جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی رحیمی صادق-مدیر حوزه علمیه تهران

حوزه/ بیانات مقام معظم رهبری رسالت های سنگینی که برای حوزه های علمیه به ویژه حوزه تهران ترسیم کردند، حائز اهمیت بود و این نشان می دهد نگاه معظم له به حوزه تهران، نگاه ویژه ای است. و بار دیگر به تک تک طلاب، مسئولین، اساتید و بزرگان حوزه یادآوری گردید که رسالت شان، رسالت ویژه ای است.

خبرگزاری «حوزه» - تهران/ دوشنبه ششم شهریور ماه، جمعی از طلاب و فضلای حوزه‌ علمیه استان تهران با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند و از رهنمودهای ارزشمند معظم له به عنوان نقشه راه حوزه و روحانیت، بهره مند شدند.

به همین مناسبت با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه استان تهران درباره فرایند برگزاری این دیدار و نکات و انتقادهای مطرح‌شده در این جلسه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

 * با توجه به دیدار اخیر طلاب حوزه علمیه تهران با مقام معظم رهبری، ارزیابی شما از اهمیت برگزاری این نشست چیست؟

خداوند متعال را شاکریم که این توفیق و لیاقت نصیب حوزه علمیه تهران شد تا طی دو سال پی در پی محضر ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری شرفیاب شود. ولی آنچه که بیشتر برای ما جالب بود این که حضرت آقا هم با درایت و سعه صدر خود، وقت زیادی را برای شنیدن سخنان طلاب جوان حوزه تهران اختصاص دادند.

روشن است که این دیدار، نشست بسیار ارزشمندی برای حال و آینده‌ی حوزه علمیه تهران بود. و این گونه به نظر می آید که مقام معظم رهبری برای حوزه علمیه تهران یک رسالت و جایگاه خاصی قائلند زیرا حوزه تهران در پایتخت نظام اسلامی قرار دارد، و حوزه‌ای است که همجوار برترین مراکز معتبر علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

همچنین سابقه حوزه تهران و حضور شخصیت های برجسته علمی، فقهی، اخلاقی، سیاسی، فلسفی و حمکی در سال‌ها و دهه‌های گذشته حوزه علمیه تهران به وزانت و عظمت آن افزوده است. و شاید بتوان گفت که بخشی از علم فلسفه از حوزه علمیه تهران به حوزه قم راه یافت.

از این رو طبیعی است که شأن حوزه تهران، شأن بلندی است، رسالتش، رسالت سنگینی است و لذا مقام معظم رهبری نسبت به حوزه تهران و احیای هویت آن نگاه خاصی دارند. در دیدار سال گذشته نیز بیانات مهمی در این رابطه داشتند و در دیدار اخیر نیز سخنان بسیار زیربنایی و ارزشمندی را بیان فرمودند. و مجموع بیانات ایشان حاکی از جایگاه ویژه و مهم حوزه تهران و رسالت سنگینی که بر دوش این حوزه است، می‌باشد.

* دیدار اخیر، دومین دیدار طلاب حوزه علمیه تهران با مقام معظم رهبری بود.  در خبرها داشتیم که تمایل حضرت آقا برای شنیدن حرف طلاب عامل مهم برگزاری این دیدار بود. در حوزه تهران جهت برگزاری این دیدار و انتخاب سخنرانان در محضر  معظم له، چه فرایندی طی شد؟

بعد از دیدار اردیبهشت ماه سال گذشته‌ی حوزه تهران با رهبر فرزانه انقلاب، زمزمه‌ دیدار دوم با حضرت آقا مطرح بود. بنا بود این دیدار در پایان سال 95 صورت بگیرد، ولی به ابتدای سال 96 منتقل شد و چون اوایل سال شاهد برخی اتفاقات مهم مثل انتخابات در کشور بودیم تاریخ قطعی دیدار به اوایل شهریور 96 و همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه موکول شد.

بنابراین از زمانی که بحث دیدار دوم مطرح شد، با هدایت و همفکری شورای استانی و شورای راهبردی حوزه علمیه تهران و نیز همه کسانی که به عنوان خادمان طلاب در حوزه علمیه تهران حضور دارند، کار برنامه ریزی را شروع کردیم. و مهم ترین کاری که باید انجام می شد انتخاب طلابی بود که قرار بود به عنوان نماینده طلاب حوزه تهران در محضر مقام معظم رهبری به بیان دیدگاه‌ها، خواسته‌ها و ضرورت‌های کلان حوزه تهران بپردازند.

در همین راستا برنامه ریزی های مختلفی صورت گرفت و سعی شد در سه مرحله طلاب خوش فکر دارای ایده و شاغل به تحصیل در حوزه تهران برای سخنرانی در محضر حضرت آقا انتخاب شوند.

مرحله اول با برگزاری جلسات و کرسی های آزاد اندیشی در مدارس علمیه، مرحله دوم با برگزاری مسابقه ای تحت عنوان «طلبه عصر انقلاب»، و مرحله سوم با اعلام فراخوان به مدیران مدارس علمیه برای معرفی طلاب ممتاز و نخبه دارای ایده و طرح، که حدود صد نفر از طلاب فرهیخته حوزه تهران انتخاب شدند، و در جلسه‌ای این عزیزان راهنمایی شدند به این که به مسائل اصلی و کلان حوزه تهران بپردازند و حتی‌المقدور از مطرح کردن مسائلی همچون معیشت طلاب، مسکن و نظایر این ها که گر چه از دغدغه های مهم می باشد، ولی اصل کار آن بر عهده مسئولان و خادمان طلاب در حوزه تهران است، عبور کنند و از فرصت پیش آمده برای بیان مسائل کلان حوزه مثل تحول خواهی در حوزه، ضرورت ارتباط حوزه با نظام، ارتباط حوزه با مجامع بین المللی، و اولویت های مهم و اثرگذار در حوزه تهران اشاره کنند.

نهایتاً با تلاش جدی و قابل تقدیر طلاب گرامی و طی یک رقابت سخت، از حوزه برادران 9 نفر برای صحبت در محضر رهبری عزیز انتخاب نهایی گردید که 7 نفر از آن ها به ایراد سخن خود پرداختند.

* ارزیابی شما از فضای جلسه و نظر مقام معظم رهبری نسبت به مباحث مطرح شده، چیست؟

نکته حائز اهمیت در رابطه با دیدار اخیر طلاب جوان با مقام معظم رهبری، این است که این دیدار یک دیدار کم نظیری بود، زیرا در عمده دیدارهایی که حضرت آقا با اساتید دانشگاه ها و یا دانشجویان دارند، بیش از هفت الی هشت نفر صحبت نمی کنند، ولی در این دیدار 11 نفر از طلاب برادر و خواهر حوزه تهران به بیان مواضع خود پرداختند و علاوه بر این افراد، 3 نفر دیگر نیز در اثنای مراسم نکاتی را شفاهی یادآور شدند که حضرت آقا با صبر و حوصله مثال زدنی به همه این حرف ها گوش فرا دادند. و بعد از اتمام سخنان طلاب و اخذ یادداشت های آنان، دو مرتبه تاکید کردند که نوشته های همه عزیزان را مجدداً می خوانم و روی نکات و مطالب آن، فکر می کنم، و آنچه که قابل توصیه باشد را به مسئولین خواهم گفت.

احساس بنده این است که در دیدارهای دیگر چنین اتفاقاتی کمتر افتاده است، این که مقام معظم رهبری بیش از دو ساعت وقت بگذارند و حرف شاگردان و فرزندان خود را در حوزه علمیه تهران گوش کنند، برای ما بسیار مغتنم و مهم بود.

ما احساس می‌کردیم شاید حضرت آقا از فضای جلسه خسته شده باشند، ولی معظم له با تواضع و حوصله کامل همه صحبت ها را به دقت گوش دادند، و تاکید کردند که مجددا مورد تدقیق قرار خواهند داد. و با توجه به تلاش هایی که در این چند ماه صورت گرفت، الحمدلله دیدار بسیار خوب و باوقار و سنگین و از همه این ها مهمتر احساس کردیم توانستیم رضایت و خوشحالی مقام معظم رهبری را فراهم کنیم.

زمانی که فضلای جوان صحبت می کردند، لبخند بر لبان ایشان نقش بسته بود و چندین بار در بیانات شان از به روز بودن و روحیه پر نشاط طلاب جوان اظهار خرسندی کردند.

بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار و رسالت های سنگینی که برای حوزه های علمیه به ویژه حوزه تهران ترسیم کردند، حائز اهمیت بود. و این نشان می دهد نگاه معظم له به حوزه تهران، نگاه ویژه ای است. و بار دیگر به تک تک طلاب، مسئولین، اساتید و بزرگان حوزه یادآوری گردید که رسالت شان، رسالت ویژه ای است.

بنده معتقدم؛ امروز نگاه و امید ولایت، به همه حوزه های علمیه، خاصه حوزه علمیه تهران است. از این رو ما باید شب و روز خود را به تحقق مطالبات حضرت آقا اختصاص بدهیم و با برنامه ریزی دقیق همت خود را صرف تعالی و پیشرفت حوزه تهران گردانیم. و این وظیفه خطیری است که امروز بر عهده ما قرار دارد.

* حوزه علمیه تهران نسبت به مطالبات سال گذشته مقام معظم رهبری و نیز توجه جدی به بیانات اخیرشان در دیدار با طلاب تهرانی چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است؟

همانطور که می دانید؛ مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته سه رسالت مهم برای حوزه تهران بیان کردند «هدایت دینی، اعتقادی و معنوی جامعه»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی جامعه» و «خدمات اجتماعی و غمخواری مردم». در راستای تحقق این سه محور مهم ابتدا لازم بود تا حوزه تهران، خود بازسازی شود تا بتواند نسبت به تحقق این محورها در جامعه اثرگزار باشد. زیرا طبیعی است که «ذات نایافته از هستی بخش / کی تواند که شود هستی بخش»!

بنابراین در طول این یکسال، تقریباً همه برنامه‌های حوزه تهران برای تحقق این سه رسالت مهم بود. از این رو تقویت بنیه علمی و جهادی حوزه تهران، ارتقاء مباحث آموزشی و تهذیبی طلاب، و استفاده از همه ظرفیت های حوزه تهران و جلسه با مسئولان مدارس حوزه علمیه تهران با محوریت بررسی تحقق عملیاتی بیانات رهبر معظم انقلاب و برگزاری چندین جلسه با مدیران مدارس علمیه با همین موضوع از جمله اقدامات مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران بود.

مثلا در اجلاسیه مسئولان مدارس علمیه حوزه تهران در مشهد که با موضوع احیاء هویت جمعی حوزه تهران برگزار شد و از جمله مطالبات حضرت آقا هم بود، به تدوین "طرح جامع احیاء هویت حوزه تهران" منجر شد. و در نشست دیگری با حضور مسئولان مدارس علمیه در رابطه با سه محوری که ذکر شد کمیسیون های مربوطه تشکیل شد و در حال تدوین طرح جامعی در این زمینه هستیم که به زودی شاهد آثار و نتایج آن در جامعه خواهیم بود.

در جلسه با مدیران مدارس علمیه نیز "طرح جامع بصیرت افزایی و انقلابی ماندن حوزه تهران" آماده شده است و در همین راستا بسیج اساتید حوزه علمیه تهران راه اندازی شد.

همچنین طرح تقویت و بازسازی بسیج طلاب در مدارس علمیه تهران در دستور کار گرفت. زیرا بسیج طلاب در مدارس می تواند به عنوان بلندگوی آزاد اندیشی و نشر تفکر بسیجی و انقلابی در مدارس به ایفای نقش بپردازد.

و نکته مهم اینکه؛ مرکز مدیریت حوزه تهران در نظر دارد با توجه به بیانات اخیر و سال گذشته‌ی رهبر معظم انقلاب، گروهی متشکل از برخی اساتید حوزه و عمدتاً طلاب و فضلای جوان تشکیل دهد تا از مجموع بیانات حضرت آقا و محورهای اصلی سخنرانان این دو نشست، منشور حوزه علمیه استان تهران را تدوین و ارائه نماید.

گفتگو: مهدی زارعی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha