جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: در این مواقع حساس خط مقدم فقه نیست، بلکه خط مقدم کلام است، ابتدا باید عقاید مردم و اصول را درست کرد و بعد به سراغ فقه رفت؛ هر دو معتبر است، اما باید درجات را لحاظ کرد، خط مقدم، شما طلبه‌های کلام هستید و باید وقت بیشتری بگذرید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قم که در موسسه امام صادق(ع) برگزار شد، با بیان اینکه ایمان اگر همراه با علم باشد حق تعالی درجات آنها را بالا می‌برد گفتند: آدم مؤمن فقط می‌تواند خود را نجات دهد، اما آدمی که مؤمن باشد و عالم باشد نه تنها خود را نجات می‌دهد، بلکه کوشش می‌کند دیگران را نیز نجات دهد.

این مرجع تقلید اظهارداشتند: غیر عالم هم دارای احترام است، ولی ارزش عالم بسیار بالاتر است، چراکه شخص عالم علی‌رغم اینکه خود را هدایت می‌کند، دیگران را نیز می‌خواهد هدایت کند.

معظم له افزودند: در میان مردم معاند دین وجود دارد اما بسیاری هستند که  اگر حقیقت برایشان گرفته شود به حقیقت گرایش پیدا می‌کنند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروزه از همه طرف هجوم علیه تشیع صورت می‌گیرد گفتند: استعمار غربی به این فکر افتاده است که تنها آیینی که می‌تواند جلوی مطامع غربی‌ها را بگیرد تشیع است و حتماً باید آن را به دست خود مسلمانان کوبید.

حضرت آیت الله سبحانی بیان داشتند: برای مقابله با چنین دشمنانی باید مبلغانی برجسته و آشنا به آداب اسلام و تشیع این مذهب را برای جهانیان معرفی کنند.

ایشان افزودند: در جامعه آمادگی وجود دارد و اگر موانع را برداریم و تبلیغات ما فراوان باشد می‌توانیم تشیع را در جهان اشاعه دهیم البته نه به معنای عداوت با دیگران.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید نسبت به مسائل کلامی در رشته‌های مختلف حساسیت بیشتری داشته باشیم گفتند: غربی‌ها در مورد کلام مسیحی که آن هم تشکیک است به شدت کار می‌کنند و از طرف دیگر مسلمانان را تحریک کرده‌اند که دروغ، تهمت و مسائل غیر صحیح را به تشیع نسبت دهند.

ایشان  با اشاره به اینکه در این مواقع حساس خط مقدم فقه نیست، بلکه خط مقدم کلام است گفتند: ابتدا باید عقاید مردم و اصول را درست کرد و بعد به سراغ فقه رفت؛ هر دو معتبر است، اما باید درجات را لحاظ کرد، خط مقدم، شما طلبه‌های کلام هستید و باید وقت بیشتری بگذرید.

حضرت آیت الله سبحانی تاکید کردند: طلاب باید تلاش بسیاری برای علم‌آموزی انجام دهند و کمبودها را نادیده بگیرند؛ دورانی  که ما درس می‌خوانیم با این دوران قابل‌مقایسه نیست و بسیار تفاوت دارد و شما باید قدر این دوران را بدانید.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha