جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی

حوزه/ رئیس انجمن فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: هرگز اقتصاد مقاومتی در جهت ریاضت معیشتی نیست. مراد از اقتصاد مقاومتی مدیریت صحیح استعدادها در جهت رفاه و امنیت روحی و روانی مردم و سودآوری و منافع مردم است.

حجت الاسلام و المسلمین سید صادق محمدی در گفتگو با خبرنگار «حوزه»، با اشاره به اقتصاد مقاومتی در نهج البلاغه گفت: در نهج البلاغه اقتصاد مقاومتی مساوی با ریاضت معیشتی نیست، از نظر امیرالمؤمنین(ع) اقتصاد مقاومتی عاملی است که می‌تواند جهت رفاه معیشتی و آرامش و امنیت روحی روانی جامعه و سودآوری در جامعه بینجامد و در نهایت موجب شود تا دین باوری مردم ارتقا پیدا کند.

وی به نامه 53 امام علی(ع) به مالک اشتر در نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: امیرالمؤمنین(ع) در این نامه مالک و همراهان ایشان را سفارش به نیکی در حق بازرگانان و صنعتگران می‌فرمایند.

رئیس انجمن فقه و اصول حوزه علمیه قم بیان کرد: امام علی(ع) در این نامه اقتصاد گران را به سه دسته "المقیم"، "المقیم منهم" و "اَلْمُضْطَرِبِ بِمَالِهِ" تقسیم می‌کنند.

وی تصریح کرد: "المقیم" یعنی کسانی که در یک جای بخصوص اقامت و کار اقتصادی دارند، به عنوان مثال افرادی را که در جای معینی مانند مغازه و کارگاه و کارخانه فعالیت اقتصادی دارند می‌توان به عنوان مصداق معرفی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گفت: گروه دوم "اَلْمُضْطَرِبِ بِمَالِهِ" است و از سرمایه داران بین‌المللی به‌عنوان مصداق این گروه می‌توان نام برد. کسانی که به کشورهای مختلف سفر می‌کنند و برای ارتقای اقتصاد جامعه تلاش دارند. بین سرمایه داران داخلی و خارجی ارتباط ایجاد می‌کنند و سرمایه خارجی را به کشور می‌آورند و همچنین برای ارتقای اقتصاد کشور سرمایه‌های داخلی را در خارج از کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی عنوان کرد: سومین دسته "اَلْمُتَرَفِّقِ بِبَدَنِهِ" است. یعنی کسانی که زحمتکش هستند و با دسترنج خود اقتصاد جامعه را ارتقا می‌بخشند. که به‌عنوان مثال صنعتگران جامعه را می‌توان مصداق این گروه قرار داد.

رئیس انجمن فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: حضرت علی (ع) در این نامه بسیار با ارزش که می‌توان آن را به عنوان آیین نامه اقتصاد مقاومتی معرفی کرد هم مبانی اقتصاد مقاومتی و هم قلمرو آن را بیان می‌کنند.

وی تأکید کرد: حضرت تعبیر زیبایی دارند و به مالک سفارش می‌کنند که مراعات حال این صنعتگران و بازرگانان و فعالان اقتصادی را بکن و توجه ویژه به آنها داشته باش.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گفت: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند اولاً این گروه مایه آرامش و امنیت جامعه‌اند. ثانیاً مایه منفعت آوری برای جامعه و ثالثاً مایه سودآوری برای مردم هستند. بنابراین باید به آنها برای رشد اقتصاد جامعه توجه ویژه کرد.

وی افزود: امام علی(ع) در ادامه این نامه مطرح می‌کنند که این فعالان اقتصادی و تجار آرام و اهل تعامل و تسالم هستند و اهل فتنه و آشوبگری نیستند. شاید بتوان به ظن قوی و دلالت التزامی این کلام حضرت را چنین بیان کرد که سیاستمداران جامعه نباید از این گروه خوف داشته باشند و مانع فعالیتشان بشوند. بلکه آنها را برای اصلاح امور باید کمک کنند زیرا آرام و اهل تعاملند و فتنه‌گر نیستند.

رئیس انجمن فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: این عبارت حضرت یکی از رموز اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارد و این است که با فعالان اقتصادی باید با توجه ویژه رفتار شود و موانع را برطرف کرد.

وی بیان کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی ما در کشورهای مختلف جهان زندگی می‌کنند که اگر دولت اسلامی بتواند از آنها در پیشرفت جامعه ایرانی کمک بگیرد و آنها را در جهت ارتقای اقتصاد مملکت حرکت و خط بدهد و با مسائل سیاسی با آنها برخورد نکند این فعالان اقتصادی می‌توانند به کمک اقتصاد مقاومتی ما بیایند و آن را بارور و عملیاتی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گفت: بسیاری از هموطنان ما در خارج از کشور آرزو دارند راه مناسبی باز شود تا بتوانند برای سرمایه‌گذاری و شکوفایی اقتصاد کشور کمک کنند. اینجا نقش دیپلمات‌ها و فعالان سیاسی است که باید در این جهت تلاش ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) افزود: امام سجاد (ع) می‌فرمایند: خدایا! از تو خواستار نیکوترین معیشتم؛ معیشتی که با آن توانایی بر طاعت تو پیدا کنم و با آن به همه نیازمندی‌هایم برسم... بی‌آنکه سبب (رفاه‌زدگی) من شود و سر به طغیان بردارم، یا آن اندازه آن را اندک بدهی که گرفتار بدبختی شوم.

رئیس انجمن فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه معیشت و رفاه مردم یکی از اهداف مهم دین اسلام است گفت: اگر معیشت مردم در رفاه نسبی باشد و مردم مشکلات اقتصادی حادّی نداشته باشند دین داری و پذیرش نسبت به دین بهتر و عمیق‌تر خواهد شد.

وی بیان کرد: هرگز اقتصاد مقاومتی در جهت ریاضت معیشتی نیست. مراد از اقتصاد مقاومتی مدیریت صحیح استعدادها در جهت رفاه و امنیت روحی و روانی مردم و سودآوری و منافع مردم است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گفت: حضرت امیر (ع) در بخشی دیگر از همین نامه 53 می‌فرمایند: «برای رعیت و مردم هیچ قوامی وجود ندارد مگر به سبب همین تجار و صاحبان صنعت. اگر امور تجار و صاحبان صنعت و فعالان اقتصادی اصلاح شود این به اصلاح جامعه می‌انجامد.»

وی عنوان کرد: امام علی(ع) به مالک سفارش می‌فرمایند که امر کسانی را که خراج و مالیات می‌دهند اصلاح کن که اصلاح امور مالیات دهندگان به اصلاح جامعه بر می‌گردد.

رئیس انجمن فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: بنابراین باید فرهنگ مالیات دادن را به نحو احسن ایجاد کنیم. البته حضرت در همین نامه دارد که کاری نکنید مالیات دهندگان در فشار مضاعف باشند زیرا فشار مضاعف بر مالیات دهندگان موجب فشار مضاعف بر خود جامعه است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم یک اقتصاد مقاومتی خوبی داشته باشیم و فرمایش رهبر معظم انقلاب اجرا بشود، باید نسبت به صنعتگران و تجار و کارآفرینان، نسبت به تجار بین‌المللی و نسبت به مالیات‌دهندگان قوانینی وضع شود که در عین آنکه امور اصلاح شود آنها هم بتوانند فعالیت اقتصادی خودشان را رشد بدهند نه اینکه تنزل پیدا کنند. یعنی قوانین نباید دست و پا گیر باشد و موجب عقب گرد فعالیت‌های اقتصادی شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گفت: بنابراین از این فرمایش حضرت علی (ع)متوجه این قضیه می‌شویم که معیشت و رفاه و حتی امنیت و آرامش مردم رابطه مستقیم با فعالیت‌های فعالان اقتصادی دارد. باید قوانین و دستورالعمل‌ها و مسائل اجرایی به‌گونه‌ای باشد که هر روز شاهد نشاط فعالان اقتصادی جامعه باشیم که اگر آنها فعالیت با نشاطی داشته باشند این منجر می‌شود به امنیت و آرامش و نشاط جامعه.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بدون مبارزه با مفاسد اقتصادی اصلاً امکان ندارد ابراز داشت: اگر با مفاسد اقتصادی مبارزه جدی نشود هرگز نمی‌توانیم اقتصاد مقاومتی‌ای داشته باشیم که منجر به پیشرفت جامعه شود.

رئیس انجمن فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: امام علی(ع) در خطبه 216 می‌فرمایند: مردم جامعه امورشان اصلاح نمی‌شود مگر به اصلاح شدن مسئولان جامعه. بنابراین اگر بخواهیم یک اقتصاد شکوفا داشته باشیم در همه زمینه‌های جامعه باید این مبارزه با مفاسد اقتصادی به‌صورت جدی ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه معیشت سالم از اقتصاد سالم به وجود خواهد آمد گفت: بحث مبارزه با مفاسد موضوع بسیار مهمی است. از طرفی یکی از اموری که در بیان حضرت هم به آن اشاره می‌شود چگونگی رفتار اخلاقی و نظارت زمامداران نسبت به اطرافیان خود است. اگر حاکم و مسئولی نظارت کامل و دقیق به اطرافیان خود نداشته باشد باز نمی‌توان از اقتصاد مقاومتی توقع بهره‌وری مناسب داشت.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha