جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دومین کنگره بین المللی سیره اهل بیت(ع)

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: برخی آیات قرآن کریم مستقیماً درشان امیرالمؤمنین(ع) نازل‌ شده، بیان کرد: برخی آیات نیز به نحوی در منظومه هدایت الهی قرار دارند که در نهایت به مسئله امامت ارجاع داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله مهدی شب‌زنده‌دار جهرمی در دومین کنگره بین‌المللی سیره اهل‌بیت(ع) که امروز در سالن همایش مدرسه امام کاظم (ع) برگزار شد گفت: برای شناخت جایگاه امام علی(ع) سه منبع عمده و مهم وجود دارد.

وی افزود: اولین منبع برای شناخت جایگاه امام علی(ع) قرآن کریم است؛ سخنان و احادیث رسول گرامی اسلام(ص) منبع دیگر شناخت امام علی(ع) است، همچنین سخنان و کنش‌های شخصی امیرالمؤمنین(ع) نیز منبع مهم دیگر درک جایگاه و مقام امیرالمؤمنین(ع) است.

عضو فقهای شورای نگهبان با ذکر این مطلب که برخی آیات قرآن کریم مستقیماً درشان امیرالمؤمنین(ع) نازل‌ شده، بیان کرد: برخی آیات نیز به نحوی در منظومه هدایت الهی قرار دارند که در نهایت به مسئله امامت ارجاع داده می‌شود.

آیت الله شب‌زنده‌دار خاطرنشان کرد: انتخاب امام بر عهده خداوند متعال است و مردم نمی‌توانند فردی را به‌عنوان امام انتخاب کنند که این نشان از عظمت بالای امام در منطق دین اسلام است.

وی با تأکید بر اهمیت مسئله امامت ادامه داد: مسئله امامت یک پیمان و عهد بین خداوند متعال و امام است که دارای شرایط مفصل و خاصی است؛ عصمت ویژگی مهم امامت است که از این نظر فرد امام از هر گونه عیب و خطا مبراست، به‌گونه‌ای که این فرد کوچک‌ترین خطا و ظلمی را در زندگی شخصی و اجتماعی خود ندارد.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: امام نسبت به تمام نیازهای مادی و معنوی جامعه بشری آگاهی دارد و رهبر بدون علم و آگاهی هرگز نمی‌تواند رهبری جامعه اسلامی را در اختیار بگیرد.

وی با بیان ویژگی‌های امامت ادامه داد: زمین هیچ موقع از وجود امام بر حق خالی نخواهد بود، همچنین رفتار و سلوک مردم پنهان از امام نیست و امام نسبت به رفتار و اعمال جامعه اسلامی کاملاً اطلاع و آگاهی دارد.

آیت الله شب‌زنده‌دار ابراز کرد: در مجموع 246 وصف از توصیفات امیرالمؤمنین(ع) توسط پیامبر اکرم(ص) را کتب مهم اهل سنت در باب جایگاه بالای امیرالمؤمنین(ع) ذکر کرده‌اند که این نشان از مقام برجسته امام علی(ع) در نزد رسول گرامی اسلام (ص)است.

استاد حوزه علمیه  گفت: امیرمؤمنان در تمام دوران زندگی خود پاک و بدون خطا بوده است، خداوند می فرماید عهد من شامل کسی نمی شود که زمانی ظالم بوده؛ بنابراین کسی می تواند امام باشد که انسانی معصوم و منزه از گناه و خطا است.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: علی(ع) کسی  هستند که لحظه ای از او ظلم سر نزده است و الا به مقام امامت نمی رسید، از اصول دیگر امامت این است که امام به تمام آنچه که بشر به آن نیاز دارد مطلع و آگاه است چون امام و رهبر جامعه به شمار می رود و می خواهد مردم را به سعادت دنیوی و اخروی سوق دهد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های مهم شناخت شخصیت امیرالمؤمنین(ع) سخنان خود حضرت است، گفت: کتابی مانند نهج‌البلاغه و منابع دیگر اسلامی سرشار از علم و نورافشانی‌های امام علی(ع) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha