جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فتحعلی خانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، یکی از مهم ترین الزامات و بایسته های تحول در حوزه را برنامه ریزی منسجم و هدفمند عنوان کرد.

دکتر محمد فتحعلی خانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه و بسیاری از مراکز و موسسات حوزوی ابراز داشت: از جمله کلیدی ترین مباحثی که در سال های اخیر مورد توجه بزرگان حوزه و به خصوص رهبر معظم انقلاب بوده و امروز هم به طور خاص بر آن تاکید می شود، بحث تحول در حوزه به منظور ارتقای سطح کارآمدی و پاسخگویی آن به نیازها و تحولات روز جامعه اسلامی است.

وی افزود: طبعاً در این راستا بیش از هر چیز نیاز به تدوین برنامه روشن و منسجم تحولی وجود دارد به ویژه در مقوله آموزش به این خاطر که آموزش علوم انسانی باید سر و سامان مطلوب تری به خود بگیرد.

این محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه ادامه داد: تحول در علوم انسانی با رویکرد اسلامی سازی آن به تحول کلان در حوزه های علمیه کمک بسیاری می کند و اساساً در بسیاری از مواقع، این دو لازم و ملزوم یکدیگر به شمار می روند.

وی گفت: به لطف الهی ما استعدادها و ظرفیت های عظیمی در حوزه و نهاد روحانیت داریم که با این حال گاه احساس می شود نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید از آن ها به نحو مناسب بهره برداری کنیم.

وی یادآور شد: البته ناگفته نماند که هیچ الزام و ضرورتی نیست که قاطبه حوزویان و نهادهای حوزوی اشتغال به علوم انسانی داشته باشند بلکه در این باره نیاز به یک رویکرد هوشمندانه و تخصصی کاملاً احساس می شود تا بتوانیم به این وسیله سریع تر و مطلوب تر به اهداف مورد نظر دست یابیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر لزوم برنامه ریزی منسجم و هدفمند در مسیر دست یابی به اهداف تحول در حوزه تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از مسایل بسیار مهم در این خصوص آن است که ما ظرفیت های بالقوه حوزه را به فعلیت برسانیم تا بعد در پرتو این فعال سازی انرژی ها و توان ها، بتوان خروجی های مطلوب را از فرایند تحول در حوزه گرفت و گرنه نمی توان به همه اهداف تحولی که مد نظر بزرگان و رهبری نظام است، دست یافت.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha