سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین انصاریان گفت: مهجوریت نهج البلاغه به معنای این نیست که این کتاب در جامعه پیدا نمی‌شود بلکه باید گفت عمل نکردن به مفاهیم و آموزه‌های آن نیز نوعی مهجوریت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به نقل از روابط عمومی موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، مفسرّ، محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم در سخنانی اظهارداشت: با کاربردی کردن محتوای نهج‌البلاغه می‌توان از این اثر بهره برد، ما در زمینه نهج‌البلاغه کارهای زیادی شده است، ولی هنوز به محتوای نهج‌البلاغه کاملا عمل نکرده‌ایم.

نویسنده کتاب « تفسیر حکیم» افزود: باید غربت و غبارهایی که در چهره و سیمای نهج‌البلاغه نقش بسته است را با راهکارهایی مؤثر و تأثیرگذار کنار زده و آن را در جامعه ترویج دهیم و در این باب عمل کردن معلمان، هویت‌سازان و الگوسازان جامعه به آموزه‌های اسلامی می‌تواند مؤثر واقع شود.

استاد انصاریان ادامه داد: معیّت امیرمؤمنان با حق مانند معیّت روح با بدن انسان زنده‌ است، منتها با این فرق که معیّت امیرمؤمنان با حق ابدی است، آن حضرت با حق یکی شده و بین آنها وحدت برقرار شده ‌است بنابراین هرگز، حق از امیرمؤمنان قبض نمی‏شود، حرکت حق و امیرمؤمنان یک حرکت است لذا اگر پایبند سنت علوی باشیم و همان‏طور که امیرمؤمنان و فرزندان آن حضرت، احکام خدا را بیان کردند، عمل کنیم، می‏توانیم ادعا کنیم که معیت با حضرت داریم و پیرو و شیعه امیرمؤمنان هستیم.

شخصیت جامع الاطراف حضرت امیر(ع) برای افراد تبیین شود

این مفسرّ، محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی به دلایل مهجوریت نهج البلاغه اشاره و اظهار داشت: نهج‌البلاغه کتابی است که دستورات جامع و کاملی برای زندگی انسان‌ها دارد و در تمام ادوار محتوای آن قابل استفاده است.

وی دلیل مهجور ماندن نهج‌البلاغه میان مردم را ناشناخته ماندن شخصیت امام علی(ع) دانست و افزود: اگر ابتدا شخصیت جامع الاطراف امیر(ع) برای افراد تبیین شود و سپس سراغ سخنان ایشان برویم، دستورات نهج‌البلاغه وارد بخشی از زندگی ما خواهد شد.

عمل نکردن به مفاهیم و آموزه‌های نهج البلاغه نوعی مهجوریت است

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه مهجوریت نهج‌البلاغه در جامعه امروز این است که به شیوه کاربردی به زندگی مردم وارد نشده است، گفت: مهجوریت به معنای این نیست که نهج‌البلاغه در جامعه پیدا نمی‌شود بلکه باید گفت عمل نکردن به مفاهیم و آموزه‌های آن نیز نوعی مهجوریت است همانند مهجوریت قرآن در جامعه اسلامی است لذا اینک ضرورت دارد که معارف نهج‌البلاغه را برای مردم با روش‌های گوناگون معرفی کنیم.

نویسنده کتاب « اسلام دین آسان» در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان نهج‌البلاغه را در عرصه های سیاسی و اجتماعی به کار برد؟ افزود: با کاربردی کردن محتوای نهج‌البلاغه می‌توان از این اثر بهره برد؛ ما در زمینه نهج‌البلاغه خیلی کارها کرده‌ایم ولی هنوز به محتوای نهج‌البلاغه کاملا عمل نکرده‌ایم. باید غربت و غبارهایی که در چهره و سیمای نهج‌البلاغه نقش بسته است را با راهکارهایی مؤثر و تأثیرگذار کنار زده و آن را در جامعه ترویج دهیم و در این باب عمل کردن معلمان، هویت‌سازان و الگوسازان جامعه به آموزه‌های اسلامی می‌تواند مؤثر واقع شود.

استاد انصاریان تأکید کرد: از علی (ع) و اخلاق و ارزش های آن حضرت در مجالستان حرف بزنید تا هیچ کس نتواند جایگزین ایشان در قلبتان شود. همانا با سخن گفتن از کرامات و عرفان امیرمؤمنان (ع)، اجازۀ ورود به دشمن را ندهید. قلبی که پیوسته به یاد علی (ع) باشد، یقیناً پاک و مطهر خواهد ماند و از آلودگی و خباثت ها دور می ماند. نگاه کردن به چهرۀ علی (ع) نیز مانند ذکر و سخن گفتن از ایشان، عبادت است، اگرچه ما اکنون از این فیض محروم هستیم؛ رسول خدا (ص) نگاه به امیرالمؤمنین (ع) را عبادت دانسته و آن را هم مرتبه با نگاه به کعبه بیان فرموده اند. نگاه به خانۀ کعبه ای که از خاک و سنگ است، صدهزار حسنه به نامۀ اعمال انسان، اضافه و صدهزار گناه را از نامۀ اعمالش محو می کند؛ حال با این حساب ببینید که نگاه به علی(ع) چقدر حسنات دارد و نمی توان آن را به شماره آورد؛ پس هرکس عاشق علی (ع) باشد و به او اقتدا کند، رسول خدا(ص) در روز قیامت شفیع اوست و به امیرمؤمنان امر می کند تا با دست خودش از حوض کوثر به او آب بدهد؛ آبی که انسان را از هر تشنگی می رهاند و این نویدی جان بخش برای ماست و شادی وصف ناپذیری را در قلب ایجاد می کند.

وی اظهارداشت: تنها راهی که در این عالم بعد از پیغمبر، راه الهی است، فقط راه امیرالمومنین(ع) است و بقیه جاده به هر نامی که باشد، فرجام خوشی ندارد و رهرو راه علی، اهل نجات است.

انتهای پیام 313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha