جدیدی نیز دارند، اما چگونه است که با گذشت تنها سه دهه معتقدیم که موضوعات اینچنینی قدیمی شده‌اند؟!

علت پایین آمدن کیفیت فیلم‌های دفاع مقدسی

این بازیگر تصریح کرد: من معتقدم پایین آمدن کیفیت فیلم‌های این حوزه را در چند عامل می‌توان جستجو کرد، ابتدا این‌که شرایط و فرصت به طرز مناسبی برای کار کردن در سینمای دفاع مقدس فراهم نیست، چون به گفته فیلمسازان این حوزه برای دریافت کوچکترین امکانات هم آنها باید هفت خوان را پشت سر بگذارند! در چنین شرایطی این سوال پیش می‌آید که نهادهای نظامی یا مراکزی که تامین کننده نیازهای این ژانر سینمایی هستند چه کار می‌کنند؟

سینمای دفاع مقدس به عنوان محلی برای تجربه‌اندوزی استفاده می‌شود

وی افزود: موضوع دیگر این‌که در این حوزه مراحل تحقیقی شکل جدی ندارد و بیشتر سینمای دفاع مقدسی به عنوان محلی برای تجربه‌اندوزی استفاده می‌شود، برای همین می‌بینیم معمولاً فیلمسازان فیلم اولی کارشان را با این دست فیلم‌ها آغاز می‌کنند، درصورتی که باور من این است، کسانی که می‌خواهند در این زمینه کار کنند، حتماً باید کارشان از کیفیت کافی بهره برده باشد. برای مثال فیلمسازی چون ابراهیم حاتمی‌کیا وقتی در این حوزه کار می‌کند، مسلماً جواب مورد نظر هم مطلوب و مورد پسند خواهد بود. نکته‌ای را در این میان ضروری می‌دانم بیان کنم، آن هم این که برخی مواقع ممکن است آثار برخی فیلمسازان فیلم اولی در این حوزه به اندازه‌ای خوب باشد که در سینمای ما تعجب همگان را بر بینگیزد، اما معمولاً این تولیدات استثنا هستند برای همین روی استثناها نیز نمی‌توان چندان حساب باز کرد.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که وی هم اکنون در حال تجربه یک کار دفاع مقدسی جدید است، گفت: در حال بازی کردن در سریالی به نام «آشوب» هستم، در این فیلم به چند روز ابتدایی اشغال خرمشهر پرداخته می‌شود. از این موضوع تا به امروز فیلم با سریالی ساخته نشده، این مثال تنها یک نمونه بود، اما از این دست قصه‌ها به وفور در سینمای دفاع مقدس وجود دارد، تنها کافیست کمی پیرامون آن دقت نظر شود.

زندگی هر شهیدی می‌توان الهام بخش یک فیلم سینمایی باشد

بازیگر فیلم «گل‌های داودی» ادامه داد: از نگاه من پرداختن به زندگی هر شهیدی می‌تواند الهام بخش یک فیلم سینمایی باشد، اما متاسفانه این داشته و سرمایه به خوبی در سینما و تلویزیون ما دیده نشده، والا چگونه می‌توان این همه موضوع را در سینمای دفاع مقدس ندید و با کمال تعجب حرف از تکراری شدن موضوعات در این حوزه زد.

 معصومی در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به این سوال که آیا برای وی بازی در فیلم‌های دینی و دفاع مقدسی جایگاهی مخصوص‌تر از دیگر فیلم‌ها دارد؟ بیان کرد: شاید جوابم کمی شعاری به نظر آید، اما وقتی از من سوال می‌کنید مجبور هستم به آن پاسخ دهم. برای من حضور در کارهایی که در آن اخلاقیات اسلامی و انسانی مد نظر قرار می‌گیرد، جایگاهی ویژه‌تر از دیگر تولیدات سینمایی دارد. این مطلب نیز تنها ادعای تو خالی نیز، چون پرونده کاری من از ابتدا تا به امروز، نشان داده چه دست فیلم‌هایی را علاقه مند به بازی کردن هستم.

پایبندی به اخلاقیات کیفیت کاری هنرمند را ارتقاء می دهد

وی متذکر شد: ذکر ملطبی را در این بحث ضروری می دانم، آن هم  این که پایبندی به اخلاقیات اسلامی در سینما و تلویزیون، علاوه بر این که دست آورد معنوی فراوان برای هنرمند دارد، می‌تواند کیفیت کاری وی را هم  ارتقاء دهد. برای مثال اگر شما به پرونده بازیگران مطرح و بزرگ در کشورمان دقت کنید، متوجه خواهید شد که عموم آنها در کارهایشان فیلم اخلاقی کم نیست، برای همین است که معتقدم حضور در فیلم های دینی می‌تواند پله‌ای باشد تا هنرمند با بالا رفتن از ان، به درجه بالایی دست پیدا کند.

بازیگر سینما و تلویزیون اظهار کرد: ورود به سینما باید بر مبنای یک هدف فرهنگی صورت گیرد، چون اگر کسی بخواهد برای زرق و برق ظاهری سینما به این حوزه ورود کند، به موفقیتی دست نخواهد یافت، هرچند ممکن است برای مدتی به شهرت رسد، اما مطمئنا به زودی از یادها خواهد رفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha