پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عید غدیر

حوزه/ استاد حوزه علمیه تهران با بیان این که ارتباط معناداری بین غدیر و مهدویت وجود دارد، گفت: به طور طبیعی وقتی خطبه غدیر را مرور می‌کنیم، می‌بینیم پیامبر(ص) در جای جای آن به اوصاف حضرت مهدی(عج) اشاره نموده و برخی شاخصه‌های دولت ایشان را بیان کرده‌اند و با این حجم از بیانات پیرامون امام مهدی(عج) می توان به وضوح پیوند عمیق و بزرگی میان واقعه غدیر و مهدویت یافت.

حجت الاسلام والمسلمین وحید مرادزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تبریک فرا رسیدن عید الله اکبر، واقعه غدیرخم را فرصتی برای تبیین جایگاه مهدویت در اسلام برشمرد و اظهار داشت: مهمترین پیامی که می توان از واقعه غدیر دریافت کرد، بحث ولایت ائمه(علیهم‌السلام) است. در این روز مهم معین شد که نخستین امام مسلمین حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) و آخرین آنها حضرت حجت(عج) می باشد. از این رو، پیوند عمیقی بین مهدویت و غدیر وجود دارد و علت این پیوند سخنان پیامبر اکرم(ص) است که در فرازهای مختلف خطبه غدیر به آن اشاره کردند.

ارتباط معناداری بین غدیر و مهدویت وجود دارد

وی عنوان داشت: با توجه به این که ائمه معصومین(علیهم السلام) «کلهم نورٌ واحد» هستند، و ماهیت برنامه آن‌ها که در قالب‌های مختلف متبلور شده، برای هدایت انسان‌ها به مقصد سعادت و کمال یکی است، از این رو می توان بین ظهور حضرت مهدی(عج) و غدیر و اعلام ولایت امیرمومنان علی(ع) ارتباطی معنادار یافت. به عنوان مثال پیامبر(ص) در خطبه غدیر در بیان ارتباط تنگاتنگ غدیر و مهدویت می فرمایند «آگاه باشید! آخرین امام از ما حضرت مهدی (عج) است» یا می فرمایند «آگاه باشید! مهدی فرزند من، همنام من و هم کنیه من است».

استاد حوزه علمیه تهران ادامه داد: پیامبر(ص) در فراز دیگری از خطبه غدیر درباره حضرت مهدی(عج) می فرمایند «آگاه باشید! پیامبران گذشته به ظهور او بشارت داده اند؛ آگاه باشید! او آخرین حجت الهی است و بعد از او حجتی نخواهد آمد؛ در جهان حقی نیست مگر با او و دانشی نیست مگر آنکه در دست او است؛ آگاه باشید! کسی توان پیروزی بر او را ندارد و یاری دهنده ای جز او نیست؛ آگاه باشید! او ولی خدا در زمین و داور بر خلق و امین اسرار الهی در نهان و آشکار است»

وی افزود: به طور طبیعی وقتی خطبه غدیر را مرور می‌کنیم، می‌بینیم پیامبر(ص) در جای جای آن به اوصاف حضرت مهدی(عج) اشاره نموده و برخی شاخصه‌های دولت ایشان را بیان کرده‌اند و با این حجم از بیانات پیرامون امام مهدی(عج) می توان به وضوح پیوند عمیق و بزرگی میان واقعه غدیر و مهدویت یافت.

فلسفه غیبت، عدم معرفت به جایگاه و رسالت اهل بیت(ع) است

مدیر مدرسه علمیه علم الهدی تهران اظهار داشت: یکی از فلسفه‌های غیبت که ما را از حضور امام معصوم محروم کرده است، عدم معرفت و شناخت نسبت به جایگاه ائمه اطهار(علیهم السلام) و رسالت سنگین آن‌ها است. از این رو است که در خطبه غدیر ما شاهد شناساندن معرفت و جایگاه اهل بیت(ع)، توسط پیامبر(ص) هستیم. زیرا هر چه معرفت مردم به ولایت و امامت ائمه(ع) بیشتر باشد، زمینه ظهور فراهم شده و غیبت جای خود را به ظهور می دهد.

حدیث غدیر، سندی گویا بر حقانیت ولایت حضرت علی(ع) است

حجت الاسلام والمسلمین مراد زاده با بیان این که حدیث غدیر، سندی گویا بر حقانیت ولایت حضرت علی(ع) است، گفت: اين حديث در بسيارى از منابع روايى و تاريخى اهل سنت آمده است. مرحوم ميرحامد حسين در جلد اول عبقات‏الانوار، تواتر اين حديث در نزد اهل سنت را ثابت كرده است. مرحوم علامه امينى در جلد اول كتاب الغدير، از 110 تن از اصحاب پيامبر اكرم(ص) نام مى‏ برد كه راوى اين حديث بوده ‏اند.

استاد حوزه علمیه تهران در پایان افزود: علامه امينى در كتاب خود، از موارد بسيارى نام مى‏برد كه حضرت على(ع) با استناد به حديث غدير، به مخالفان خود احتجاج مى‏كرد و از اصحاب پيامبر اكرم(ص) بر مضمون آن تأييد مى‏ گرفت. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha