چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 426041
۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
نهج البلاغه

حوزه/ نهج البلاغه که به «برادر قرآن» شهرت یافته، آن طور که باید و شاید در جامعه اسلامی، معرفی و گسترش پیدا نکرده است، برای رهایی نهج البلاغه از مهجوریت، چه راهکاریی می توان اتخاذ کرد؟

خبرگزاری حوزه – تبریز:

آیت الله العظمی مکارم شیرازی اخیرا در پیامی به کنگره سیره امیرمؤمنان(ع) در قم تاکید کردند: «اگر می خواهیم با سیره حضرت علی(ع) آگاه شویم، باید نهج البلاغه را در متن زندگی خود قرار دهیم، در حوزه های علمیه و دانشگاه ها کتاب درسی باشد، در مساجد بعد از تلاوت قرآن بخشی از کلمات امیرمؤمنان علی(ع) خوانده شده و توضیح داده شود و در مطالعات خود نیز هرگز آن را فراموش نکنیم.»

«امين نخله» دانشمند مسيحى، درجواب كسى كه از او درخواست كرده بود صد كلمه از نهج البلاغه را براى او انتخاب كند، مى گويد: «به خدا قسم، نمى دانم چگونه از ميان صدها كلمه گهربار، تعداد صد كلمه انتخاب كنم كه من از انتخاب يک كلمه آن هم عاجزم، زيرا اين كار درست به اين مى ماند كه دانه ياقوتى را از كنار دانه های ديگر بردارم، به هرحال اين كار را كردم در حالى كه دستم ياقوت هاى درخشنده را زيرو رو مى كرد و چشمانم از پرتو نور آنها خيره مى شد، نمى توانى باور كنى كه به علت تحير و سرگردانى كه درانتخاب هریک از اين كلمه ها داشتم، با چه مشكلى، كلمه اى را از اين معدن بلاغت بيرون آوردم، اين صد كلمه را بگير و متوجه باش كه آنها پرتوهايى از نور بلاغت و جلوه هايى از انوار فصاحت هستند.»

این سخن دانشمند مسیحی نشان می دهد که کتاب نهج البلاغه چقدر جای کار دارد که ما در کشور شیعی خود هنوز از آن غافلیم، چه معارف ناشناخته ای که با کشف آن عرصه های بدیعی در جامعه برای اقشار مختلف گشوده می شود. به همین بهانه گفتگوهایی با حافظان نهج البلاغه انجام داده ایم تا راهکار آنها را نسبت به مهجوریت زدایی از نهج البلاغه جویا شویم.

نهج البلاغه مفسر قرآن کریم است

هادی چنانی حافظ کل قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه می گوید: سازمان و نهادهای مختلف بايد به امر گسترش مفاهيم نهج ‌البلاغه اهتمام ويژه داشته باشند، متأسفانه در زمينه نهج‌ البلاغه كمتر كار شده است و ضرورت دارد كه به اين مهم اهتمام ويژه داشت.

وی بر ضرورت توجه ویژه به گسترش مفاهیم نهج البلاغه در کشور تاکید کرده و ابراز می دارد: نهج‌ البلاغه كتابی جذاب و بسيار شيرين است و اگر مردم همان‌ طور كه به كلاس‌ های قرآن اهميت و علاقه نشان می ‌دهند ارزش اين كتاب را می ‌فهميدند، استقبال بيشتری می ‌كردند.

حافظ كل قرآن‌ كريم و نهج ‌البلاغه با بیان اینکه نهج البلاغه مفسر قرآن‌ كريم است، ابراز می دارد: درس ‌های زيادی در زمينه ‌های اخلاقی، سياسی، عبادی و ... در نهج البلاغه نهفته است اما متأسفانه بيشتر مردم ارزش و اهميت نهج ‌البلاغه را تاكنون درک نكرده ‌اند.

صداوسیما با قدرت در توسعه نهج البلاغه وارد شود

علی زبرجدی دیگر حافظ نهج البلاغه نیز با اشاره به تاثیر توجه به نهج البلاغه در زندگی انسان خاطرنشان می کند: مفاهیم نهج البلاغه افق فکر انسان را گسترده تر می کند و به انسان بصیرت می دهد و قلب انسان را روشن می سازد و برای هر کدام از مراحلی که انسان در زندگی با آن مواجه می شود نهج البلاغه حرف دارد و نسخه راهگشایی برای انسان است.

وی ادامه می دهد: نهج البلاغه یک درخشندگی دارد که کافی است انسان با یکی از موضوعات آن آشنا شود و بعد از آن همراه آن می شود.

این حافظ نهج البلاغه با اشاره به اینکه باید راهکارهای خوبی در زمینه مهجوریت زدایی از نهج البلاغه ارائه شود، می گوید: باید مسابقات نهج البلاغه را به سمت دانشگاه ها ببریم و بتوانیم از شیوه های نوین برای جذب دانشجویان استفاده کنیم.

زبرجدی تاکید می کند: مسئولان وارد شوند و بودجه های خوبی در توسعه مسابقات نهج البلاغه در جامعه تخصیص دهند، صداوسیما هم با قدرت در توسعه نهج البلاغه وارد شود.

نهج البلاغه

نهج البلاغه به دانش آموزان معرفی شود

امرایی حافظ قرآن کریم و نهج البلاغه، 35 ساله و دارای لیسانس زیست شناسی است، وی با اشاره به اینکه کتاب مولا علی(ع) همانند آن حضرت، مهجور و غریب است، می گوید: نیازمند کارهای بیشتری در این زمینه هستیم تا هر چه بهتر و بیشتر کتاب نهج البلاغه و معارف ناپیدای آن را به جامعه و مردم بشناسانیم.

وی ادامه می دهد: همانطور که قرآن تدریس می شود نهج البلاغه نیز توسط مربیان پرورشی مدارس تدریس و یا حداقل به دانش آموزان معرفی شود، البته رسانه ها نیز نقش تاثیرگذاری در معرفی نهج البلاغه به مردم و جوانان دارند.

امرایی در پاسخ به این سوال که حفظ کتاب نهج البلاغه چه ضرورتی دارد، می گوید: ما اگر بخواهیم دستورات ائمه را در زندگی پیاده کنیم باید ابتدا آنها را یاد بگیریم تا بتوانیم فرمایشات آنها را در تمام ابعاد و شئونات زندگی به منصه ظهور برسانیم و حفظ نهج البلاغه مقدمه این کار است.

وی با اشاره به دلایل مهجوریت نهج البلاغه تصریح می کند: مهم ترین دلیل آن این است که مردم هنوز با این کتاب مانوس نشده اند و ضرورت آن را برای زندگی خود احساس نکرده اند و تا زمانی که چنین باشد و اهمیت حضور نهج البلاغه در جامعه تبیین نشود، مردم از معارف این کتاب ارزشمند دور خواهند ماند.

نهج البلاغه به عنوان کتاب درسی قرار بگیرد

همچنین زهرا به مرد 26 ساله دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآنی با تاکید بر اینکه نهج البلاغه در جامعه ما بسیار ناشناخته است، می گوید: متاسفانه با اینکه اکثر افراد کشور ما شیعه هستند اما بسیاری از خانواده ها با کتابی با عنوان نهج البلاغه آشنایی ندارند و اگر هم داشته باشند فقط اسم آن را شنیده اند ولی برای اینکه کتاب شریف نهج البلاغه در خانواده ما ایرانیان وجود داشته باشد، باید حداقل روزی یک صفحه یا پاراگراف آن را بخوانیم.

وی ادامه می دهد: به نظر می رسد باید نهج البلاغه به عنوان یک کتاب ارزشمند شیعه اگر نخواهیم بگوییم از دوران راهنمایی از همان ابتدای مقطع متوسطه باید مورد توجه قرار بگیرد و کتاب هایی که در شرح و تفسیر نهج البلاغه نوشته شده اند، به عنوان کتاب آموزشی و درسی قرار بگیرند.

به مرد با اشاره به اینکه می توان زمینه ای برای آشنایی با اهمیت نهج البلاغه ایجاد کرده و انگیزه های مختلف یادگیری آن را از جهات مختلف بررسی کرد، ابراز می دارد: این کار باید قبل از اینکه به جوانان و نوجوانان بگوییم بیایید نهج البلاغه را بخوانید و به آن عمل کنید، انجام بگیرد زیرا اگر آنها با اهمیت و آشنایی نهج البلاغه و جایگاه آن در سعادت دنیوی و اخروی آشنا شوند، خود به خود به سوی آن جذب می شوند.

این حافظ نهج البلاغه عنوان می کند: یکی از راه های موثر در انتقال مطالب و ملکه شدن آن در اذهان مردم، تبلیغات زیاد و سالم است که اگر این امر به درستی توسط حوزویان و دانشگاهیان صورت بگیرد به طور مطمئن، وضع کشور در مورد آشنایی با نهج البلاغه بهتر خواهد شد.

نهج البلاغه هنوز به مردم معرفی نشده است

همچنین قلمکاران کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث با اشاره به اینکه به خاطر احساس نیاز شخصی به معارف اصیل قرآن و نهج البلاغه روی آوردم، عنوان می کند: سعی ام بر این است تا جایی که مطلع شوم و مقدور باشد در فعالیت های قرآنی و نهج البلاغه شرکت کنم و این فرصت را برای خود توفیق می دانم که بتوانم در جمع خوبان حضور یافته و چند برگی را از منابع مهم و اصیل دین، بازخوانی نمایم به این امید که اثر و ثمری در زندگی خود و اطرافیانم داشته باشم و صد البته مطمئن هستم که چنین است.

وی با اشاره به اینکه موضوع پایان نامه اینجانب در سطح کارشناسی ارشد، «معرفی پیامبر اکرم(ص) از دیدگاه امیرالمومنین(ع) درنهج البلاغه» بود، می گوید: به لطف حق اشتیاق به قرآن و نهج البلاغه در جامعه وجود دارد، اما همتی باید و کوششی تا از این بستر مناسب استفاده بهتر شود.

نهج البلاغه تنهاست

شهید مطهری(ره) معتقد است: «نهج البلاغه میان شیعیان در حوزه های علمیه غریب و تنهاست همچنان که خود علی(ع) تنهاست، بدیهی است که اگر محتویات کتاب و اندیشه ها و احساسات و عواطف شخصی با دنیای روحی مردم سازگار نباشد، این کتاب عملا تنها و بیگانه می ماند، هرچند نامش با هزاران تحسین برده شود.»

اما امروزه فرهنگ نهج البلاغه در کجای زندگی ما و در کجای صداوسیمای ما، در کجای حوزه های علمیه، در کجای دانشگاه ها، در کجای دولت، مجلس و قوه قضاییه ما قرار دارد؟

 

بیت اله احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha