پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم گفت: پرداختن به قشر کودک و نوجوان از دیدگاه قرآن بسیار با اهمیت است؛ اگرچه ممکن است در میان ما آنقدر ارج نداشته باشند، ولی آنچه مورد غفلت قرار گرفته است انجام آموزش های تخصصی ویژه کودکان می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید ملکی عصر امروز در همایش «قرآن، کودک و نوجوان و رسانه» که در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد با اشاره به نقش مهم رسانه در ترویج قرآن با بیان اینکه منبر از قدیمی‌ترین رسانه‌هایی است که هنوز هم تاثیرگذاری آن حفظ شده است گفت: در کنار منبر، رسانه‌های دیگری نیز مانند فضای مجازی  ایجاد شده که شگفت‌انگیز است.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه  بیان داشت: قرآن کریم الگو داده است که فرزندان خود را طوری تربیت کنید که اولا اهل تلاش و جهاد باشند و ثانیا عملشان جهت الهی و خالصانه هم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قرآن از جهت قالب و محتوا اعجاز دارد افزود: یکی از وجوه اعجاز قرآن که مسلمان و غیرمسلمان به آن معترف هستند، اعجاز در آهنگ و نوای قرآن کریم است.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه قم  در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه با زبان هنر می تواند ماندگاری مطالب را تضمین کرد، افزود: قبل از انقلاب سخنرانی‌های بزرگان را شنیده‌ایم که ممکن است کمتر در ذهن ما باقی مانده باشد ولی برخی سرودهای انقلابی در اذهان ماندگار شده است که نشان دهنده تاثیر آهنگ در افکار است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی با بیان اینکه قرآن کریم رسانه‌ای معجزه‌ای از حیث مفهوم و معنا و از حیث قالب است تصریح کرد: حیث قالب هم چه از حیث بلاغت و فصاحت و چه از حیث آهنگ، معجزه است. علامه معرفت در التمهید در اعجاز بیانی قرآن نکاتی در مورد اعجاز آوایی و آهنگی قرآن به عنوان یکی از وجوه اعجاز قرآن بیان کرده است.

معاون تهذیب حوزه های  علمیه با اشاره به دیدگاه یکی از مستشرقان در مورد آهنگ و آوای قرآن اظهار کرد: وی که رئیس دانشگاه کمبریج بوده کتابی با عنوان «چگونه با قرآن آشنا شدم» را نوشته است؛ او می‌گوید من وقتی با قرآن مانوس شدم دیدم آهنگ قرآن آن چنان مرا جذب خود کرده است که مانند آهن ربا مرا به سمت خود می کشاند؛ به همین دلیل کلمات را جابجا کردم و دیدم آن تاثیر را ندارد؛ علامه معرفت نیز در آثار خود ذکر کرده است که حتی اگر یک حرف جابجا شود دیگر آن آهنگ و تاثیرگذاری را ندارد.

وی افزود: این مستشرق می گوید من دست به تحقیق زدم که آیا دیگر افراد هم این حس را دارند که با تماس با آنان متوجه شدم بقیه نیز همین حس را دارند. 

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه ادامه داد: در ذیل آیه «و رتل القرآن ...» آمده است که قرآن را با تانی و با صدای زیبا بخوانید زیرا قرآن با صدای زیبا نازل شده است.

وی بیان کرد: ما زبان قرآن را یاد نگرفته‌ایم به همین دلیل شاید کمتر از جنبه آهنگین آن لذت می بریم در حالی که غنه‌ها نیز دارای آهنگ خاصی است.

مدیر مدرسه علمیه امام کاظم (ع) با بیان اینکه قرآن درباره جوان و نوجوان غوغا کرده است اظهار کرد: در سوره مبارکه لقمان از تعبیر «یا بنی» به عنوان لطیف‌ترین واژه استفاده کرده است و جالب اینکه خداوند بعد از این آیه، سخنرانی لقمان را قطع سپس سخنان خود را بیان فرموده و در اینجا مسئله احترام به پدر و مادر را بیان و تاکید دارد که راه رسیدن به توحید، احترام به والدین است.

معاون تهذیب حوزه علمیه عنوان کرد: قرآن حتی برخورد زیبا و معروف با والدین کافر را به عنوان عملی پسندیده ذکر کرده است و بعد از این آیات دوباره به سخنان لقمان باز می‌گردد و مجموعه ای از آداب و اخلاق را بیان فرموده است.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه تصریح کرد: لقمان راز موفقیت خود را در این می‌دانست که به جای حرف زدن در اموری که به آنان مربوط نیست و تخصصی ندارد تفکر می کرده است و این یک قاعده است که در دوره معاصر نیز کسی مانند کربلایی کاظم این توفیق را فقط به علت کسب لقمه حلال به دست آورد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی بیان کرد: در سوره مبارکه فرقان نیز اشاره به دو جوان کرده است؛ یکی از این دو، فرد سخاوتمندی بوده است و روزی پیامبر را به منزل برای اطعام دعوت می کند و حضرت می پذیرد ولی غذا نمی خورد و شرط آن را گفتن شهادتین می داند و آن فرد نیز با گفتن شهادتین، مسلمان می شود؛ اما رفیقش تلاش می کند او را از تبعیت از  اسلام منصرف کند که قرآن کریم این موضوع را در قالب داستانی جذاب مطرح کرده است. 

وی با بیان اینکه «قُرَّةَ أَعْیُنٍ» در قرآن همان تعبیر خودمانی چشم روشنی است اظهار کرد: قرآن کریم نور چشمی را داشتن فرزند و همسری که مایه خوشحالی می شود معرفی کرده است و چنین افرادی امام متقین می شوند، بنابراین یکی از مصادیقی که قرآن به عنوان اوج شادی مطرح کرده است داشتن فرزند سالم و صالح است برخلاف شادی‌هایی که دنیاپرستان ترویج می کنند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha