سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزویان، باید از دولت این مطالبه را داشته باشند که شرکت‌های دانش‌بنیان در مجموعه علوم انسانی وارد شوند چراکه مردم بسیاری به آن احتیاج دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار با مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه مسائل مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان باید برای مردم تبیین شود گفت: اهمیت این مسائل باید از طریق رسانه‌های عمومی، همایش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های مختلف برای مردم توضیح داده شود.

وی بیان کرد: بسیار مهم است که بدانیم جایگاه ما از نظر علمی در دنیا کجاست و بدانیم چه مقدار با کشورهای پیشرفته فاصله داریم تا برای کاهش فاصله خود تلاش کنیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: گاهی مطالبی مطرح می‌شود که اگر کسی در خانه‌اش ثروتی دارد این انباشت ثروت حرام است، این مطلب به‌هیچ‌وجه درست نیست بلکه اسلام انباشت ثروتی را که خود ثروت به‌عنوان افتخاری باشد یا بر اقشار دیگر فشار آورد را مذمت می‌کند.

وی تصریح کرد: باید برای جامعه تبیین کنید که شرکت‌های دانش‌بنیان در مرحله‌ای منجر به انباشت ثروت می‌شود و هیچ کسی با این انباشت ثروت مخالفتی نمی‌کند و هیچ دلیل شرعی برای این کار وجود ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: خداوند داشتن ثروت را مذمت نکرده است بلکه سفارش کرده است که ثروتمندان به فکر فقرا باشند.

وی ابراز داشت: این سیره ائمه(ع) بوده است که از ثروت خود برای کمک به فقرا استفاده می‌کردند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: برای مردم باید بیان شود که اگر یک مجموعه علمی بخواهد همراه با تکنولوژی روز دنیا حرکت کند و چه بسا بخواهد از آن جلوتر رود نیازمند پشتوانه مالی است و باید این امر در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

وی افزود: نیاز است که گاهی خطبای درجه یک حوزه را دعوت کرده و آنها را با نقش شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا کنید تا از طریق آنها نیز بتوان برای مردم اطلاع‌رسانی کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی به ارتباط بین حوزه و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: شما با شرکت‌های دانش‌بنیان انرژی، داروهای جدید و وسایل جدید پزشکی تولید می‌کنید ولی اگر فقه را بتوانیم از طریق این شرکت‌ها عملی و کاربردی کنیم در متن جامعه بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما هنوز نتوانسته‌ایم فقه را در متن جامعه عملیاتی کنیم گفت: با عملیاتی و کاربردی کردن فقه در جامعه، دادگستری‌ها خلوت خواهد شد چراکه نزاع‌ها و درگیری‌ها در جامعه به دلیل آشنا نبودن مردم با فقه است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته از دوران مدرسه مردم را با قانون آشنا می‌کنند ولی مردم جامعه ما با قانون آشنایی ندارند و اینکه گاهی صداوسیما مطالبی مطرح می‌کند اصلاً کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر فقه وارد جامعه شود اختلافات خانوادگی و گناه‌ها بسیار کم می‌شود گفت: اگر دین و علوم انسانی را در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان در جامعه نهادینه کنیم مشکلات روحی و روانی در جامعه از بین خواهد رفت.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزویان باید از دولت این مطالبه را داشته باشند که شرکت‌های دانش‌بنیان در مجموعه علوم انسانی وارد شوند چراکه مردم بسیاری به آن احتیاج دارند.

وی گفت: هرچه پیشرفت‌های جامعه بیشتر شود دین، روح، روان و حتی جسم انسان بیشتر مورد مخاطره قرار می‌گیرد و باید بررسی شود که چگونه می‌شود با این دانش ارتباط برقرار کرد.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha