جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین قدمی

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین قدمی با تاکید بر این که جامعه امروز به روحانی با سواد نیاز دارد، گفت: اگر قرار است فردی عالم شود، اما تزکیه نفس نداشته باشد، همان بهتر که عالم نشود، به دلیل اینکه فردای قیامت در کنار ابلیس قرار می‌گیرد، پس علم بدون تزکیه باعث خسارت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت الاسلام والمسلمین سید حبیب‌الله قدمی، پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه باقرالعلوم (ع) شهرستان راز و جرگلان اظهار داشت: در فضیلت علم روایات زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در سوره مبارکه بقره خداوند متعال نخستین داستانی که برای مردم آورده است، داستان حضرت آدم و فرشته‌ها است، در این داستان، خداوند هنگامی‌که به فرشتگان می‌فرماید که من می‌خواهم خلیفه روی زمین بگذارم، فرشتگان می‌گویند ما را به‌عنوان خلیفه روی زمین قرار بده ما خیلی خوب و با تقوا هستیم، (نَحنُ نُقَدِّسُ لک نحن نُسَبِّحُ بحَمدُک و نُقَدِّسُ لک) اما خداوند متعال فضیلت آدم را از طریق علم برای آنها ثابت کرد(وعَلَّمَ الآدم اسماء کلَّها).

این استاد حوزه ادامه داد: خداوند متعال اطلاعات زیادی در وجود آدم نهاد، بعد مسابقه‌ای بین آدم و فرشتگان برگزار کرد، آدم برنده شد و خداوند نیز فرمود: اگر می‌خواهی خلیفه من بر روی زمین باشی باید سواد شما از همه افراد بیشتر باشد، بنابراین برتری آدم به فرشتگان بر اساس علم است، بنابراین علم میزان برتری انسان نسبت به دیگری است.

وی همچنین با اشاره به داستان بعدی در مورد فضیلت علم گفت: داستان بین آدم و ابلیس داستان دیگری در این رابطه است، که در این داستان ابلیس شکست می‌خورد، با وجود اینکه می‌گویند بعد از معصومین، شیطان بیشترین علم را دارد، ولی چرا شکست‌خورده و جهنمی شده، چرا این علم به دردش نمی‌خورد؟ چون علمی که همراهش تزکیه نباشد، نبود آن علم بهتر از بودنش است (اذا فَسَدَ العالِم فَسَدَالعالَم).

حجت الاسلام والمسلمین قدمی اضافه کرد: اگر قرار است فردی عالم شود، اما تزکیه نفس نداشته باشد، همان بهتر که عالم نشود، به دلیل اینکه فردای قیامت در کنار ابلیس قرار می‌گیرد، پس علم بدون تزکیه باعث خسارت است.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آثار و برکات حفظ قرآن گفت: طلاب جوان باید در بحث حفظ به خدا توکل کرده و همت بیشتری در این امر مهم داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین قدمی تصریح کرد: طلاب باید از موقعیت‌های خود کمال استفاده و بهره را ببرند و به حواشی نپردازند، و تمام همت خود را برای کسب علم و دانش به کار بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha