جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: برای گسترش فقه باید پرسش های روز را نیز در نظر بگیریم، بالندگی فقه از یک جهت بر ریشه های عمیق گذشته بستگی دارد و از جهت دیگر یک فقیه برای روزآمدی فقه خود باید چشم بینا، و گوش شنوا و قلب گیرایی برای پاسخ گویی به سؤالات روز داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه یکشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: با توجه به این مسائل است که ارزش موضوع شناسی برای فقیه به خوبی روشن می شود به همین خاطر نباید به طور مطلق بگوییم که صحبت از موضوع در شأن فقیه نیست، چراکه فقیه بدون شناخت موضوعات روز نمی تواند پاسخ گوی سؤولات در قلمروهای جدید باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: وقتی می گوییم باید مسائل روز در فقه مطرح شود به این معنا نیست که از ابواب قدیمی دست برداریم، بلکه ما همچنان در فقه صلاة، زکات، و سایر عبادات نیاز به کار جدی داریم و در همین عرصه ها نیز لازم است تا قلمروهای جدید به روی فقهای ما باز شود؛ یکی دیگر از نکات مهم این است که نباید از تولید کتاب های جدید در حوزه هراس داشته باشیم چرا که اگر کتاب هایی قوی و با متد مستحکم آثار گذشته نوشته شود بسیار قابل استفاده است.

مدیر حوزه های علمیه لزوم بازسازی علوم انسانی اسلامی مطرح شده در کلام رهبری را یکی دیگر ضرورت های توجه به فقه دانست و تصریح کرد: اگر امروز علوم انسانی اسلامی در وضعیت خوبی قرار ندارد نشان دهنده کم توجهی ما به فقه است، چرا که ما باید علوم انسانی را برفقه عرضه کنیم و پاسخ های لازم را بگیریم بنابراین علوم انسان به نتیجه نمی رسد مگر اضلاع آن تشکیل شود که یکی از ضلع های آن فقه است، البته در این میان نباید از نقش کلام، فلسفه و دیگر علوم در کنار فقه غافل بود.

عضو جامعه مدرسین گفت: همین طور که در فقه نیاز به گستردگی وجود دارد اصول نیز همین طور است، چرا که علم اصول ابزار فهم مسائل فقهی، احکام شرعی و مسائل بالاتر از آن است؛ نکته مهم دیگر مطالعات تطبیقی یا همان فقه مقارن است تا بتوانیم چند سال آینده فقه را از دایره شهر قم خارج کرده و به جهان و برمکاتب مختلف عرضه کنیم، چرا که من از آنجایی که سال ها است در حوزه امور بین الملل فعالیت می کنم، می دانم که ما فقه شیعه سرمایه های بسیاری داریم که پتانسیل استفاده در خارج را دارد ولی هنوز این کار صورت نگرفته است.

آیت الله اعرافی همچنین با اشاره به نیاز امروز جامعه به فقه اجتماعی، ابراز کرد: ما فقهی می خواهیم تا در نظام اسلامی پاسخ گو باشد، و من معتقد هستم از دل همین تدریس و تدرّس ها و تقریر نویسی ها در آینده نزدیک حرف های نو و جدیدی خارج می شود؛ البته باید توجه داشته باشیم همین فقه با تمام اهمیتی که دارد ما را از دیگر حوزه های ضروری در جامعه بازندارد.

وی با بیان اینکه شرایط مناسبی در علوم انسانی نداریم، گفت: متاسفانه شرایط مناسبی در علوم انسانی نداریم و نسبت به آن غفلت داشته ایم.

آیت الله اعرافی اظهارداشت: متاسفانه در عصر کنونی با این هجم تولید فکر و اندیشه هنوز نتوانسته ایم در تراز تفکر شهید صدر تولید فکر و اندیشه داشته باشیم .

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه در مقابل خدا مسئول هستیم افزود: امروز حوزه علمیه ما نیازمند شهید صدرها و اندیشه های ناب بزرگانی همچون شهید صدر می باشد که متاسفانه امروز از این افراد کم داریم که البته باید بگویم خدمات و فعالیت های این موسسه بسیار ارزشمند و ستودنی است.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه توجه به رویکرد فقه های تخصصی در حوزه جدی است، ادامه داد: ما باید همان فقهی که از بزرگان گرفته ایم را با قدرت حفظ کنیم چراکه فقه میراث مکتب شیعه در دین اسلام است به همین خاطر در برخورد با فقه باید نکات مهمی را در نظر بگیریم که یکی از این موارد اعتماد بر ریشه فقه و فقاهت علمای سلف است.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: با همین فقهی که در دست داریم می توانیم پاسخ گوی قلمرو های جدید روز باشیم، چرا که این فقه از صدر اسلام با پیوستگی کامل به روش استادی و شاگردی تا به امروز قطع نشده و همین طور نیز ادامه پیدا خواهد کرد و هیچگاه بالندگی خود را از دست نمی دهد.

انتهای پیام 313/17

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha