شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 امیر حسین شریفی

حوزه/ امیر حسین شریفی گفت: اگر نظری به تقویم کشورمان بیندازیم، متوجه خواهیم شد، اتفاقات مهم دینی و ملی وجود دارد که می تواند در قالب یک فیلم یا سریال تصویر شود، با این حال کم کاری سینما در تولید محتوا با مضمون اعیاد دینی مشهود است.

امیر حسین شریفی تهیه کننده سینما در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، درباره رویدادنگاری مطابق با سبک اسلامی- ایرانی در سینمای ایران گفت: اگر نظری به تقویم کشورمان بیندازیم، متوجه خواهیم شد، اتفاقات مهم دینی و ملی وجود دارد که می تواند در قالب یک فیلم یا سریال تصویر شود، اما چنین ویژگی هایی را در کارهای سینمایی شاهد نیستم.

فیلم «ابراهیم خلیل الله» نمونه ای از کارهای مناسبتی

وی افزود: برای مثال در ماه شهریور دو مناسبت بسیار بزرگ را داشتیم. ابتدا عید سعید قربان و دوم عید سعید غدیر خم، اما پس از چهار دهه که از عمر سینمای انقلاب می گذرد، چند فیلم را به یاد دارید که چنین موضوعی را مد نظر قرار داده باشند؟ جواب به این سوال بسیار تاسف آور است چون غیر از فیلم «ابراهیم خلیل الله» کار دیگری در این زمینه تولید نشده است؟

تهیه کننده فیلم «ضیافت» ادامه داد: وقتی از کم کاری در این زمینه سخن می گوییم، منظورمان تنها کارهایی نیست که به صورت مستقیم چنین موضوعاتی را مد نظر قرار داده اند، بلکه فیلم هایی که به صورت غیر مستقیم به این موضوعان پرداخته باشند تعدادشان بسیار کم است!

تلاش هالیوود برای ترویج و سلطه فرهنگ آمریکایی

شریفی با بیان این که بر خلاف ما، هالیوود در ترویج فرهنگ آمریکایی بسیار پر کار است، تاکید کرد: کم کاری ما را مقایسه کنید با سینمای آمریکا که هر ساله با تولید فیلم های متعدد، هم فرهنگ ملی خود را تبلیغ می کنند، هم این که آموزه های دینی آنان در کارهای سینمایی تبلیغ می شود. برای مثال هر ساله چند فیلم با محوریت حضرت مسیح (ع) ساخته می شود و هیچ گاه تولیدشان هم متوقف نمی شود، اما ما بعد از ساخته شدن یک فیلم درباره پیامبر(ص) چنان در سخنانمان با فیلم نامهربانی کردیم که انگار این اثر قرار بوده فصل الخطاب باشد، در صورتی که این فیلم می بایست فتح بابی در این زمینه باشد.

این تهیه کننده سینما تاکید کرد: درباره تولیدات سینمای غرب گفت: من از این تولیدات به عنوان یکی از ابزارهای جنگ نرم نام می برم، باید این نکته را نیز اضافه کنم که تولیدات نمایشی آمریکا دیگر تنها به هالیوود خلاصه نمی شود، بلکه امروزه سریال های متعدد تلویزیونی آمریکا نیز به شدت رایج شده و مروج فرهنگ آنان است.

وی در پاسخ به این سوال که در وضعیت موجود بهترین راهکار چیست؟ اظهار کرد: جواب به این پرسش را باید مدیران سینمایی بدهند، ولیکن نظر شخصی من این است که مجددا همانند دهه شصت باید نسلی را در سینما تربیت کرد که دغدغه کارهای ارزشی داشته باشند، در ضمن می بایست از کارهای ارزشی حمایت کرد، اتفاقی که متاسفانه به شکل مطلوبی رخ نمی دهد.

سینمای ما می تواند در جهان منادی ارزشهای انقلاب باشد

شریفی متذکر شد: شرایط باید به گونه ای رقم خورد تا فیلم هایی که در این زمینه( موضوعات ارزشی و انقلابی) تولید می شوند، بهترین کیفیت را داشته باشند تا بهانه دست مغرضان داده نشود که این موضوعات را با هجمه های خود به حاشیه برند.

این تهیه کننده سینما در انتهای سخنان خود تصریح کرد: سینمای ما می تواند در جهان منادی ارزشهای انقلاب باشد، همان گونه که امروز از آن به عنوان یک سینمای اخلاقی نام برده می شود، تنها کافیست یک سیاست گذاری کلان و مدوام برای آن لحاظ شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha